Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Advertorial

Oděvy se vzkazem

31. 10. 2024
Jana Horejšová vychází ze své letité zkušenosti v oděvním průmyslu a proměňuje secondhandové kousky v one­‑of­‑a-kind krejčovinu. Její upcyklační značky On The Boat si teď všiml i Ploom. 
Autor: Ploom
Foto: Ploom
„Mám seznam secondhandů, kde najdu, co potřebuji. Navštěvuji ty, kde si musím vybrat sama, ráda hledám v řadách ošklivých kačátek. Pohledem vždy projdu celý štendr a hned vidím kousky, které stojí za to,“ tvrdí Jana a freneticky u toho rozhazuje rukama, ale to ona vždycky. Když vejde do místnosti, vždy ji rozsvítí a naplní smíchem. Setkáváme se v její dílně na Smíchově, kde poctivě líčí svůj příběh. Vystudovala Technickou univerzitu v Liberci a pak pracovala jako technoložka v dnes už neexistující české značce. Tahle zkušenost přivedla autorčinu pozornost k tématům spojeným s ekologickým dopadem módy. „Taky mě ovlivnilo studium tradiční čínské medicíny. Holistický přístup ovlivnil nejen můj vztahu ke zdraví,“ vysvětluje. 
Autor: Ploom
Foto: Ploom
Spolupráci se značkou Ploom započala Jana dialogem, jak sama tvrdí. „Naše kreativní partnerství odstartoval velice přátelský rozhovor o designu, umění a módě. Mám z té spolupráce velkou radost, protože mohu pracovat mnohem kreativněji a dělat ve své práci více toho, co mne naplňuje,“ vysvětluje návrhářka.
Je pár hodin před jejím odletem na pařížský fashion week, kam se Jana letos přihlásila s kolekcí do programu přehlídek Flying Solo. Jaký nejzajímavější kousek kdy vytvořila? „Nejzajímavější? Asi květinové sako prezentované na letošním jarním MBPFW z kolekce Singularity Part One. Šila jsem je s mojí asistentkou nepřetržitě asi týden, je vytvořené z 23 secondhandových kalhot, ze kterých jsme stříhaly 320 květů,“ odpovídá. A dodává: „Střih každého kusu musí být jednoduchý, aby bylo možné udělat složitější modelové úpravy. Co se materiálů týče, mám nejradši směs nebo čistý přírodní materiál. Vlna s polyesterem, bavlna, směs s kašmírem.“ Každý kus je originál. Neschopnost napodobit předcházející střih, ale i nevůle k tvorbě sérií se Janě někdy těžko obhajuje, obzvlášť jde­‑li o prodej přes e‑shop nebo v minulosti i přes prodej na Instagramu. Snahy vysvětlovat principy upcyklace všem, i novým zákazníkům, se ale Jana nevzdává. V každém modelu i nadále spojuje minulost s přítomností, a tak vytváří oděvy s pomyslným vzkazem.
1 / 3
Foto: Ploom
Přítomnost na pařížském týdnu módy je pro Janu Horejšovou jistým milníkem, chce se proto posunout i ve své tvorbě. „Doposud jsem se zabývala pouze upcyklací klasických střihů košil, kalhot a sak. Teď však experimentuji s jinými secondhandovými kousky, jako jsou sukně, šaty a modely, které jsou velice specifické,“ vysvětluje. Výrazný posun v její tvorbě však zcela nepochybně přinese i kolekce, kterou připravuje se značkou Ploom. „Chci se inspirovat lehkými negližé, vytvořit něžné, hedvábné modely. Moc se na to těším,“ svěřuje se Jana. Vzniklou kolekci pak v brzké době představí. „Na společnou cestu během tvorby nadcházející kolekce se moc těším. Pustím vás do zákulisí, ukážu vám, kde, jak a podle čeho si materiály vybírám,“ slibuje návrhářka.