Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Krása

Není nejvyšší čas změnit sérum a krém? I kosmetika má své limity

Cindy Kerberová8. 3. 2023
Stejně jako jídlo nebo zamilovanost, ani kosmetika vám nevydrží věčně. V rámci jarního úklidu proto nezapomeňte na důkladnou prohlídku a čistku produktů, které v koupelně nebo na nočním stolku máte. Protože to, co jste si pořídili loni, týká se zejména sluneční ochrany, již teď nemusí fungovat, a na vaší pleti může napáchat více škody než užitku. Návod, jak svým oblíbeným přípravkům prodloužit život a kdy se s nimi ideálně rozloučit, najdete v průvodci, který sestavila beauty editorka Vogue CS Cindy Kerberová.
Autor: Justin Shin/Getty Images
Foto: Justin Shin/Getty Images
Většina z nás, mě nevyjímaje, má tendenci nechávat si nejoblíbenější produkty co nejdéle. O těch ultra drahých kelímcích, jejichž cena na mililitr přesazuje aktuální cenu zlata na burze, nemluvě. Jenomže každý produkt, jako jsou krémy, séra, SPF přípravky, make-upy, řasenky, parfémy, rtěnky, či laky na nehty, má svou omezenou životnost. 
Některé přípravky, které jsou již za zenitem, kůži škodí, jejich ingredience mohou dráždit, způsobovat přecitlivělost, infekce i vleklé záněty. Nehledě na to, že produkty ztrácejí svou účinnost, což zejména v případě UV ochrany, může být hazard se zdravím. Jak ale poznat, že nastal čas k tomu svého oblíbence odepsat ze seznamu používaných kousků? Hlídejte si loga a informace na obalech, které tam ze zákona musejí být. Zároveň si pamatujte, kdy jste produkt poprvé otevřeli, protože právě od toho data začíná boj o život přípravku. A jakmile lhůta uplyne, produkt nemilosrdně vyhoďte. Better safe than sorry

Jednoduché vodítko

Obecně platí, že výrobky, které lze uchovávat neotevřené déle než 30 měsíců, bývají opatřeny PAO (period-after-opening) symbolem. Jde o piktogram otevřeného kelímku s číslem, které udává, jak dlouho lze výrobek po otevření skladovat. Výrobky, které mají neotevřené trvanlivost kratší než 30 měsíců, provází, stejně jako potraviny datum minimální trvanlivosti. 

Pohledem a nosem

Datum vždy představuje jen hrubé vodítko. Průběžně si proto všímejte změny barvy, textury, vůně. A jestli výrobce neuvádí jinak (u některých produktů je normální, když se časem objeví jemný zákal), jakékoliv vizuální a čichové znehodnocení výrobku (pokud například nepříjemně zapáchá, vypadá hrudkovitě nebo je v něm cosi usazené), okamžitě si zakažte jeho použití a pryč s ním.

Do kelímku nesahejte

Proč jste v krabičce s kelímkem narazili na špachtličku? Protože do krému, make-upu, masky, balzámů se prostě nesahá. Prsty byste si produkt akorát snadno a rychle kontaminovali. A i když každý produkt v sobě obsahuje funkční konzervační systém, není nutné zkoušet, kde má své hranice. Trvanlivost výrobků — ať už jde o pudry, podkladové krémy, nebo báze, lze prodloužit, pokud s nimi nepřijdou do styku vaše prsty. Proto mají výrobky v dávkovačích s pumpičkou, tubách nebo s pipetou delší trvanlivost než výrobky ve skleničkách. Jinými slovy: k nanášení čehokoliv v otevřeném kelímku nebo pouzdru používejte špachtličku, na pudr a další líčidla zase čistý štětec (vždy ale za podmínky, že aplikátory, štětce a houbičky udržujete v čistotě).
Cílem veškerého úsilí je zdravá pleť, a proto maximálně záleží nejen na tom, co a jak používáte, ale kdy se s danou věcí také rozloučíte.
A teď se konečně pojďme podívat na jednotlivé kategorie kosmetických produktů z pohledu jejich trvanlivosti a správného skladování. 
Autor: Nicky Sims/BFC/Getty Images
Foto: Nicky Sims/BFC/Getty Images

Produkty s SPF

Toto je kategorie, ve které je obzvlášť nutné dodržet dobu spotřeby. Když vyprší, zpravidla to bývá šest až dvanáct měsíců od prvního otevření, produkty přestanou účinkovat (přitom v případě ochrany před UV zářením jde prakticky o jedinou věc, kterou mají dělat). Napadlo vás, že byste po přípravku přece jen sáhli? Zapomeňte na to a sluneční ochranu, která vám jakkoliv zbyla od loňska, rovnou vyhoďte. 

