DoplňkyProč je móda stále posedlá předměty denní potřeby
Alexandre Marain29. 4. 2025
Módní design nezná hranic. Týká se to všech značek od Loewe po Moschino.
Foto: Launchmetrics, collage Emma Kotian
Každou sezonu se módní návrháři předhánějí, kdo bude kreativnější a odvážnější. Soutěží se v tom, kdo představí více oblečení a doplňků vybočujících ze zažitých mezí. Často dokonce narušují estetické kódy. Mnozí z designérů neváhají riskovat a vytvářet modely inspirované předměty denní potřeby coby způsob reflexe lidského chování, a dokonce nabízejí modely bot a kabelek, které překračují hranice designu.
Riskovat se vyplácí
Nejobyčejnější předměty jsou reinterpretovány a získávají zcela novou módní hodnotu. V době, kdy společnost ovládají sociální sítě, je pro návrháře zásadní vzbudit pozornost. Stačí se podívat na přehlídková mola od počátku roku 2020, a najdete například lodičky na podpatku ve tvaru vajíčka od
Loewe z kolekce
jaro–léto 2022 nebo kabelku značky
Moschino v podobě francouzské bagety, které zaplavily Instagram okamžitě po svém představení. Není divu, publikum miluje nápadité, výstřední a excentrické kousky, které často koketují s kontroverzí.
Jedním z vůdců tohoto fenoménu je Demna, který v době, kdy stál v čele značky
Balenciaga, rád posouval hranice politické korektnosti. Pro sezonu
podzim–zima 2022/2023 představil svůj Trash Pouch, výrazný doplněk, který vypadá jako pytel na odpadky. „Nemohl jsem si nechat ujít příležitost navrhnout nejdražší odpadkový pytel na světě. Kdo by neměl rád módní skandály?“ řekl tehdy v rozhovoru pro WWD. Již v roce 2017 značka vzbudila rozruch, když se inspirovala nákupní taškou z Ikey a vytvořila z ní jeden ze svých klíčových modelů. V roce 2021 pak Demna přepracoval obyčejný plastový sáček na luxusní koženou kabelku s logem.
Foto: Launchmetrics
Kolekce jaro - léto 2022, LOEWE
Foto: Lauchmetrics
Kolekce podzim - zima 2019/2020, MOSCHINO
Foto: Lauchmetrics
Kolekce jaro - léto 2017, BALENCIAGA
Bottega Veneta mezitím přišla na přehlídce pro
jaro–léto 2025 s vlastní verzí květinových doplňků: papírový obal květinového pugétu nahradila kůží a samotné květiny byly háčkované. Jako by se nošení květin stalo novým, zcela nepostradatelným módním doplňkem.
Jonathan Anderson a Moschino: mistři v oboru
Mluvit o reinterpretaci běžných předmětů v módě bez zmínky o dvou mistrech této disciplíny by bylo nemyslitelné: Jonathan Anderson a
Moschino. Britský návrhář přispěl k obrovskému úspěchu
Loewe už svou první kolekcí na jaro–léto 2015 díky své ambiciózní, aktuální vizi a bezbřehé kreativitě. V každé ze svých kolekcí pro
Loewe rozehrál Jonathan Anderson svou neobyčejnou schopnost proměnit předměty denní potřeby v ultramoderní kousky, ať už jde o podpatky v podobě rtěnky a mýdla, o stovky nafukovacích balonků přetvořených v lodičky, nebo o nádhernou pokojovku anturium, proměněnou v top. Tento styl a jednotlivé modely si rychle získaly módní scénu i širší veřejnost, podlehly jim například
Kylie Jenner,
Emily Ratajkowski nebo
Beyoncé.
Na druhé straně stojí
Moschino. Tato italská značka je známá svou zálibou v trompe-l'œil efektech. Pod vedením Jeremyho Scotta a nyní Adriana Appiolazy proslula svými provokativními přehlídkami, kde je hlavní zbraní ironie. Na poslední přehlídce
podzim–zima 2025[2026 se staly hvězdami kolekce clutch kabelka ve tvaru špaget a taška v podobě láhve vína. Nedávno pak způsobilo senzaci i jediné video na Instagramovém účtu
Loewe – shodou okolností s příchodem teplejšího počasí se objevila kabelka ve tvaru rajčete v nadživotní velikosti.
Navrhovat nečekané doplňky inspirované každodenními předměty umožňuje značkám navázat kontakt s širokým publikem. Prostřednictvím těchto odvážných kreací designéři posouvají tradiční hranice módy. Cílem je vytvořit svět, který je hravý a neobvyklý, svět schopný vyvolat úsměv a zároveň překvapit svou originalitou.
Kolekce podzim - zima 2025/2026, MOSCHINO
Foto: Lauchmetrics