MódaMódní evoluce na hedvábné stezce
Jan Boublík18. 5. 2024
Bauyrzhan Shadibekov je propagátorem módy v regionu střední Asie. Po úspěchu, kterého dosáhl s týdnem módy v kazašském Almaty, se nyní snaží podpořit i uzbeckou módní scénu. Jakým výzvám přitom čelí? A co definuje módní kulturu na bývalé hedvábné stezce?
Foto: Bauyrzhan Shadibekov
Jeden týden módy, tedy ten v kazašské Almaty, pro vás skončil a další, v uzbeckém Taškentu, brzy začíná. V čem se akce liší?
Vskutku,
fashion week v Almaty právě skončil a já už se po hlavě vrhám do příprav následujících almatských přehlídek, které proběhnou na podzim. Týdny módy v Almaty a v Taškentu jsou dva naprosto odlišné světy, každý má svou jedinečnou atmosféru a energii. Almaty vás zasáhne svou dynamikou a rozmanitostí stylů, zatímco Taškent okouzluje svým bohatým kulturním dědictvím a tradicemi. Nicméně v obou městech móda zažívá renesanci. Návrháři začínají odvážněji experimentovat s národními motivy a moderně je reinterpretují. Není to jen oblečení, je to způsob sebevyjádření, odraz naší jedinečné identity.
Jak vy osobně hodnotíte současný stav módy? Jak se podle vás změnila její role ve společnosti a jak ovlivňuje váš region?
Móda už se netýká jen oblečení. Stává se, a to podle mého názoru platí víc než kdy předtím, formou sebevyjádření, kulturním základem každého regionu a v neposlední řadě také důležitým pohonem národních ekonomik. Role módy ve společnosti se výrazně vyvinula. Je platformou pro umocnění důležitých společenských komentářů, oslavuje rozmanitost a zpochybňuje normy. Ve Střední Asii hraje móda také zásadní roli při zachovávání a oživování tradičních řemesel a technik a dodává jim nový význam v moderním světě. Tudíž je pro nás móda také formou podpory národní hrdosti a příležitost k hospodářskému rozvoji s důležitými kulturními vazbami. Prezentací práce talentovaných návrhářů a propagací jedinečné estetiky regionu pomáháme dostat Střední Asii na mapu světové módy.
Na který ročník týdne módy v Taškentu se připravujete a co mohou návštěvníci očekávat tentokrát?
Letos organizujeme
Visa Fashion Week Tashkent už potřetí a tentokrát všechny vezmeme na neobyčejnou cestu! Naším tématem je
Escape the Ordinary a jeho smyslem je posouvat hranice, využívat kreativitu a vydávat se do neprobádaných oblastí módy webu 3.0. Je to kvantový skok do budoucnosti stylu, kde se obyčejné stává neobyčejným. Návštěvníci se mohou těšit na skutečně pohlcující zážitek, portál do nové éry módy, kde vládne odvaha a inovace.
Kde hledáte inspiraci k vytváření tak smělých konceptů?
Všude, opravdu! V této sezoně mě ale obzvlášť přitahuje koncept objevování neznámého, které je připomínkou, že móda není jen následování trendů, ale jejich vytváření. Věřím, že móda má moc přenést nás do nových světů, podnítit naši představivost a zpochybnit naše vnímání. A právě toho chceme dosáhnout v rámci Visa Fashion Weeku Tashkent 2024.
Podle jakých kritérií vybíráte designéry, influencery a novináře, kteří se fashion weeku účastní?
Při výběru účastníků pro
Visa Fashion Week Tashkent hledáme odvážné a originální návrháře, kteří se nebojí experimentovat. To je podmínka. Co se týče influencerů, snažíme se pracovat jen s těmi opravdu zapálenými, kteří milují módu a dokáží ji svou interpretací posouvat dál.
Které společenské trendy nejvíce ovlivňují kreativní scénu v Taškentu?
Řekl bych, že stále častěji je to rostoucí zájem o národní identitu a tradiční řemesla. Návrháři se stále častěji obracejí k suzani (zlatým výšivkám) a k dalším prvkům uzbecké kultury, za což jsem moc rád. V mezinárodním měřítku tak vznikají originální, ale i moderní oděvní celky, které si zaslouží naši pozornost.
Foto: Bauyrzhan Shadibekov
Když se ohlédnete za oběma týdny módy, na co jste nejvíce hrdý?
Asi na to, s jakou energií a rychlostí se nám podařilo vytvořit celistvou platformu pro podporu lokálních umělců. Módní průmysl v Kazachstánu se aktivně rozvíjí, takže se snažíme podporovat místní návrháře i začínající designéry. Platforma Next Designer Award Empowered by Visa byla vytvořena pro začínající návrháře, je to šance představit se širšímu publiku.