VůněRozluštěte tajemství vůní: Jaký je rozdíl mezi eau de toilette, cologne, eau de parfum a parfémovým extraktem
Cindy Kerberová31. 3. 2025
Kolínská, toaletní voda, parfémová voda, parfém. Ale taky eau de parfum intense, cologne, extrait de parfum. Víte, co tyto pojmy znamenají? A proč byste je vůbec měli znát, než si pořídíte novou vůni?
Foto: Barbora Lundgren for Vogue CS
Klasická situace: stojíte v parfumerii nebo máte na monitoru svoji oblíbenou vůni, která má několik variant. Každá stojí jiné peníze, a každá dokonce voní trochu jinak. Máte si nakonec koupit flakon s označením eau de parfum, nebo eau de toilette? A aby to nebylo tak jednoduché, vedle stojí ještě eau de parfum intense. A ještě extrait de parfum. A taky elixir a parfum. Svět vůní je plný tajemství a nuancí, které mohou být pro nezasvěcené značně matoucí. Pojďme se do něj společně ponořit a odhalit, co se skrývá za jednotlivými kategoriemi a koncentracemi.
Šokující odhalení: Jaký je rozdíl mezi toaletní a parfémovou vodou?
Když si zadáte do Googlu nebo chatbotu otázku „Jaký je rozdíl mezi toaletní a parfémovou vodou?“, získáte přehršel odkazů na články se spoustou čísel, jak se tyto nejčastější koncentrace vůně od sebe liší přesným počtem procent esenciálních olejů. Jenže ono je to trochu jinak. „Přesná definice neexistuje,“ upozorňuje Geraldine Nicolai, mezinárodní vedoucí vývoje parfémů společnosti Givaudan, jednoho z největších producentů vůní na světě. „Každá značka si totiž může hrát s různými koncentracemi a stanovuje si svá kritéria. Pro každou z kategorií existují mnohá rozmezí.“ Je na každé značce, zda se bude pohybovat na spodní, nebo horní hranici. Legislativa, která by určovala, kolik vonných látek v dané vůni s označením eau de toilette nebo eau de parfum musí být, totiž neexistuje.
Platí ovšem nepsaná pravidla, jimiž se parfémářský průmysl řídí. Obecně se však dá říci, že toaletní voda se pohybuje kolem patnáctiprocentního obsahu vonných látek, parfémová voda jich mívá kolem 20 %, intenzivní parfémová voda kolem 25 % a koncentrovaný parfém nebo elixír můžou dosahovat až 35, nebo dokonce až 40 % vonných látek. „Překročení těchto koncentrací je velmi vzácné, protože textura parfému se pak stane olejovitější, mastnější. To by také mohlo ovlivnit stabilitu parfému,“ vysvětluje Nicolai.
Pěkně od začátku
Jak se vyvíjejí technologie a spolu s nimi se rozšiřují možnosti pro tvůrce vůní, mění se i koncentrace. Rozhodně není náhoda, že se v posledních dvou třech letech zintenzivňují parfémy a po boomu těch s označením intense se na trh dostávají stále častěji elixíry a parfémové extrakty. Když Renato Bianco v roce 1533 míchal vůni pro Kateřinu Medicejskou u příležitosti jejího sňatku s francouzským králem Jindřichem II., mohl použít pouze citrusy a bylinné extrakty včetně levandule, a tak vznikla první moderní vůně (kterou můžete koupit dodnes) – ovšem vzhledem k tehdejším možnostem jde jen o kolínskou vodu. Lehkou, osvěžující, ale bohužel podle našich současných měřítek také s malou výdrží. I to je důvod, proč jen málokteré značky dnes vůně ve variantě eau de cologne vyrábějí. Stále ovšem existují, např. u Hermès najdete celou kolekci
Colognes. Guerlain jich drží pár ve svém portfoliu jako odkaz na své historické úspěchy u slavných osobností, jako byla kolínská pro císařovnu Eugénii. Samozřejmě tu máte zmiňovanou vůni pro francouzskou královnu od Santa Maria Novella nebo nejklasičtější z kolínských, původní
Eau de Cologne od Giovanniho Fariny. „Dnes jsou koncentrace kolínských často vyšší než dříve, aby se dosáhlo dlouhotrvající svěžesti, a nové složky, jako jsou dřeva nebo pižmo, umožňují těmto vůním mít více tváří, jako to má například kolínská voda
Mugler,“ říká Arnaud Guggenbuhl, vedoucí marketingu, výzkumu a image parfémů ze společnosti Givaudan. „Tento olfaktorický typ vůně může být nyní k dispozici i v silnějších verzích. Například
Neroli Portofino od Toma Forda má strukturu kolínské, ale existuje i jako eau de parfum, a dokonce i parfém.“ I když něco voní jako kolínská, tedy jako velmi svěží, citrusovo-bylinková kombinace, neznamená to, že musí z kůže rychle vyprchat, když si zvolíte právě silnější koncentraci.
