Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Beauty talk

„Chceme hacknout svět barvami.“ Trio make-up artistek mluví o svých vizích. Co od nich můžeme čekat a bez jakých produktů se neobejdou

Cindy Kerberová17. 8. 2023
V posledních letech prochází Chanel zásadními změnami — a vedle módního oddělení to platí i pro make-up s monogramem CC. Místo jedné kreativní hlavy se do čela Chanel Make-up usadila zdánlivě nesourodá trojice make-up artistek Cometes Collective. V exkluzivním rozhovoru s beauty editorkou Vogue CS prozrazují i to, co se jinde nedozvíte. Only in Vogue.
Ammy Drammeh, Cécile Pravavina a Valentina Li alias Cometes Collective
Foto: Pascale Arnaud
Ammy Drammeh, Cécile Pravavina a Valentina Li alias Cometes Collective
Cometes Collective — Ammy Drmmeh, Cécile Paravina a Valentina Li — navazují na tradici velkých jmem beauty vesmíru, které zanechaly nejen v portfoliu Chanel, ale na globální scéně nesmazatelnou stopu. I ony mají stejnou ambici, avšak na jejich první výtvory si musíme počkat do začátku příštího roku. Potkaly jsme se s nimi na jihu Francie v kopcích nad Cannes, kde si Chanel pronajal soukromou vilu s obrovskou zahradou plnou moderního umění. 
Mezi Basquiatem, Haringem a Abramović uspořádal beauty team tematickou mini výstavu na téma ikonické barvy spojené s Chanel, hlavní atrakcí se však staly zbrusu nové tváře, které si loni značka vybrala, aby přenesla celé make-up oddělení do nové éry, k nové generaci zákazníků. Jejich energie, jak jsem záhy poznala, je skutečně nakažlivá, v tom nejlepším smyslu slova. Ačkoli se všechny tři od sebe liší jako noc a den, mají zároveň, jak během rozhovoru odhalím, mnoho společného — a navíc se výborně se doplňují.
„Ahoj, vítejte, jste náš poslední rozhovor!“ vítá mě s obrovským úsměvem na tváři Ammy, která sedí uprostřed. Po pár „zahřívacích“ minutách, kdy si povídáme o dnešním dni a místě, kde jsme se všechny najednou ocitly, se konečně zeptám na to, co mi celou dobu vrtá hlavou.

Každá pocházíte z jiného prostředí, jiné kultury, formovaly vás odlišné věci. Jak spolu dokážete pracovat? Jak vám to funguje?

Cécile: „Máme spoustu věcí společných. Vyznáváme podobné hodnoty, vlastně nás i stejné věci inspirují, ať už jde o inkluzivitu, dostupnost, vášeň pro krásu. I když jsme každá tak jiná a lišíme se i ve stylu práce, ve spoustě bodů se přece jen potkáváme.“
Ammy: „Esence toho, kým jsme, co děláme a co chceme tvořit, nás spojuje. Když jsme spolu v ateliéru, výborně se doplňujeme, díváme se na věci stejně. Nemusíme překonávat překážky v komunikaci, rozumíme si, víme přesně, co, jak a proč děláme.“
Cécile: „Kdybychom ale měly společně vytvořit vlastní značku, bylo by to velmi obtížné. Funguje nám to, protože sedíme v Chanel. Podvědomě nad sebou cítíme dohled Coco, a proto se taky chováme slušně.“

Kdybyste se každá měla představit jednou jedinou větou, co byste o sobě řekly?

Valentina: „Kdybych se měla popsat pár slovy, určitě by to nebyla definice, ale spíš to, co bych si přála být a to je citizen of the world. To mám také vytetované na těle v latině.“
Ammy: „Definovat, znamená limitovat. Je velmi těžké popsat samu sebe bez klišé. Nedefinuje mě moje práce. To určitě ne.“
Cécile: „Po všech těch rozhovorech bych momentálně řekla — spousta myšlenek, ale hlava prázdná. LOL.“

Dobře, takže dvě z vás se nedokážou popsat. Pojďme se tedy podívat na co, co je Cometes Collective.

