Móda

Mladá krev předvedla ve Zlíně módu inspirovanou smrtí i tradicí

Studentstvo ateliéru Design oděvu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně v rámci své absolventské přehlídky odprezentovalo devět kolekcí. A bylo co sledovat.
Foto: Viktor Pluchta @jaamojamamiya
Spojení studentů, kteří končí bakalářský obor, s magisterskými absolventy, se může na první pohled jevit jako poněkud nevyrovnané. Absolventské módní přehlídky ale naštěstí nejsou fotbalový zápas, nejde o to v nich vyhrát nebo být nejlepší, ale odprezentovat kolekci coby vyústění dosavadního studia. A že bakaláři rozhodně za magisterskými absolventy ADO Zlín nezaostávali, je nepopiratelný fakt.
Precizní zpracování předvedla Tara Gugová, jejíž kolekce s názvem Anemonia romantizuje pracovní oděvy, pracuje s denimem a tvoří velmi současné modely vycházející z nostalgie minulosti, kterou jsme nikdy nezažili. S tradicí pracovaly i další dvě designérky z řad bakalářů: Dorota Kostelná se snažila vyjádřit průnik mezi světem minulosti a současnosti. Její kolekce oslavovala naše předky, přičemž nechyběly statement prvky jako stříbrný šátek připomínající tuhou helmu. Kolekce Serenity od Soni Bartůškové pro změnu pracovala s tradiční technikou plisé v čisté podobě — k vidění byly tak transparentní a jemné šaty, které daly vyniknout tělu i technice samotné. Romantismus a melancholii zase nechal vyznít Yauheni Bisiuk ve své sebevědomé pánské kolekci, v níž dominovaly vlněné oversized bundy připomínající osmdesátkové dámské bombery. První tvůrkyně, která se v rámci přehlídky Exit věnovala tematice smrti, byla Zuzana Pecková. Její inspirace liturgickým oděvem, ale především polstrováním rakví měla lehce potemnělý nádech, nýbrž i patřičnou dávku nadhledu a nositelnosti.
Adéla Švehlíková z magisterského programu odprezentovala devět dámských modelů, ve kterých též pracovala s tématem smrti. Prošla od viktoriánské funerální tradice až do současnosti a poukázala na vlivy, které tento typ oděvů spojených s pohřebními ceremoniemi má i na dnešní formal wear. Zajímavé téma si vybrala i Žofie Soldánová –— v HapSen si pohrála s požitkem nejen vizuálním, ale také haptickým. Zkombinovala nejrůznější materiály, textury a detaily v modelech, které byste si jistě i vy chtěli na živo osahat. Tradice a inovace se propojila v práci Tomáše Maliňáka, který odkázal na tvorbu šitou na míru i budoucnost. Tu konkrétně tento autor vidí v nových materiálech a jejich symbióze s tradičními střihy. Nadsázka a radost z tvorby čišela z kolekce 5 more minutes od Anny Čarbačeské. Zvolila ódu na prošívanou bundu a zaměřila se na její funkci: ovšem nejen tu outdoorovou a praktickou, ale také hravou a snovou. Její kabáty vypadaly jako peřinky a vysílaly jasný vzkaz: není nic lepšího než si ještě pět minut poležet v posteli. Nezbývá než souhlasit.