Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Krása

Fenomén Kim Kardashian: Od konturování přes body positivity po bizarně vypadající anti-aging

Cindy Kerberová21. 10. 2024
Kim Kardashian. Jméno, které nenechá nikoho chladným a vyvolává silné emoce. Ať už ji obdivujete, nebo patříte do druhého tábora, jedno jí nemůžete upřít. Tato celebrita opravdu ovlivnila estetiku a beauty trendy víc než jedné dekády. Díky ní svět objevil konturování obličeje a nejrůznější estetické zákroky. Zároveň dokázala, že stahující prádlo může být sexy a mělo by být vidět. Pojďme se podívat na fenomén Kim Kardashian a jejího vlivu na způsob, jakým dnes vnímáme krásu. 
Autor: Instagram @kimkardashian
Foto: Instagram @kimkardashian

Jak Kim Kardashian ovlivnila (nejen) beauty trendy 

Kim Kardashian je jméno, které se stalo synonymem pro krásu a glamour a taky pro nové pojetí celebrity, totiž celebrity coby ztělesnění dokonale zvládnutého osobního marketingu. Je jednou z nejvlivnějších osobností v módě a beauty průmyslu a její dopad daleko přesáhl její osobní brand a dosah jejích sociálních sítí. Kim se stala symbolem krásy 21. století, přičemž její styl a přístup k make-upu a péči o pleť nastavily nové standardy a trendy.
Spoustu věcí, které dnes bereme coby naprostou samozřejmost a mainstreamovou záležitost, má na svědomí právě tato 44letá podnikatelka, modelka, televizní hvězda a právnička v jedné osobě. A to rozhodně „není špatné na holku bez talentu", jak samu sebe označila v reakci na kritiku, že nic neumí. Umí a hodně. 

Konturování: revoluce v líčení

Jedním z nejvýraznějších trendů, které Kim Kardashian uvedla do popředí, je konturování. Tato technika, umožňující zvýraznit rysy obličeje s pomocí světla a stínů, se stala fenoménem minulé dekády a dnes ji považujeme za naprostou samozřejmost. Ale nebylo to vždycky tak. Konturování bývalo tajemstvím filmovým maskérů a make-up artistů v zákulisí focení, teprve až Kim s pomocí svých make-up tutoriálů a později vlastních konturovacích přípravků z něj udělala naprosto běžný způsob líčení. Její video, které zveřejnila před sedmi lety, má dnes přes 15 milionů zhlédnutí a platí za jednu z nejlepších lekcí konturování pro začátečníky i pokročilé. Velkou roli vedle hvězdy samotné sehrál také její osobní make-up artista Mario Dedivanovic, který vytvořil mnoho jejích make-up looků, z nichž se přes noc staly trendy. 
Dnes je konturování základem líčení a jeho popularita ani po deseti letech, kdy ho začala Kardashian a její sestry propagovat, neklesá. Kosmetické značky vyrábějí nové a nové konturovací produkty od tyčinek po paletky. Jen se podívejte do své make-up taštičky: Kolik v ní najdete highlighterů? Kolik tmavých pudrů a concealerů jste za poslední dekádu použili?  
Kim Kardashian a její make-up artista Mario Dedivanovic
1 / 3
Kim Kardashian a její make-up artista Mario Dedivanovic
Foto: Profimedia

Plně krycí make-up

Dneska byste jen těžko našli značku bez plně krycího make-upu s přirozeným efektem. Ano, i tady vidíme jasný vliv Kim Kardashian. I když tuhle informaci tak moc nešíří, trpí chronickým onemocněním kůže – psoriázou. Letos v létě v podcastu She MD mluvila o svých potíží s touto nemocí, kterou zdědila po své matce Kris Jenner, i o tom, že jeden z jejích synů trpí vitiligem (nespecifikovala, jestli se týká Sainta, nebo Psalma). Co dělat, když nemáte perfektní pleť, a jste přitom středobodem kultury selfie? Odpovědí je pořádně krycí make-up se spoustou pigmentů, které zakryjí zarudnutí a všechno ostatní, co nechcete, aby svět viděl. Make-up s označením full-coverage s přirozeným efektem se stal, stejně jako konturování, novou formou líčení. Sametově matná tvář s neviditelnými póry a dokonale barevně sjednocená pleť není nic jiného než další z řady věci, za které můžeme poděkovat právě královně selfies. 