Cécile: „Nádherná synergie, nekonečná konverzace.“
Valentina: „Bezvýhradná vzájemná podpora.“
Cécile: „Také vzájemný respekt individuality, a zároveň služba vyšší moci — nést prapor Chanel, a zároveň do toho vnést každou z nás.“
Valentina: „A přátelství.“
Ammy: „Já bych řekla kreativní bublina.“

Kdo je z vás největší perfekcionalistka?

Valentina: „Cécile. Pokud si nejsem jistá nějakým detailem, jdu za ní.“
Cécile: „Osobně bych řekla, že můj perfekcionismus už hraničí s diagnózou.“
Ammy: „Pro nás to je ale skvělé, protože my dvě to tak nemáme.“
Valentina: „Ty jsi zase mistryně na textury. Jsi v tom tak skvělá. Každá z nás má jinou silnou stránku, dohromady jsme vlastně perfektní.“

Pracujete spolu na každodenní bázi?

Cécile: „Ne, ne, každá máme svou vlastní kariéru a závazky, ale alespoň jednou za měsíc se scházíme v kanceláři,  brainstormujeme, pracujeme na společných projektech. I když se nevidíme každý den, jsme neustále v kontaktu. Sdílíme spolu momentální nápady, utvrzujeme se vzájemně, že vidíme rozpracované věci stejně.“

Stát se součástí značky typu Chanel je velká pocta, ale zároveň tlak. Svět od vás očekává velké věci. Jak tuto svou novou roli cítíte?

Cécile: „Musím říct, že když mi to došlo, dost jsem se vyděsila. Ten tlak je obrovský, ale zároveň skvělý pocit, že máme možnost ‘hacknout svět’ , každý si bude moct vyzkoušet to, co uděláme.“
Ammy: „Já bych řekla, že tlak je zároveň skvělý katalyzátor kreativity. Makáme víc, víc se snažíme ze sebe dostat  maximum.“
Valerie: „Ano, dáváme do toho všechno, co jen lze. Už jen to, že na sociálních sítích dostávám hromadu vzkazů o tom, jak se lidi těší, co přineseme. Jsem za ten zájem moc vděčná, ale také to zavazuje. Proto hodně experimentujeme, abychom se dostaly k tomu nejlepší, co jen jde.“

Pomáhá vám takový tlak být víc kreativní a organizované, nebo vás to až paralyzuje?

Cécile: „Já jsem rozhodně velmi organizovaná.“
Ammy: „Ty? Ty jsi super organizovaná.“
Cécile: „Ano, jsem taková Marie Kondo make-upu. Všechno je tak nové, říkáme si mezi sebou, že vaříme jídlo pro obrovskou spoustu lidí. Každému by mělo chutnat, zároveň by výsledky naší práce měly vydržet. Je to tlak, ale také výborná zkušenost. Nedá se do srovnat s ničím, co jsme každá dělala před tím.“
Valentina: „Každá jsme měla určité publikum, které se s příchodem do Chanel zmnohonásobilo. Tlak, o kterém tu mluvíme, také funguje jako palivo, dodává energii a kuráž. Pracovat pod značkou Chanel dává naší práci řád a rámec. Naštěstí můžeme pracovat s tolika ikonickými elementy, s nimž Coco Chanel přišla, hledáme jejich nové kombinace, plus samozřejmě vnášíme svůj pohled a vizi. Naším cílem je vytvořit novou klasiku.“

Cítíte se svázané historií značky a odkazem slečny Chanel?

Cécile: „Jistým způsobem rozhodně. Bylo velmi zajímavé procházet archivem a studovat ho, dost mě oslovil její až egoistický způsob navrhování. Je mi dost blízké, jak vytvářela boty nebo doplňky pro svou vlastní potřebu. Ano, je to egoistické, ale v pozitivním slova smyslu. Když se podíváte na oblečení nebo kus umění, které vznikly tímto způsobem, cítíte to, čiší z toho mnohem víc energie a síly.“
Ammy: „To, co námi skutečně rezonuje, je fakt, že vždycky vytvářela věci, které byly v první řadě funkční, a až v druhé krásné. To je skvělý způsob, jak pokračovat v jejích šlépějích: dělat věci, které se snadno používají, jsou v tomto směru inkluzivní, a zároveň nádherné. V tom osobně vidím samotnou esenci Chanel, vizuálně uspokojující a jednoduché zároveň.“
Valentina: „Musíme si uvědomit, že ona sama neměla k dispozici tolik referencí, co jich máme my dnes. A co mě na ní asi nejvíc fascinuje je to, že nejen nad věcmi přemýšlela, ale hlavně své nápady rovnou realizovala. Nezůstávala jen u snění, žila svými činy. Měla hodně odvahy.“