Foto: Barbora Lundgren for Vogue CS
Nové kategorie
Určitě vám neuniklo, kolik vůní dostává přívlastek intense. Dolce & Gabbana
Devotion Eau de Parfum Intense.
Chloé L’Eau de Parfum Intense.
Armani Sì Intense. Burberry
Goddess Intense.
Rabanne Fame Intense.
Giorgio Armani Acqua di Gioia Intense. Narciso Rodriguez
All of Me Intense a desítky dalších. A to jen za rok 2024. Ono kouzelné slovíčko napovídá, že daná vůně voní více, déle, výrazněji. Může, ale také nemusí obsahovat vyšší podíl vonných ingrediencí. Rozdíl mezi klasickou parfémovou vodou a intenzivní parfémovou vodou často odkazuje k poměru jednotlivých ingrediencí. „Parfémová voda se ve světě dámských parfémů stala standardem; oficiální definice koncentrace neexistuje, ale obecně se pohybuje kolem 20 % vonných látek. U intenzivních verzí může být i vyšší. Rozdíl se obvykle dělá přepracováním vyváženosti složek a tzv. pyramidy,“ vysvětluje Guggenbuhl. „Čím je vůně intenzivnější, tím více jsou zdůrazněny složky v srdci a základu, aby vůně získala hlubší, hutnější a tajemnější charakter.“
Řada tvůrců niche parfémů, ale také velké značky jdou v honbě za výraznějšími a déle trvajícími vůněmi ještě dál, a na scénu tak přicházejí parfémové extrakty. Tady už můžeme mluvit u spousty produktů o čistých parfémech, u nichž se koncentrace vonných látek vyšplhá ke čtyřiceti procentům. Ale také může zůstat na dvaceti – nezapomínejte, že neexistují jasně daná pravidla. Rozdíl mezi parfémem a parfémovým extraktem se prakticky stírá a záleží na každé značce, jak svůj finální produkt označí. „Obě tyto varianty jsou založeny na vysoké koncentraci parfémového oleje, nicméně parfémový extrakt – extrait de parfum – označuje nejvyšší koncentraci parfémového oleje. Tato vyšší koncentrace pro nositele znamená větší intenzitu, dlouhou výdrž a vyzývavost,“ říká Nicolai.
Foto: Barbora Lundgren for Vogue CS
Parfémové extrakty a elixíry
Rozdíl skvěle pochopíte například u značky Matiere Premiere, jejíž zakladatel a parfémář Aurélien Guichard po úspěchu svých parfémových vod se zdůrazněnou hlavní ingrediencí uvedl na podzim 2024 pětici parfémových extraktů, tedy ještě výraznějších vůní. Pokud vám jeho Crystal Saffron z roku 2022 přišel dost výrazný, pak si vyzkoušejte Crystal Saffron Extrait. Stejný základ, ovšem lehce pozměněná pyramida i finální koncentrace. Nebo si vezměte Diorův bestseller Sauvage a postavte si vedle sebe všechny jeho variace, eau de toilette, eau de parfum, parfum, eau forte a nejnovější Sauvage Elixir. Základ u všech zůstává stejný, ale technické provedení a tím i konečná receptura se od sebe značně liší. Asi jako noc a den. Je jen na vás, jestli vám víc sedí svěží toaletní voda, nebo její omamný protipól s přívlastkem elixir.
Rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi mohou být nepatrné, ale i dost velké. Při výběru se nechte vést instinktem a zkoušejte nejrůznější koncentrace. Nezapomínejte, že každá kůže je jiná a jinak pracuje s jednotlivými ingrediencemi i jejich intenzitou. A to, co voní na druhých, nemusí být nutně tou nejlepší volbou pro vás. Pochopení rozdílů jednotlivých koncentrací vám může dost napovědět, co od dané vůně čekat. Nebojte se experimentovat a objevovat nové možnosti. Vždyť od toho všechny vůně nakonec jsou a jejich možnosti jsou prakticky nekonečné.
P. S. Nevybírejte si novou vůni hned poránu, kdy jsou čichové buňky nejméně citlivé.
Kolínská Acqua di Colonia, SANTA MARIA NOVELLA, 125 €
Foto: Santa Maria Novella Text vyšel původně v příloze Vogue Beauty v lednu 2025.