MódaAntonín Soukup, Miroslava Kohutiarová a jejich LAFORMELA pro dospělé
24. 3. 2019
O tom, proč s novou kolekcí opouští street wear i barvy a co všechno se děje po třicítce.
Foto: LAFORMELA
„Veronika Hejlíková, long time no see!“
„To pochopíš, až ti bude přes 30.“ Každý sice dospívá ve svém tempu a životní mety jsou pro každého jiné, nicméně díky různým diskuzím a tomu, jak často tuhle větu slyším, jsem si jistá dvěma věcmi. Tím, že po třicítce (si) konečně přiznáte, že ne všechno můžete (a musíte) dělat sami, a tím, že po třicítce také začnete toužit po přírodě a návratech k ní.
Foto: LAFORMELA
„Modelky sice odešly, ale fitting stále pokračuje.“
O dospívání i návratech všeho druhu jsme si s Antonínem Soukupem povídali trochu symbolicky přímo uprostřed města, v showroomu, odkud spolu s Mirkou Kohutiarovou každý víkend utíkají – surprise surprise – někam do přírody. LAFORMELA tu sídlí už čtvrtým rokem. Jejich kolekce prezentovaná na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku v roce 2014 tak na tomto místě ještě nevznikala, je však to první, co mě při pohledu na několik looků z té nové napadlo. LAFORMELA going back to basics. Hurá!
Sami návrháři si novou kolekci mezi sebou nazvali „flashback“. Není divu. Kdo sleduje značku od počátků, pochopí proč. A nejspíš i na první pohled. Celkový styling působí zase o něco více punk a surověji, než jsme si zvykli v minulých sezonách. Silueta se proměnila a zženštila. Celá kolekce se navíc razantně odklonila od streetwear estetiky, která brandu LAFORMELA v poslední době kralovala. „Chceme se obracet k přirozenosti a vlastně i k takové drsnosti, kterou jsme ztvárňovali dříve. Může za to naše momentální rozpoložení a určitě i náš věk. Myslím si, že to je nějaká forma dospělosti. Najednou máme pocit, že není potřeba se někam vyloženě drát za každou cenu. Do mě i do Mirky se dostal vnitřní klid.“
Na první pohled si všimnete ještě jedné věci – s vnitřním klidem přišlo po dlouhé době i ustoupení od mixu výrazných barev. „Že chceme pracovat s monochronním lookem a celkově zmírnit barevnost, jsme věděli hned. Možná ty barevné kolekce znamenaly, že jsme se chtěli za každou cenu ukázat. Být vidět na první dobrou a být co nejhlasitější. Upozornit na sebe. Tohoto pocitu jsme se teď zbavili. Není potřeba se za každou cenu ukazovat, věci mohou být viditelné, přestože nejsou výrazné,“ komentuje to Antonín.
Za celkový posun estetiky však může ještě další faktor. Otevřenost ke spolupracím. Že je baví, si Antonín i Mirka ověřili už v minulosti během tvorby kapsulových kolekcí s Footshopem a Danielem Chomistekem. V nové sezoně přitvrdili – spolupráce mají rovnou tři najednou.
Tou největší je, že ke kreativnímu procesu přizvali fotografa Jana Grombiříka, který se v kolekci podzim–zima 2019 stará o styling a nafotil k ní lookbook. „Po delší době jsme práci konzultovali s někým dalším. Měli jsme pocit, že potřebujeme zpětnou vazbu od někoho z venku. Je těžké devět let tvořit a stále čerpat novou inspiraci. Potřebovali jsme se trochu přesměrovat, a proto jsme mezi sebe tuto sezonu přijali třetího tvůrčího člověka, který nám pomáhá. Honza je fotograf a díky jeho odlišnému vnímání světa za kamerou, jeho vnímání anatomie člověka a celkově krásy nám přišlo, že by to bylo této kolekci blízké,“ vysvětlují.