Valentino, během dne jste zmiňovala, že se nechceme omezovat s líčením pouze na obličej. Dneska kolem sebe vidíme narůstající zájem o make-up na tělo, kam ostatně patří i tolik populární nail art a zdobení nehtů vůbec. Můžeme od vás v tomto směru něco zajímavého očekávat?

Valentina: „Sama mám na sobě tetování, tak co myslíte?“
Ammy: „Já miluju malování po těle, ve vlastních soukromých projektech si hodně hraju s produkty. Třeba používám rtěnky na brambory a vytvářím s nimi masky. Sbírám knihy, panenky i kosmetické produkty, které jsou nejen úžasné z kosmetického pohledu, ale také jako designové objekty. Make-up není jen o rtěnce a stínech, je za ním mnohem víc — a z toho také vycházíme.“
Valentina: „Fantazie nemá hranic.“

Když jste si procházely archiv, který ukrývá spoustu nadčasových a na svou dobu průlomových produktů, narazily jste na něco, co vás překvapilo? Barva, textura, balení...

Cécile: „Tužky na rty s vyměnitelnou náplní. Přestože vznikly před spoustou let, předběhly svou dobu. Velmi ráda bych konkrétně tento produkt vrátila zpátky, samozřejmě v moderní podobě.“
Valentina: „Za mě rozhodně obaly. Zjistila jsem, že to není jen o černé a bílé, ale také filozofii ying yang — harmonii. Jednoduchost balení a zároveň používání náhradních náplní jsou tak vizionářské, jak se dneska ukazuje. Nejde jen o krásu, nebo jen o praktičnost, ale jejich spojení.“

Všichni vaši předchůdci představili alespoň jeden ikonický produkt. Heidi Morawetz přišla s barvou Rouge Noir. Peter Philips v celou řadou Les Beiges. Lucia Pica zejména červenou kolekcí.

Cécile: „Je mi už jasné, kam míříte.“

Máte také tuto ambici?

Cécile: „Určitě, jinak bychom tu neseděly.“

Představte si, že byste neomezenou moc, všechny technologie, i ty dosud neexistující. Jaký produkt, nebo techniku byste chtěli vymyslet?

Cécile: „Já bych určitě chtěla udělat líčení ve spreji, kdy jejím stlačením vytvoříte třeba perfektní kouřové oči. Anebo masku, která do dokáže.“

Jako ve filmu Pátý element?

Cécile: „Ano, něco takového. Brýle, které dokážou nalíčit oči. Nebo zrcadlo, které analyzuje tvář — vy si jen nakreslíte, co chcete, a přístroj to pak vytvoří, nastříká celý look na tvář.“
Valentina: „Já bych chtěla texturu, řekněme třeba rtěnku, která se bude měnit podle nálady. Nebo oční stíny, které se budou měnit.“
Ammy: „To bychom už ale byly prakticky v nějaké hře, ne?“
Valentina: „Ne, já spíš myslím psychologický dopad. Třeba když jsem smutná, moje rtěnka se změní tak, aby mi zlepšila náladu. Když bych se cítila sexy, rty by se změnily na opravdu sexy nude odstín a stejně tak oči. To by bylo cool.“
Ammy: „Já sním o textuře v souvislosti s pletí, která by se automaticky přizpůsobovala aktuálnímu stavu pokožky. Když se začnete lesknout, obličej vám rovnou zmatní. Nebo texturu, co se automaticky přizpůsobí barvě pleti. Jeden produkt v jedné barvě, pro všechny.“

To by rozhodně bylo i ekologické, protože byste mohli vyrábět jen jednu lahvičku pro celý svět, a nemuseli plánovat, jestli máte všude skladem odstíny pro každého.

