Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Trendy

Beauty ve znamení Pride

Cindy Kerberová2. 8. 2021
Pride Month i Prague Pride stále více přitahují pozornost módních a beauty značek, než si ale něco duhového pořídíte, přečtěte si, které z nich LGBTQ+ komunitu skutečně podporují a kdo se jen veze na vlně solidarity.
Dominique Jackson, Indya Moore a Mj Rodriguez na Pride Parade v New Yorku
1 / 7
Dominique Jackson, Indya Moore a Mj Rodriguez na Pride Parade v New Yorku
Foto: Nancy Rivera/Bauer-Griffin/GC Images
Beauty scéna se v období Pride Month a následně lokálních Pride týdnů doslova topí v duhových barvách, na vlně solidarity se snaží svézt plno značek a ne vždy jde o skutečnou pomoc, ale o tzv. queer-washing (někdy uváděný také jako rainbow-washing), kdy se podpora ztrácí v ryzím marketingu za účelem zvýšení vlastního zisku.
Plácnout na produkt duhu je povrchní a v dnešní době velmi líný a hlavně nedostatečný přístup k problematice sexuálních menšin. Nebo LGBTQ+ komunitu a její práva automaticky spojit s barevnými třpytkami. Kromě toho, že jsou dost neekologické, jde o dost zastaralý a zevšeobecňující přístup. 
Zejména mladá generace zákazníků vyžaduje inkluzivní a nebinární reklamní kampaně, což ale chce čas a taky správný přístup. Z globálního pohledu to ovšem není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Mezinárodní korporáty a značky musí brát na zřetel i legislativu jednotlivých států. „Jako globální společnost působící ve 190 zemích zanecháváme obrovskou stopu,“ řekla v rozhovoru pro Vogue Business Aline Santos Farhat, ředitelka Unilever, která vede dlouhodobou iniciativu společnosti #Unstereotype. „Bohužel v několika zemích je homosexualita nezákonná, takže se s tím musíme vyrovnat. Jsme limitováni, jaké marketingové aktivity můžeme na těchto trzích předvést.“ 
Autor: Getty Images
Foto: Getty Images
Autor: Getty Images
Foto: Getty Images
Autor: Getty Images
Foto: Getty Images

Jenom vlajka nestačí

Ale zpátky k „jádru pudla“. Limitované edice a celé kolekce od značek, které se jinak na podpoře a pomoci sexuálních menšin nepodílejí a jen se snaží zpeněžit aktivity druhých, nemají smysl. Symboly by v tomto případě neměly být zneužívané k vlastnímu obohacení. Ano, beauty je byznys jako každý jiný, panují tu tvrdá pravidla, ale zisk za každou cenu není v pořádku. Je rok 2021, transparentnost ve všech oblastech by měla být naprostou samozřejmostí. Bohužel se tak často neděje.
Podívejme se na dva příklady; Sally Hansen a Tangle Teezer. Obě značky přišly na trh s duhovými produkty, americká Hansen s kolekcí barevných laků na nehty Insta-Dri Pride, britský Tangle Teezer s limitovanou edicí svého nejprodávanějšího kartáče na vlasy Compact Styler. Oboje s duhovou vlajkou (tu navrhl Gilbert Baker v roce 1978). Na první pohled stejné, přesto jiné. Zatímco u Tangle Teezer jde podle vyjádření tiskového oddělení pouze o design a žádná část z prodeje nejde na podporu projektů a organizací zabývajících se LGBTQ+ problematikou (značka prý nějaké peníze na charitu posílá, ovšem ne v tomto případě), Sally Hansen automaticky dává 5 korun z každého prodaného laku na provoz poradny S barvou ven. Takových příkladů, zejména letos, najdeme spoustu.
Věnujte peníze queer lidem a jejich aktivitám, podporujte značky, které pro komunitu sexuálních menšin skutečně něco dělají. Je toho spousta. Čím rozmanitější společnost společně budujeme a čím komfortněji a bezpečněji se jakákoliv menšina bude v rámci celku cítit, tím lepší svět bude pro všechny. 
Indya Moore na Pride Parade v New Yorku
Foto: Erin Lefevre/NurPhoto via Getty Images
Indya Moore na Pride Parade v New Yorku

Kiehl's & Ultra Facial Cream x Tim Singleton

Letošní Prague Pride podporuje značka Kiehl's prodejem limitované edice svého bestselleru Ultra Facial Cream. Ten dostal duhový kabátek od 2SLGBTQ+ umělce Tima Singletona a sehnat ho můžete pouze v prodejnách Kiehl's, na e-shopu ho ani nehledejte. Sto korun z každého prodaného kelímku putuje na český projekt S barvou ven. Poradna vznikla v roce 2015 jako reakce na sebevraždu 14letého Filipa a pomáhá s pomocí mentorů a mentorek LGBTQ+ lidem s coming outem, ale i důsledky šikany a bohužel stále existující homofobie. Poradna funguje on-line i jako podpůrná skupina po mladé, rodiče a partnery.

MAC Cosmetics & Viva Glam

MAC patří mezi největší podporovatele komunity. V roce 1994 značka uvedla první rtěnku Viva Glam, veškeré peníze z prodeje jdou do MAC AIDS Fund a z něj následně na organizace zabývající se problematickou HIV a nemoci AIDS, která za posledních 40 let postihla miliony lidí po celém světě a výrazně se dotkla také LGBTQ+ komunity. Rtěnky Viva Glam jsou v prodeji po celý rok, nejde už jen o limitovanou edici. MAC se samozřejmě dlouhodobě hlásí k inkluzivitě, letošní MAC Pride nese heslo All Ages. All Races. All Genders. 

Sally Hansen & Prague Pride

Tleskáme kolekci Insta-Dri Pride! Americká značka na český trh uvedla kolekci rychleschnoucích laků v sedmi zářivých odstínech, kromě vlastní kreativity koupí jednotlivých barev (lahvičku v DM drogeriích najdete snadno podle duhové vlajky na obalu) podpoříte lokální projekt S barvou ven

Jean-Paul Gaultier & Le Mâle Pride

Loni uvedl Jean-Paul Gaultier sběratelskou edici své pánské vůně Le Mâle v duhovém tričku. Gaultier po celou svou kariéru nabourával steotypy kolem genderu a sexuality, vždy se hrdě hlásil ke své sexuální orientaci a svými kampaněmi, kolekcemi a projekty výrazně přispěl k pochopení menšin po celém světě. Bohužel si Le Mâle Pride v žádné české parfumérii nekoupíte, i když oficiální distributor, společnost Orbico Beauty, by ji na místní trh velmi rád uvedl. Prodejci však nejsou ochotni najít místo ani v kamenných prodejnách, ani na svých e-shopech. Takže využijte oficiální e-shop značky a tento barevný parfém, který sluší všem, si pořiďte tam a hrdě si jej vystavte na své poličce. 

Haus Laboratories & Born This Way

Ať už si koupíte nejlepší oční linky pod sluncem, paletku očních stínů, tekuté hightlightery, skvělé rtěnky, nebo hybridní olej na rty, část výtěžku z každé transakce jde na nadaci Born This Way, kterou založila Lady Gaga spolu se svou mámou. Od uvedení prvních produktů stírá hranice a předsudky maistreamové společnosti, že make-up patří jen holkám. Značka Haus Laboratories je skvělým důkazem, jak přesně to má fungovat. 
Limitovaná edice Ultra Facial Cream, KIEHL'S, v prodeji pouze v buticích Kiehl's
1 / 4
Limitovaná edice Ultra Facial Cream, KIEHL'S, v prodeji pouze v buticích Kiehl's