Zatímco návrat k „laformelímu“ DNA je znatelný hned, pro odhalení tématu se musíte zaměřit na konkrétní části a detaily. Ale jak jsme u této old school značky naučení, hlavní inspirace opět krouží kolem přírodních forem. A opět nejde o žádnou romantiku a květinky, ale o něco mnohem více raw. Antonín to popisuje jako vnitřní fascinaci: „Začali jsme se s Mirkou zaobírat tématem přírodního života a situací, kdy se člověk musí zaopatřit a třeba si jít ulovit jídlo sám. Takhle někteří dodnes žijí a praktikují, například v Kanadě je takových dobrodruhů spousta. To nás strašně fascinuje. Je to ukrytá touha po něčem jednoduchém a určité surovosti takového života.“
A přiznává, že si míru okouzlení uvědomili díky kolekci až zpětně. Zatímco část evokuje kusy drsné krajiny, například modrý vinylový kabát, co se opticky vlní jako hladina vody, ta druhá působí jako dělaná pro lovce. Třeba velké kapsy na pásku, které by byly skvělé jako úložiště na ty nejnutnější nástroje, kalhoty zakončené šátkem, který je neoddělitelnou součástí výbavy dobrodruhů po celém světě, klasický pepito vzor, uniforma lovců anebo čepice a kapuce, co odhalují jen oči, když je potřeba být neviditelný. Ty vznikly jako součást další spolupráce s českou značkou NAUT, která je momentálně známá především díky svým opaskům a batohům.
Foto: LAFORMELA
„Break = procházka u nás na terase.“
Foto: LAFORMELA
„A pokračujeme – ještě zbývá rozdělit všem modelkám doplňky.“
Foto: LAFORMELA
„V téhle fázi už nás inspiruje úplně všechno.“
Zásadní jsou pro kolekci materiály, s nimiž přišla i první fáze inspirace. Kromě alpaky použité na kabátu a saku, které jsou vycpané vatelínem, nechybí teplá vlna, samet nebo piumino. Objevuje se typické plisé, ale tentokrát fabrikované, poprvé si jej tedy nedělali sami Antonín s Mirkou. Zamilovali se hlavně do jeho dvoubarevnosti, která jim podobně jako efektní vinyl připomíná neklidnou hladinu. Velkou částí kolekce je bavlna formou keprové vazby, zčásti ozvláštněná potiskem malachitu – jednohlasný favorit obou návrhářů. Uměleckou inspirací kolekce se stal Ugo Rondinone a jeho kamenné instalace a totemy, který současně může za jedinou „výstražnou“ barvu použitou na sametových nařasených topech s odhalenými zády.
Kdo miluje LAFORMELU hlavně pro jejich doplňky, ten po přehlídce pravděpodobně předvede oslavný taneček. Nebojte, jsem v tom s vámi, přísahám. Na opascích je tentokrát použita opravdová kůže a navíc k nim přibyly kapsičky na iPhone, které se opakují i u nových zvětšených batohů. Kromě nich značka letos uvádí kolekci náušnic. Tři návrhy designéři vyrobili v rámci spolupráce s tradiční českou značkou Belda Factory, a splnili si tak dlouhodobější sen i cíl.
„Dřívější tvorbu šperků jsme dělali jen tak, pro dotvoření stylingu, ale paradoxně si je pak spousta stylistů chtěla půjčovat a spousta zákaznic kupovat, takže nás mrzelo, že jsme neměli žádné své. S Beldou proto bylo propojení naprosto skvělé, celý proces tvorby nás šíleně bavil. Já jsem dříve pracoval ve šperkařství, takže to byl další z návratů, který mi nová sezona zprostředkovala,“ dodává Antonín.
Stříbrné náušnice vycházejí ze základů obou značek. Jsou dozdobené perličkou, kterou má Belda v původním logu, a byly odlité přímo do originálních forem. Vybrat si proto můžete větší přívěsek s hlavou koně (protože LAFORMELA nikdy nedělá subtilní doplňky) nebo malé ručičky, které zase můžou působit jako znak určitého vzdoru. Třetí, nejjemnější pár je jednoduchou kombinací perly a tenkého stříbrného oválu a je tedy skvělou tečkou za elegantní a ženskou – ale stále drsnou – kolekcí.
Co si neulovíš, to nemáš. V nové a dospělé kolekci LAFORMELA však nejde ani tak o souboj predátorů a obětí, ale o přirozený vztah člověka s přírodou, o nevyhnutelné znovuobjevování a potřebu jeho budování. Připomíná to drobný detail, kterým je logo obšité žlutým rámečkem à la National Geographic.
Jestli jde o dospívání, LAFORMELA ho umí fakt krásně.
Za zapůjčení fotoaparátu Polaroid děkujeme firmě Polagraph