Valentina: „Na tom rozhodně musíme zapracovat.“
Cécile: „Bylo by to úžasné i pro nás — že bychom do práce mohly nosit jen jednu lahvičku.“
Ammy: „Jenom si představte, kolik místa by to ušetřilo! Nemusely bychom sebou tahat tolik tašek.“

Často se říká, že móda, ale i líčení se opakují. Máte nějakou oblíbenou éru? Styl, nebo časový úsek, který vás nejvíce inspiruje?

Cécile: „Já obdivuje práci Heidi Morawetz v Chanel, ale i mimo. Zejména pak ve spolupráci s Guy Bourdinem. Zatímco ostatní razili heslo: buď oči, nebo rty, ale Heidi šla do všechno naplno.“
Ammy: „Když to říkáš, uvědomuji si, že to mám dost podobně. Bylo to tak smyslné, hravé, svůdné. Její přístup — proč si vybírat, když můžete mít všechno — mi je blízký.“
Valentina: „Přestože o mně ostatní tvrdí, že jsem futuristická, zásadní jsou pro mě 80. a 90. léta. Dneska prakticky musíte vyložit všechny karty na stůl, tehdy bylo líčení, ale i estetika tajemnější. Mělo to své kouzlo.“

Co od vás jako zákazníci můžeme očekávat. Přeci jen to je pro všechny nová situace, kdy místo jednoho kreativního ředitele jste přišly vy tři?

Ammy: „Daly jsme si za cíl přinést produkty, které budou dostupné pro každého. Skutečnou inkluzivitu nejen v tom smyslu, aby si každý našel make-up podle svého odstínu pleti, nebo s ohledem na věk, ale také v přístupnosti v používání. Ať už jste profesionální make-up artista, nebo s líčením začínáte. Chceme, aby se s našimi produkty každému dobře pracovalo, experimentovalo a opravdu snadno se aplikovaly.“
Valentina: „Naši obrovskou přednost vidím v tom, že každá vnímáme barvy jiným způsobem, a proto můžeme přinést něco nového právě na tomto poli. Chceme ‚hacknout‘ svět s pomocí barev. Klíčové barvy chceme rozvést tak, aby si každý našel svůj odstín. Rádi bychom inspirovali zákazníky, aby sami více experimentovali s barvami.“

Otázka, která zajímá většinu lidí: bez kterých produktů se neobejdete? Ať už ve své práci, nebo ve své koupelně? Vašich top 5 favoritů.

Ammy: „Já musím jmenovat make-up Les Beiges, rozjasňující tyčinku Baume Essentiel, jakýkoliv produkt v odstínu Rouge Noir, tu barvu miluju. Krémovo-gelový bronzer Healthy Glow Bronzing Cream a jakákoliv řasenka.“
Valentina: „Já taky miluji make-up Les Beiges, ale variantu Eau de Teint — vodový rozjasňující gel. Moc se nepudruji. Pak rozhodně voděodolné oční linky Signature de Chanel, No. 1 Lip and Cheek Balm kvůli krémové textuře a v neposlední řadě Rouge Allure Ink, tato rtěnka opravdu skvěle drží.“
Cécile: „Rtěnka Rouge Allure v odstínu 199 Inattendu, tu považuji za nejlepší rtěnku všech dob. A protože mám  moc ráda oční stíny, nemůže mi chybět paletka Les 4 Ombres, zejména matné textury, a samozřejmě řasenka Le Volume. Nemůže mi chybět ani make-up Les Beiges, zmiňovaná krémová barva na tváře a rty No. 1 a tyčinka Baume Essentiel.“

Poslední otázka. Jsme na Color Anima, eventu věnovaném barvám. Jaká je vaše nejoblíbenější barva nebo odstín?

Cécile: „Pistáciově zelená. Prostě ji miluju.“
Ammy: „Černá.“
Valentina: „Modrá. Konkrétně odstín prvního flakonu Bleu de Chanel.“
Color Anima
1 / 14
Color Anima
Foto: Chanel Beauty