Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vůně

Chyprové vůně: oblíbená volba elegantních Pařížanek na přechod od léta do podzimu

MÉLANIE NAUCHE11. 9. 2024
Parfémy z kategorie chypré se vracejí na scénu i díky novým tónům vůní. 
Autor: Arthur Elgort/Condé Nast via Getty Images
Foto: Arthur Elgort/Condé Nast via Getty Images

Chypré vůně jsou synonymem francouzské elegance

Chypré vůně jsou snad nejzáhadnější a nejabstraktnější kategorií parfémů, přesto všichni známe alespoň jednu vůni z této skupiny: Mitsouko od Guerlain, Miss Dior, For Her od Narciso Rodrigueze... Akord chypré, vytvořený v roce 1917 Françoisem Coty, se vyznačuje svou typickou, komplexní a kontrastní strukturou (bergamot v úvodu, květinové srdce a základ z dubového mechu nebo dřeva). Dobrá zpráva zní, že tento kultovní akord se vrací, a to v ještě elegantnějších a modernějších verzích.

3 dobré důvody, proč si tuto sezonu pořídit chypré vůni

Chypré vůně vás odliší od davu

Dlouhou dobu byly chypré vůně považovány za výsadu velkých módních domů, zejména v první polovině 20. století. Postupně se od nich ale upustilo ve prospěch gurmánských a květinových vůní. Nicméně podobně jako v módě, i v parfumerii se vše vrací a tento podzim se chypré vůně konečně dostávají zpět na scénu. „Protože se staly poměrně vzácnými, představují nyní způsob, jak vyniknout, jak se cítit jedinečně, což spotřebitelé hledají. Symbolizují formu autenticity a elegance, která je stále žádanější. Mladší generace, které tyto vůně neznají z dětství, je nespojují s minulostí... Naopak představují něco zcela nového, překvapivého, elegantního a odvážného," potvrzuje Yohan Cervi, autor specializující se na historii moderní parfumerie.

Nové chypré parfémy jsou velmi moderní

Nová generace chypré vůní si dovoluje určité odchylky od původní struktury, aby se přizpůsobila současnosti. Právě takový je Barénia, nejnovější přírůstek do rodiny Hermès: „Pro květinovou složku jsem chtěla vytvořit něco jiného než tradiční růži a jasmín. Přidala jsem lilii, elegantnější a rafinovanější, méně kořeněnou než klasická lilie. Místo dubového mechu jsem pracovala s jinou částí stromu, s extrémně smyslným vypáleným dřevem," vysvětluje Christine Nagel, in-house parfemářka značky. Baptiste Bouygues, spoluzakladatel Ormaie Paris, zase obohacuje kultovní akord červeným ovocem ve své vůni Yvonne: „Růže a jasmín mu dodávají eleganci, základ tvoří směs pačuli a santalového dřeva, ale červený rybíz a malina přinášejí moderní nádech." Mezi nejrevolučnější patří Aristo Chypre od Infiniment Coty, obohacený „molekulární aurou", tedy technologií prodlužující výdrž vůně až na 30 hodin.

Parfémy chypré jsou ideální pro přechod mezi ročními obdobími

Ačkoli byly dříve považovány za typicky podzimní vůně díky své intenzivní a výrazné charakteristice, dnes už to neplatí. „Na konci léta, v teple a vlhku, odhalují své smyslné a tajemné základní tóny ještě více a rychleji. Myslím, že je zajímavé nosit je s určitou lehkostí v oblečení, v postoji, ve stavu mysli, abychom zneutralizovali jejich formální charakter," radí Yohan Cervi.

Šest nejlepších nových chypré parfémů

Parfémová voda Barénia, HERMÈS, prodává Hermès, od 3575 Kč
1 / 6
Parfémová voda Barénia, HERMÈS, prodává Hermès, od 3575 Kč
Foto: Studio des fleurs
Článek vyšel v originále na vogue.fr.