Cleanser, toner, esence

I zde platí, že nejčastější doba spotřeby po otevření je půl roku až rok. Tolik času máte na to, abyste celý produkt spotřebovali, do poslední kapky. Balení ale nezapomínejte důkladně zavírat, ať se do něj zbytečně nedostane   vlhkost nebo nezvané bakterie.

Sérum a oleje

Říkáte si, proč se většina sér a olejů ukrývá v tmavých lahvičkách s kapátkem nebo pumpičkou? Je to jednoduché — aktivní látky sér i samotné oleje bývají choulostivé na světlo, vlhko a změnu teplot. Avšak ani vhodný obal neochrání produkt před slunečními paprsky, teplem a světlem procházejícím oknem koupelny, které mohou v kosmetice následně vyvolat oxidaci. Navíc bakterie a pára, které se v místnosti běžně vyskytují, mohou narušit konzistenci a pozměnit obsah. Řešení? Séra, oleje i krémy uchovávejte v temnu, při pokojové teplotě. Uzavřená, neprůhledná skříňka bude ideálním místem.

Krém a mléko

Tento druh kosmetických produktů používáte asi nejčastěji, tudíž šance, že je nespotřebujete do doby expirace (což bývá většinou jeden až dva roky), je opravdu malá. Ale pozor u očních krémů — u nich bývá doba použitelnosti mnohem kratší než u ostatního mazání. Obvykle totiž obsahují méně konzervačních látek a neměly by se používat déle než tři měsíce. Jak se zachovat? Pokud se textura produktu jakkoliv změní, oddělí se olejová část, krém se drobí, tvoří hrudky, vyhoďte produkt do koše. Bez kompromisů.

Parfém

Krásný flakon, který ozdobí každou koupelnu, je sice z dekorativního hlediska dobrý nápad, ale pokud chcete, aby vám vůně opravdu dlouho vydržela, raději se poohlédněte po jiném místě skladování (nebo balení). Parfémy totiž bývají citlivé na změny teploty, přímé světlo, ale i vlhko. Pokud však své oblíbené vůni dopřejete vhodné podmínky, bude vám dělat radost i pět (a více) let. Skutečnost, že je s parfémem něco špatně, poznáte snadno: změní vůni, barvu, konzistenci. Své drahocenné, voňavé elixíry proto uchovávejte v suchu, tmě, pokud možno také v nižších teplotách. 
Autor: Brian Ach/Getty Images for YSL Beauty
Foto: Brian Ach/Getty Images for YSL Beauty

Řasenka a linky na oči

Ať je na produktu napsáno cokoliv, líčidla, která aplikujete blízko očí, vyhoďte za nejdéle tři měsíce od prvního otevření. Ano, určitě! Jednak řasenky a linky rychle vysychají, takže s nimi poté nedocílíte výsledků jako u čerstvého produktu, ale hlavně jde o vaše oči a jejich zdraví. Přímý kontakt s očima znamená, že se výrobky kontaminují bakteriemi, a proto by se řasenka a tekuté oční linky měly používat jen po dobu výše uvedenou. Prošlými výrobky byste si mohli přivodit třeba zánět spojivek. A jestliže máte citlivé oči, měňte řasenku každý měsíc, po prodělání infekce okamžitě.

Oční stíny a tužky na oči

Jiná situace je u pudrových očních stínů, které lze používat až dva roky (za předpokladu, že na jejich nanášení budete používat čisté, suché štětce); u tužek to jsou dokonce až tři roky (díky opakovanému ořezávání zůstávají stále hygienické).

Pudrová líčidla

Kde není voda, nemohou se tak rychle šířit bakterie a plísně, proto také pudrové produkty mají mnohem delší datum spotřeby než výrobky s krémovou, pěnovou či tekutou texturou. Pudr, bronzer, tvářenka, pudrový highlighter vám obvykle vydrží i dva až tři roky, pokud výrobce neuvádí jinak. A samozřejmě také za předpokladu, že na jejich aplikaci budete používat čisté a suché aplikátory. 

Líčidla s krémovou texturou

Make-up, primer, korektor, rozjasňovač v jiné než čistě pudrové formě zůstanou v pořádku maximálně rok — bez ohledu na balení. U korektoru snižte dobu používání na maximálně půl rok a pečlivě sledujte texturu, vůni i barvu. Jakoukoliv změnu berte jako signál k tomu, že přišel čas na výměnu.

Rtěnky, oleje, balzámy a lesky na rty

U produktů na rty nezapomeňte, že byste je měli vždy pořádně zavírat, do těch tekutých zase nikdy nepumpovat vzduch, který by je akorát zbytečně vysušil (o bakteriích nemluvě). Obecně ale líčidla na rty vám vydrží rok až dva, vždy ale hledejte datum spotřeby nebo PAO symbol u konkrétního výrobku. Jedině tma a sucho jim zajistí maximálně možnou trvanlivost.