DoplňkyZuzana Kubíčková během příprav kolekce Morphology: Tvorba couture je pro nás hlavně radost
Jana Patočková19. 3. 2025
Zuzana Kubíčková patří k našim předním couturierkám a právě teď finišuje práci na nové kolekci Morphology, kterou představí koncem března. Zároveň otevřela novou kapitolu své tvorby, když pro prémiový brand Zacapa vytvořila unikátní doplňky ve svém osobitém stylu.
Foto: Zuzana Kubíčková, Zacapa
Se
Zuzanou Kubíčkovou jsme se setkaly, aby mi prozradila, jaké inspirační zdroje stály za její nově připravovanou kolekcí a poodhalila detaily spolupráce s luxusním rumem Zacapa.
Pojďme si něco říct k vaší připravované kolekci, která se jmenuje Morphology a pojednává o proměně, o vývoji. Jaký byl váš moodboard?
Téma proměny a změny mi vždycky přišlo lákavé, už delší dobu mě zajímalo. Zároveň mě odjakživa baví hra s detailem a textilní práce s materiálem – látky ráda upravuji po svém tak, aby získaly jiné, zajímavější textury, nebo materiály vrstvím. Jednou z klíčových inspirací pro tuto kolekci se mi stala říše mikroskopických živočichů. Je zároveň fascinující, jak jsou tito živočichové odolní, jak se umějí přizpůsobit okolí, jak dokáží přežít téměř vše. Myslím, že je to hezká metafora pro skutečnost, že i člověk se musí neustále adaptovat. Modely v couture kolekci vznikají jako určitý typ mojí oděvní vize nebo estetické idey a nemusí být za každou cenu „užitné“. To neznamená, že by šlo o modely zcela nenositelné, ale spíše se tu pohybujeme v rovině konceptu.
Foto: Zuzana Kubíčková, Zacapa
Jsou to tedy představy, které dáváte dohromady skrze řemeslo v té nejvyšší kvalitě a podobě?
Ano, je to tak. Následně převedeme část inspirace, techniky, postupy nebo detaily do praktického každodenního šatníku, což se projeví v naší kapsulové kolekci. Couture kolekce ale potřebuje přehlídku, to je ideální forma její prezentace, v níž do sebe jednotlivé elementy zapadají a posilují se navzájem – kombinace scénografie, světelných efektů, choreografie a hudby dá modelům vyniknout. Je to svébytné divadlo, které nelze brát zcela doslovně, má na vás působit celkově a vyvolat emoce nebo pocity. Není potřeba nutně hodnotit, pro jaký účel má sloužit. Pro mě je couture hlavně radost a zhmotnění vizí, jejich převedení do prezentovatelné formy, která našemu ateliéru umožní posouvat se dál v řemesle a současně předvést, co v nás je, co umíme.
Kapsulový šatník, který následně tvoříme a který je určený na každodenní nošení, z těchto couture kolekcí čerpá. Vezmu určité prvky a transformuji je, zjednoduším nebo jinak převedu do praktické roviny. Naše ready-to-wear, respektive capsule, jak tuto linii tvorby nazýváme, jsou jednoduché, praktické modely, které nemají ambici být módním výstřelkem, ale klasickým šatníkem. Laik nemusí nutně na první pohled poznat, co má capsule společného s couture kolekcí, ale odborník by asi rozeznal formy, techniky zpracování, motivy či materiály… Obě linie, ač každá slouží naprosto jinému účelu, jsou z pohledu tvůrčího přístupu a stylu konzistentní.
S jakými technikami na této kolekci pracujete?
Jednou z výrazných technik, které používám, je vrstvení různých typů látek, ať už transparentních, s flitry, nebo se strukturou síťky. Jistým způsobem mi síťka nahrazuje krajku, kterou mám velmi ráda a s níž jsem v minulých kolekcích hodně pracovala. Inspiraci ze světa flóry jsem teď na nějakou dobu odložila a zaměřila jsem se spíše na geometrické tvary. Kromě vrstvení látek a pravidelných struktur v kolekci také pracujeme s materiály obsahujícími metalická vlákna. Ta svým charakterem a barevností vytvářejí efekty měňavých, fluidních barev, prolínají se v různé odstíny a působí kovovým dojmem. Také zkoušíme vytvořit modely z látek, které mají strukturu inspirovanou například strukturou motýlích křídel, jež je ve skutečnosti složená z obrovského množství miniaturních různobarevných šupinek.
Počkat, motýli jsou tedy takoví šupinatí ptáci?
Ano, jsou to takoví malí šupináči (smích)! Bonusem takové práce je, že využíváme každý, byť sebemenší kousek látky, které schovávám ze starších kolekcí a beru ze zásob. Teď tyto ústřižky a zbytky skládám dohromady do jiných motivů a uskupení. Těší mě na této práci právě i fakt, že zužitkováváme látky zcela beze zbytku, případně i recyklujeme. Díky „šupinkám” nic nepřijde nazmar. Vždycky dlouho držím i miniaturní zbytky látek, přestože to vypadá, že už nepůjdou k ničemu využít. Ale malé kousky byly na vytvoření „šupinek“ úplně ideální. Delší úzké proužky ze zbytků zase řasíme do velmi efektních kanýrků.
Foto: Zuzana Kubíčková, Zacapa
Inspirovala jste se i vývojovými fázemi hmyzu. Budou do prezentace kolekce nějak zakomponované?
