Baletní odkazy vtančily do módy už dávno — od poválečných siluet s vosími pasy Charlese Jamese a
Christiana Diora po explozi růžového tylu Molly Goddard na herečce Jodie Comer v seriálu
Na mušce. Ještě před trendem
balletcore tu byla „baletománie“: obdiv a osvojení si do šatníků prvků, jako jsou tělové overaly, měkké zavinovací kardigany a boty se zavazováním na stuhu kolem kotníku. Doufali jsme, že právě tyhle prvky ve skříni nám dodají patřičnou eleganci, takovou, kterou známe právě od tanečníků a tanečnic. Až do doby, kdy se řada návrhářů od Christiana Lacroixe přes Coco Chanel, Jeana Paula Gaultiera až po
Erdema Moralıoğlu ponořila do světa passés a pliés, aby začala vytvářet kostýmy pro skutečné baletní soubory legendárních divadelních institucí.
Přehlídky na jaro – léto 2025 ukázaly, že spojení módy a tance je stále živé, ale na rozdíl od minulých sezon, kdy se módní redaktorstvo mohlo rozplynout nad slaďoučkými saténovými balerínkami
Miu Miu, tohle labutí jezero bude o poznání drsnější. Už nestačí nazout si princeznovské botičky paní
Prady za stovky eur a nosit je jako cennou trofej úplně kamkoli (čím okopanější a milovanější, tím lepší). Nová baletní múza umí vyjmenovat ty nejzásadnější primabaleríny, obdivuje choreografy a na lekce barre chodila daleko dřív, než to začalo být cool na Instagramu. V pointelle topu ji nikdy nikdo neuvidí, ale moc ráda nosí tepláky jako z hodiny tělocviku podle vzoru Edie Sedgwick. Tutu? Jasně! Tedy pokud za nimi stojí špičkoví londýnští návrháři. Například
Simone Rocha, která si pro inspiraci už dlouho chodí do světa Michaela Clarka a Piny Bausch.
Její kolekce na jaro – léto 2025 v jemných tónech růžové se pro dávku čerstvých nápadů vydala až za jejich legendárním představením 80. let s názvem Nelken (Karafiáty), kde stage zdobilo na 8 000 stonků této květiny. V kolekci se stonky objevily jako knoflíkové dírky, zabydlely se ve skrytých živůtcích a vyrašily jako ženské ochlupení z kalhotek. A nechybělo ani trochu doslovnosti: modelky, jež si pevně svíraly kabáty těsně nad nařasenými tutu sukněmi, jako by tam něco ukrývaly, než se po posledním představení rozeběhnou do náruče noci, jak poznamenala Rocha. Návrhářka, která měla odjakživa blízko k tomu využívat to, co bývá normálně skryté jako formu svrchního oděvu, vytvořila kolekci, která patří k jejím nejkřehčím a nejvíc ženským, podtrženou touhou „cítit se hravě, provokativně a performativně.“ Na konci prezentace si Simone, s černou mašlí ve vlasech, došla pro módní ekvivalent standing ovation — lidé ve front row zůstali sedět až do samého konce.
Bohužel v první řadě tentokrát chyběla její největší fanynka —
Alexa Chung. Ale i tato influencerka, která umí tak dobře překračovat hranice mezi chlapeckým světem a stylem „Grey Gardens“, by si v tomto (s)tylovém vesmíru našla mnoho důvodů k tomu se zamilovat. Byla to nakonec právě Chung, kdo nám nadělil set nesmrtelných fotek, na nichž si procházejíc Manhattanem dopřává cigárko, kolem krku baletní piškoty na šňůrce a rty přetřené zářivě červenou rtěnkou, aby odvedla pozornost od boyfriend trika a legín. Mnozí z nás (možná jen já, dobře) právě tyhle candid fotky v 90. letech dokázaly přesvědčit, že lekce baletu jsou docela dobrý koníček (před cestou do baru). Mluvím samozřejmě o době před rozšířením trendu barre (tedy jsme znaly jen ty bary).
Chung musí být jistě sympatické také ležérní tanečně-sportovní reference Maximiliana Davise pro
Ferragamo. Jeho moodboard kolekce na
jaro – léto 2025 se jen hemžil fotkami protahující se americké tanečnice Katherine Dunham i baletními fotkami Hanse van Manena ve stylu Roberta Mapplethorpea. Představuji si ovšem, že Alexu, podobně jako mně, daleko více zajímalo, jak tradiční tropy tanečního světa pojme někdo, kdo je až po uši zavrtaný spíše v londýnské klubové kultuře. Davisova odpověď? Žabky na podpatku se saténovými tkaničkami vinoucími se kolem kotníků. Šance, že by se v tomhle někdo pokoušel o tanec na špičkách, je spíše nulová, za to můžeme téměř s jistotou očekávat, že se v nich brzy objeví přední fanynka netradičních stylových žabek Kylie Jenner.
Potřebujete ještě další důkaz, že příští sezonu už nebudou lemy sukní popírající gravitaci pouze výsadou tanečnic, jako je Francesca Hayward? Máme tu konceptuální kožené tutu šaty
Jonathana Andersona, saténové balonové sukně Vaquera, které jsou tak krátké, že vám sotva zakryjí bodýčko, nebo technicky dokonalé kruhové kreace od Alaïa, jež vyloženě vybízí k tanci. V rámci
trendů na nadcházející jarní sezonu nechybějí záplavy tylu ruku v ruce s pobledlou barevnou paletou baletních kostýmů. Ale nesmíme zapomenout na to, jak už jsem řekla, tomhle Labutí jezero bude o poznání drsnější — přece jenom ta nejlepší představení v nás musejí zanechat dojem. Vzpomeňte si na vědomou ironii ukrytou v outfitech Alexy Chung nebo ležérní styl
Kate Moss v ultraskinny džínách (nejsou to vlastně už legíny?) a lodičkách. Baletománie letošního jara v sobě skrývá starou dobrou
camden girl — není to totiž o jemně růžovém saténu, ale o tom, čemu se říká styl.