AdvertorialOděvy se vzkazem
31. 10. 2024
Jana Horejšová vychází ze své letité zkušenosti v oděvním průmyslu a proměňuje secondhandové kousky v one‑of‑a-kind krejčovinu. Její upcyklační značky On The Boat si teď všiml i Ploom.
„Mám seznam secondhandů, kde najdu, co potřebuji. Navštěvuji ty, kde si musím vybrat sama, ráda hledám v řadách ošklivých kačátek. Pohledem vždy projdu celý štendr a hned vidím kousky, které stojí za to,“ tvrdí Jana a freneticky u toho rozhazuje rukama, ale to ona vždycky. Když vejde do místnosti, vždy ji rozsvítí a naplní smíchem. Setkáváme se v její dílně na Smíchově, kde poctivě líčí svůj příběh. Vystudovala Technickou univerzitu v Liberci a pak pracovala jako technoložka v dnes už neexistující české značce. Tahle zkušenost přivedla autorčinu pozornost k tématům spojeným s ekologickým dopadem módy. „Taky mě ovlivnilo studium tradiční čínské medicíny. Holistický přístup ovlivnil nejen můj vztahu ke zdraví,“ vysvětluje.
Spolupráci se značkou Ploom započala Jana dialogem, jak sama tvrdí. „Naše kreativní partnerství odstartoval velice přátelský rozhovor o designu, umění a módě. Mám z té spolupráce velkou radost, protože mohu pracovat mnohem kreativněji a dělat ve své práci více toho, co mne naplňuje,“ vysvětluje návrhářka.
Je pár hodin před jejím odletem na pařížský fashion week, kam se Jana letos přihlásila s kolekcí do programu přehlídek Flying Solo. Jaký nejzajímavější kousek kdy vytvořila? „Nejzajímavější? Asi květinové sako prezentované na letošním jarním MBPFW z kolekce Singularity Part One. Šila jsem je s mojí asistentkou nepřetržitě asi týden, je vytvořené z 23 secondhandových kalhot, ze kterých jsme stříhaly 320 květů,“ odpovídá. A dodává: „Střih každého kusu musí být jednoduchý, aby bylo možné udělat složitější modelové úpravy. Co se materiálů týče, mám nejradši směs nebo čistý přírodní materiál. Vlna s polyesterem, bavlna, směs s kašmírem.“ Každý kus je originál. Neschopnost napodobit předcházející střih, ale i nevůle k tvorbě sérií se Janě někdy těžko obhajuje, obzvlášť jde‑li o prodej přes e‑shop nebo v minulosti i přes prodej na Instagramu. Snahy vysvětlovat principy upcyklace všem, i novým zákazníkům, se ale Jana nevzdává. V každém modelu i nadále spojuje minulost s přítomností, a tak vytváří oděvy s pomyslným vzkazem.
Přítomnost na pařížském týdnu módy je pro Janu Horejšovou jistým milníkem, chce se proto posunout i ve své tvorbě. „Doposud jsem se zabývala pouze upcyklací klasických střihů košil, kalhot a sak. Teď však experimentuji s jinými secondhandovými kousky, jako jsou sukně, šaty a modely, které jsou velice specifické,“ vysvětluje. Výrazný posun v její tvorbě však zcela nepochybně přinese i kolekce, kterou připravuje se značkou Ploom. „Chci se inspirovat lehkými negližé, vytvořit něžné, hedvábné modely. Moc se na to těším,“ svěřuje se Jana. Vzniklou kolekci pak v brzké době představí. „Na společnou cestu během tvorby nadcházející kolekce se moc těším. Pustím vás do zákulisí, ukážu vám, kde, jak a podle čeho si materiály vybírám,“ slibuje návrhářka.