Ano, taková je má představa a doufám, že se povede realizovat. Než kolekci uvidím zcela hotovou, je i pro mne samotnou její výsledná podoba a průběh přehlídky velkou neznámou. Vím, kam směřuji, a vidím, jak se kolekce vyvíjí, ale musíme pracovat s mnoha proměnnými. Každý jednotlivý model si od prvotního nápadu a skici projde svým vlastním vývojem. Záleží na tom, jak se ta která látka chová, jak se s ní dá pracovat, jak působí a chová se s ostatními látkami. Své představy musím korigovat podle reality, která se postupně odhaluje. Vývoj a proměna od prvotní představy k výslednému modelu je vlastně přirozená a nevyhnutelná součást procesu. Finální touch kolekci dodá styling a především osoba, která model oblékne. Každá modelka je jiná a všechny detaily jsou důležité pro maximální efekt celku.
Takže příběh kolekce pro vás končí, až když vyjde na molo poslední modelka?
Příběh kolekce tím momentem nekončí. Ale faktem je, že těch 15 minut, což je přibližná doba trvání přehlídky, ukazuje kolekci přesně tak, jak chci. Za 15 minut je po všem. A přitom na těch patnácti minutách pracuje tým lidí dlouhé měsíce. Je to nepoměr, nicméně modely si budou dál žít svým životem.
Co vás motivovalo ke spolupráci se značkou Zacapa a jaký má tento brand význam v kontextu vaší práce nebo osobního života?
Zaujala mě filozofie této značky a skutečnost, že jejich master blender je žena, totiž Lorena Vásquez. To je v oboru produkce silných destilátů poměrně neobvyklé. V našem ateliéru také pracujeme v ryze ženském kolektivu. Během prvních setkání jsme objevili mnohé paralely mezi naší tvorbou. Jak my, tak i oni kladou důraz na pečlivý výběr ingrediencí, jejich vzájemnou harmonii a čas, který našim produktům dopřáváme.
Kolik lidí máte celkem v ateliéru?
Je nás deset a všechny jsme ženy, i když aktuálně tu máme jednoho muže – produkčního. Co se týče výroby oděvů a chodu ateliéru, jsme čistě ženský kolektiv. Když jsme se s týmem Zacapa setkali poprvé a vysvětlovali si, co každý z nás děláme, našli jsme spoustu momentů, které máme společné. Jedna věc, která mě zaujala, je jistá podobnost ve výrobě: my tvoříme tak, že dáváme oděvu čas. A stejně tak u Zacapy je důležitý čas pro zrání – je třeba, aby rum správně uzrál. Přišlo mi sympatické, že obě značky dáváme našim věcem péči a čas a dopřáváme jim zrání. Nejde nám o kvantitu, ale soustředíme se na kvalitní výstupy.
Foto: Zuzana Kubíčková, Zacapa
Takže filozofie Zacapa a Zuzany Kubíčkové tkví v kvalitě, péči a času?
Ještě bych ráda zdůraznila preciznost a péči o detaily, to máme také společné. Nám v ateliéru na detailech velmi záleží a myslím, že bez nich nefunguje celek.
Vytvořila jste ve spolupráci se Zacapa doplněk na míru. Jaký je jeho příběh?
Ano, a tím jsme vlastně naši spolupráci zahájili. Připravila jsem pro vybrané hosty značky Zacapa malou pozornost, kterou obdrží spolu s pozvánkou na přehlídku. Jde o jeden z našich nejoblíbenějších doplňků, totiž o límeček. Věnujeme se jejich tvorbě už roky a pro tuto příležitost jsem se inspirovala odstíny a odlesky rumu Zacapa. Má nádhernou jantarovou barvu, která se do límečku krásně promítla. Je to první vlaštovka naší spolupráce, která, jak doufám, bude dlouhodobá. Pro mě je důležité, aby to mělo hlubší smysl. Když spolupráce trvá delší dobu, mohou vznikat propracovanější a autentičtější věci než při jednorázových projektech, které někdy působí spíš efektně než smysluplně. Preferuji, když se věci dělají pořádně, čas je totiž klíčový pro kvalitu. Díky němu si vše můžeme důkladně promyslet a posouvat dál. Také bych ráda, aby každá spolupráce měla přirozenou souhru filozofií a přinášela nevšední, ne čistě reklamní nebo spotřební produkty.
Takže ti, kdo tuto pozornost dostanou, pak můžou límeček dále komponovat do svých každodenních nebo svátečních outfitů? Věc tak neskončí v šuplíku, ale bude žít dál...
To zůstává samozřejmě na každém obdarovaném. Myslím si ale, že jde o ideální doplněk pro kohokoli, komu je tato estetika blízká. Dá se nosit jak v běžný den, tak při speciálních příležitostech. A samozřejmě mě potěší, když potěší (smích)!
Spolupráce se tuším rozšířila ještě o jeden doplněk, který je pojednán v tradičním pánském stylu nebo lze říct dokonale unisex...
Ano, jde o šál z hedvábného sametu a lesklého envers-saténu. Barevně je laděný do kombinace černé s velmi krásným jantarovým odstínem – každá strana má jinou barvu. Dá se uvázat tak, aby byl velmi klasický, celý černý, nebo naopak celý „karamelový“.
Zajímalo by mě, jestli tenhle šál vynesou i ženy...
Určitě! U nás šály vznikaly už dříve a rozhodně je nevnímám jen jako pánský doplněk. Ale pravda, obdarovaní muži by si s límečkem možná neporadili (smích). Šál je ale univerzální a sluší komukoli.