MódaDoslovnost je nový princip módní imaginace, ale tak je to v pořádku
Jan Boublík11. 6. 2022
Pierot jako postava kolekce vycházející z tématu „Vive La France“ už není ostuda. Ve světě, kde se nevlivnější módní dům – Balenciaga – hlásí k ilustraci fetiše latexovými maskami, se na módní doslovnost nahlíží jinak. A tak se studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM nebojí zdánlivě banálních námětů, když jim vedoucí profesorka Liběna Rochová zadala inspiraci Francií.
Konceptuální pátrání po zakopaných významech je vyčerpané a ve vizuální době, kdy se dá každý okamžik našeho dne přetavit do krátkého klipu na TikToku, i manýristické. Myšlenka zpoza oděvu musí pozorovatele především překvapit a inspirovat zpracováním. Co bylo kdysi zapovězené jako banální, je dnes kreativní výzvou. Navodit harmonický mix upřímnosti a satiry ve zjevném námětu je těžší než vytvořit kvazi filosofickou rovinu, která se při nesprávném uchopení může snadno stát pouhým plácáním do vody.
To studenti Liběny Rochové chápou, a proto k semestrální práci s francouzskou inspirací přistoupili se vší náležitostí a nebáli se už zpracovaného. Alexandra Gnidiaková, talent, který jsme v únorovém čísle o YouthQuake nechali mluvit i s Manolem Blahnikem, se pustila právě do onoho Pierota, ale nafoukla ho. Naddimenzovanou podobou klasické postavy vytvořila roztomile bizarní dílo na hranici oděvu a kostýmu.
Jméno Tomáše Němce je ze stránek Vogue známé. Jeho zjevná inspirace tělesností a sexem zabodovala i v daleko intimnějším set-upu přehlídky, než jaké se mu dostalo na jarním MBPFW.
A téma jinak také předvídatelné, Boris Vian a jeho Pěna dní, zpracovala vtipně i Valérie Jurčíková. Jak vizuálně, tak příběhově je projekt rozdělen do tří „dějství“, má tedy tři různorodé, přesto se prolínající cesty. Všechny ale spojuje fauvistická práce s barvou a na nečekaných místech přidané objemy.
Avšak v inspiračním přesvědčení nejzarytější byl Vojtěch Bašta s kolekcí inspirovanou Asterixem a Obelixem. Jeho modely čerpají nejen z ikonických postav a kreseb komiksu, ale také z keltské historie Francie a kultury Bretaně. Jako klíčové v tomto regionu přežívají folklorní prvky jako keltské kostkované vzory, kančí kůže nebo kohoutí peří. Vše ve víře naplnění rešerše historicko-kulturního významu zahrnul do kolekce.
Semestrální úsilí studentů je tak zároveň i manifestem metodiky práce bližší generaci Z. Generaci, jíž Barbarela zní jako jméno influencerky, ne jako jméno několikrát citované postavy z filmu Roger Vadima. Budeme nad tímto způsobem práce ohrnovat nos, nebo se jím necháme inspirovat?