Nude jako nová černá a červená

Během prvních sérií TV reality show Keeping Up With Kardashians a na ještě starších fotkách můžete vidět Kim, jak experimentuje se svým vzhledem a hledá se s pomocí barev. Spoustou barev. Postupem času našla svůj styl a přesvědčila o jeho správnosti zase celý svět. Řeč je o tělových odstínech na víčkách, puse, nehtech (i interiérech a o designu nemluvě). Její výrazný glam look postavený na výrazných kouřových očích a plných rtech inspiroval značky k vytváření tisíců líčidel v béžových a hnědých odstínech, které se rychle staly novým standardem pro elegantní vzhled na den i večer. 
Kim Kardashian s cenou Amazon Innovation Award na CFDA Fashion Awards v New Yorku, 7. listopadu 2022
1 / 6
Kim Kardashian s cenou Amazon Innovation Award na CFDA Fashion Awards v New Yorku, 7. listopadu 2022
Foto: Dimitrios Kambouris/Getty Images

Já, značka

Beauty produkty se pod jmény celebrit prodávaly už dávno před fenonémem Kardashian. Kim Kardashian však jako jedna z prvních dokázala na maximum vytěžit sociální sítě od samotného začátku a otevřít cestu nejen svým sestrám (Kylie Jenner v začátcích své značky Kylie Cosmetics prodávala jen přes Instagram), ale nastolila i další trend, totiž celebrity beauty brands. Dneska byste jen těžko našli hvězdu bez vlastní beauty značky. Kim nastavila nové standardy pro marketing v beauty sektoru. Její značky se staly příkladem úspěšného spojení osobního brandu a výrobků. Kimina schopnost budovat silné emocionální spojení s fanoušky a zákazníky je klíčová pro úspěch jejích projektů, což rychle pochopili i ostatní a začali tuto strategii s větším či menším úspěchem používat. Její marketingové strategie, které využívají osobní příběhy a autentické příspěvky, ukazují, jak moc může být silná osobní značka v dnešním digitálním světě.

Normalizace estetických zákroků a hi-tech procedur proti stárnutí

Kim Kardashian sehrála klíčovou roli v proměně pohledu na estetické zákroky a kosmetické procedury, čímž posunula hranice mezi přirozeným vzhledem a estetickými zásahy. Nikdy se netajila, že udělá cokoliv, aby si udržela mladistvý vzhled a dokonalou pleť. Její veřejné přiznání se k různým procedurám včetně vampire facial, což je proces využívající vlastní krev k revitalizaci pleti, či salmon sperm facial přitáhlo pozornost milionů lidí po celém světě. Prolomila tabu a nepsané pravidlo, že o zákrocích, byť by to měl být jen botox a laser, se nemluví. Díky ní se nejen zmiňované procedury staly virálními hity, ale také ukázaly, že estetická medicína netvoří jen obličeje bez mimiky a přehnaně nafouknuté tváře. Kimina otevřenost pomohla k normalizaci diskuse o estetických zákrocích a přispěla ke skutečnosti, že smart aging není pouze o krémech v koupelně nebo pravidelných návštěvách kosmetického salonu, ale také o součinnosti s dobrými estetickými dermatology a chirurgy. To zásadně změnilo vnímání kosmetických procedur a estetických zákroků.

Skims a body positivity

Během své kariéry Kim Kardashian založila a ukončila celou řadu značek zejména těch kosmetických, až teprve Skims jí přinesla úspěch hodný hvězdy její velikosti a vlivu. Původně se značka jmenovala Kimono, avšak kvůli kritice a obviněním z kulturní apropriace musela být přejmenována na Skims. Proč právě brand se stahovacím spodním prádlem? Když máte postavu, která vás proslavila, a nosíte šaty, které nic neodpouštějí, je shapewear naprostou nutností. Což ale spousta celebrit nikdy nepřiznala. Musela přijít jedna globální influencerka a všem ukázat, že i tvarovací prádlo může být sexy a cool a taky velmi pohodlné. Skims se rychle stalo synonymem pro moderní shapewear, který oslovuje široké spektrum zákaznic a redefinuje standardy krásy v módním průmyslu. Kim nejenže vytvořila inovativní výrobky, které tvarují postavu, ale také propaguje kulturu body positivity a inkluzivitu tím, že prádlo od začátku nabízí v mnoha tělových odstínech od mléčné po černou. Její filozofie o přijetí různých typů postav pomáhá zbořit stereotypy o kráse a nastavuje nové standardy pro to, co znamená být krásný. Kdyby toto měl být jediný počin Kim Kardashian, pak si rozhodně zaslouží své místo na výsluní. Kdo jednou oblékl Skims, už nikdy nechce jinak. 
Kim Kardashian při uvedení své značky Skims v Nordstrom v New Yorku, 5. února 2020
1 / 23
Kim Kardashian při uvedení své značky Skims v Nordstrom v New Yorku, 5. února 2020
Foto: Kevin Mazur/Getty Images for Nordstrom