DoplňkyStephen Jones slaví 40. výročí
Liam Freeman25. 2. 2020
Klobouky od něj nosila princezna Diana nebo Rihanna. Za sebou má spolupráce s největšími módními domy a jeho značka slaví výjimečné výročí.
Před čtyřiceti lety se Stephen Jones rozhodl vstoupit do módního průmyslu a tvořit jedinečné klobouky. „Mám pocit, že mám za sebou dlouho kariéru, ale vzrušení a hrůza z tvorby klobouků je pořád stejná, jako když jsem začínal,“ říká 62letý návrhář. Proč hrůza? „Pracujete s kouskem bílého papíru, světově uznávanými celebritami a pořád se učíte.“
Foto: Alberto Pezzali/NurPhoto via Getty Images
Stephen Jones a Virginia Bates, 15. února 2020
Pracuje na vlastní značce, navrhuje klobouky pro Diora, spolupracuje s dalšími návrháři a dává dohromady zajímavé projekty včetně výstavy pro Costume Institute. Není tedy divu, že vyrobí přes 1500 různých modelů ročně. Mezi jeho klienty patří vévodkyně z Cambridge a Sussexu, ale také hudební ikony jako Madonna, Rihanna nebo Rolling Stones. Nechybí John Galliano, Jean Paul Gaultier a Thierry Mugler.
Které okamžiky z jeho dosavadní kariéry jsou pro něj nejdůležitější? Vyzpovídali jsme ho přímo v jeho londýnském ateliéru v Covent Garden.
Co vás na navrhování klobouků ani po 40. letech nepřestává fascinovat?
Celé je to o lidech, kteří je nosí a jak se cítí, když si klobouk poprvé vyzkouší. Když dělám návrhy, vždycky maluji i tělo a obličej, což většina modistů nedělá. Je to však právě linie zad, těla a ramen, díky kterým klobouk opravdu vynikne.
Foto: Peter Ashworth
Stephen Jones v roce 1979
Chování lidí je úplně jiné, když si nasadí váš klobouk…
Ano, vždy lidem říkám, ať si nacvičí to, jak chtějí na ulici vypadat. Jak se v klobouku budou cítit. To je velmi důležité.
Který model budete mít navždy v paměti?
Nejtěžší bylo vyrobit klobouk pro Erin O’Connor, který měla na přehlídce Christian Dior v roce 2004. Papírový model jí skvěle seděl, ale klobouk byl dokončený teprve dvě hodiny před začátkem show. Byl to navíc první look přehlídky.
Spolupracoval jste s Marcem Jacobsem nebo takovými hvězdami, jako je Grace Wales Bonner a Matty Bovan. Jak zvládáte přepnout na estetiku různých spolupracovníků?
Dostal jsem se do hlavy těch nejvýznamnějších světových návrhářů. Nikdo jiný takovou možnost neměl. Když se mi to nepodaří, nemůžu pracovat, takže nejdřív se musím naladit na jejich vlnu. Dost vyjednáváme a děláme kompromisy. Je to skvělá výzva.
Foto: Getty Images
Christian Dior Haute Couture
Foto: Getty Images
Rihanna na Met Gala, 2018
Který klobouk ve vaší sbírce pro vás nejvíce znamená?
Pochopitelně ten pro královnu. Když jsem měl v roce 2009 svou výstavu Hats: An Anthology by Stephen Jones, požádal jsem Její Veličenstvo, aby mi zapůjčila jeden šátek Hermès a klobouk. Vybrala ten, který měla její matka na oslavě 100. narozenin.
Jaká byla spolupráce s Rihannou na kolekci Savage x Fenty SS20?
Rihannu jsem potkal v backstage na přehlídce Dior před mnoha lety poté, co byla vůbec poprvé na obálce americké Vogue. Anna Wintour mi tenkrát řekla, že letěla do Paříže, aby se něco naučila o módním průmyslu. Najednou šla naproti mně a poznala mě. Tenkrát ještě nebyla tak slavná. Zeptal jsem se, jak je možné, že ví, kdo jsem. Řekla, že miluje módu a nakupování a můj klobouk si pořídila v Dover Street Marketu.
Jak budete slavit 40. výročí?
Představím kolekci AW20 přímo v obchodě. Většina lidí to neví, ale dělám dvě kolekce ročně. Chci, aby je každý, kdo přijde, vyzkoušel a udělal spoustu selfies. Vzal jsem nejlepší návrhy z každé dekády a předělal je, protože jsem pochopitelně v jiném rozpoložení. Je tam třeba klobouk At Last z roku 1980, který se mi povedlo udělat až napočtvrté. Fedora z roku 1977 pro Claude Montanu. Oválný klobouk pro Johna Galliana z roku 2007. Také pár kousků z vlastní kolekce, třeba model Angel or Devil.