MódaDíky za každé nové (české) prádlo: Osm značek, které by vám neměly uniknout
Jana Patočková6. 11. 2024
Předvánoční čas je ideální, abyste si pořídili něco hezkého a zdejšího i pro sebe, ale mít přehled, kde sehnat oku i tělu lahodící prádlo, je prostě dobré mít pořád. V době, která klade důraz na lokálnost a udržitelnost, je prádlo šité v Česku skutečným základem šatníku. Udržitelnost začíná už na těle.
Foto: Instagram @sheio_lingerie
Představujeme vám české značky, které šijí spodní prádlo
Spodní prádlo je ta nejkřehčí část našeho oděvu. Historicky ukrytá pod vrstvami svršků, často nabitá erotickým nábojem a rouškou tajemna, kterou si s prádlem nepřekvapivě spojují převážně muži. Dnes také další pole působnosti ženské emancipace: od čistě mužského pohledu na prádlo, který představovaly značky jako Victoria’s Secret, se dostáváme do teritoria žen, které si berou zpět svá těla. Chtějí se cítit pohodlně, ale také krásně, a to hlavně samy pro sebe. Dobré spodní prádlo nám má být oporou, úlevou i estetickým prožitkem. I proto jsem se podívala, jak je to se spodním prádlem u nás. Jeho výroba zde má totiž tradici (například značka Triola), na niž navazují nejen větší značky, které najdete v běžných nákupních centrech, ale také menší tvůrkyně, které se pouštějí do tohoto intimního teritoria a zkoušejí nové přístupy a formy. Společné mají jak lokální kořeny a produkci, tak touhu být tu pro české ženy a jejich těla. Ať jsou jakákoliv.
Timo
Česká značka Timo, která vznikla počátkem devadesátých let, navrhuje a šije v Litoměřicích. Zaměřuje se na různé typy těl, kvalitu i nové trendy. Můj srdcový tip je nová sada Sexymania – tylová podprsenka bez výztuže a tylové kalhotky s vysokým pasem. Jde o kousky, jež sednou každé*mu bez ohledu na postavu a naplňují také parametry moderního minimalismu. Je to prádlo, které se může snadno stát i součástí oufitů, ať už necháte ležérně vyčuhovat gumu kalhotek z kalhot se sníženým pasem, nebo si podobně pohrajete s podprsenkou.
Beast Of The East
Kateřina Plamitzerová a Alena Podzimková se seznámily na pražské UMPRUM a společně rozjely značku prádla. Čerpají z kultury DIY a profesionalitu a luxusní materiály snoubí s punkem. Jejich poznávacím znamením jsou snové kousky na pomezí performativního oděvu, prádlo, které má příběh a motiv a pracuje s nezačištěností a transparentností. Prádlo z jejich produkce je sexy, ale ne prvoplánové. Aktuálně se také pustily do kousků pro mužská těla – šokující pink boxerky z kolekce Rosation jsou odvážné a hravé.
Foto: Instagram @beastoftheeastcz
Darkmatter Lingerie
Značka Darkmatter Lingerie vědomě pracuje s ženskou sexualitou, jež se v momentu potlačení mění v onu příznačnou temnou hmotu v názvu. Jde o prádlo primárně erotické, ale nikoli vulgární. Má pomáhat zvedat sebevědomí, a tak není jen hot, ale i pohodlné. Jak říká spoluzakladatelka značky Klára, inspirují ji protiklady – na jedné straně H. R. Giger, na straně druhé Jane Austen. DML nabízí variabilní sety, které lze dle libosti a preferencí kombinovat.
Foto: Instagram @darkmatter_lingerie
Triola
Triola je jako obejmutí. Jako když se po dlouhém zahraničním pobytu vrátíte domů, k mámě, která vám uvaří oběd, obejme vás a vyslechne. Značka s tradicí od roku 1919 se po revoluci vrátila, aby uspokojila potřeby žen všech tělesných typů. Pokud máte větší velikost podprsenky, právě zde najdete kýženou oporu. Důraz se klade na kvalitní materiály a inovativní technologie, ale rozhodně ne na úkor estetiky. Triola je místo, kde si najde své máma i dcera. Triola spojuje generace a podrží vás (doslova).
Sheio
Tato značka vznikla jako odpověď na velmi specifickou potřebu. Zakladatelka Karolína, vystudovaná návrhářka, která se umí ohánět u šicího stroje, totiž hledala prádlo bez rozkroku, tzv. crotcheless, ale narazila jen na záplavu masově vyráběných a vesměs vulgárních modelů šitých podobně jako fast fashion kdesi v zemích globálního jihu. A tak to vzala do vlastních rukou. Klíčový produkt Sheio jsou tak české a hlavně hezké „crotchlessky“, kalhotky, které si nemusíte... sundávat. Jde o prádlo, které je jemné, ale přitom sexy tak, abychom se i při tom nejintimnějším cítily*i samy*i sebou.
Foto: Instagram @sheio_lingerie
Efir The Brand
Efir vzniká ručně v Praze a chce být pomalou a precizní odpovědí na svět rychlé módy. Výraz Efir vyjadřuje v řecké mytologii božský prostor nebo také nebeskou oblohu, místo pro božstva podobné Olympu. Efir chce dopřát každému, jaké to je, cítit se ve vlastním těle jako bohyně. Vlajkovou lodí značky je precizní ruční práce s prémiovou krajkou, z níž tvoří rafinované sety snoubící klasiku s moderním přístupem.
Foto: Instagram @efir_the_brand
Objet petit a
Designérka Tereza Švolíková se ve svých limitovaných kolekcích prádla snaží o maximálně experimentální přístup, jež se vyznačuje zvýšenou citlivostí. Její kousky patří do segmentu niche, kde je hledání toho správného (přístupu, materiálu, barvení apod.) alfou a omegou. Švolíková pracuje s malými kolekcemi, hledáním vybraných materiálů, s barvou a dekorativními detaily. Každý kousek je barven pouze přírodně získanými pigmenty, jako jsou byliny, slupky nebo dřevo či kůra. Tvoří intimní svět, který má stimulovat všechny smysly a odkazuje se přitom na psychoanalytické teorie Jacquese Lacana, v jejichž středu najdeme mizící objekty touhy. Objet petit a.
Foto: Instagram @objet.petit.a.lingerie
Corpus
Prádlo, které miluje nás i planetu, to je Corpus lingerie, značka se sídlem a butikem v Brně. Zakladatelky značky, sestry Anna a Alžběta, nemají background v módě, ale na českém trhu jim bytostně chybělo prádlo, které by bylo nejen hezké, ale nechávalo pokožku přirozeně dýchat. Estetika a důraz na šetrnost a materiál se spojil s požadavkem na lokálnost. V jejich přístupu nedávalo smysl, aby si nechávaly posílat prádlo přes půlku světa, a tak založily Corpus. Vlajkovou lodí značky je prádlo z bambusu (z bambusové viskózy s příměsí elastenu, to proto, aby se prádlo jen tak nevytahalo a vydželo), který pro ně v nejvyšší míře splňuje nastavená kritéria – je to materiál vlídný k pokožce, a navíc se dá recyklovat.
Foto: Instagram @corpus.lingerie