MódaTy překrásné podivínky: Erdem v nové kolekci uctil básnířku Radclyffe Hall
Jana Patočková24. 10. 2024
V kolekci Erdem na jaro – léto 2025 se potkává móda s literaturou a nesmlouvavě boří společenské konvence prostřednictvím krásných šatů, kabelek a obleků inspirovaných tradiční krejčovinou. A především spisovatelkou a básnířkou Radclyffe Hall.
Foto: Launchmetrics
Kolekce jaro - léto 2025, ERDEM
Kdo byla básnířka a spisovatelka Radclyffe Hall
„Pokud ale tvrdila, že se se svým stavem narodila, pak se mohla hájit, že ji tak Bůh stvořil a že i jako podivínka má své místo v Božích plánech,“ píše se v románu
Studna osamění anglické spisovatelky a básnířky Radclyffe Hall, který byl v Británii ihned po vydání v roce 1928 zakázán pro obscénnost a znovu vyšel až po autorčině smrti. Hlavní hrdinka knihy Štěpa Gordonová podobně jako Hall samotná řeší svoji sexualitu. Je lesba, a to se v tehdejší společnosti svázané přísnou viktoriánskou morálkou neodpouštělo. Dalo by se diskutovat, jak je tomu dnes ve světle stále sílících konzervativních proudů, které se snaží vymazat z veřejného prostoru jakoukoli queerness. Nevím, do jaké míry volil módní návrhář
Erdem Moralioglu, hlava stejnojmenné značky, inspiraci pro svou zatím poslední kolekci na jaro – léto 2025 i z hlediska současných
queer perspektiv, jisté je, že Hall uzavírá jeho trilogii inspirovanou zajímavými ženskými postavami nedávných dějin. První z nich byla hraběnka z Devonshiru Deborah Cavendish, druhou legendární operní pěvkyně
Maria Callas. Závěrečný akt věnoval Erdem právě Radclyffe Hall, autorce kanonického románu lesbické literatury a ženě, která se už před sto lety nebála veřejně žít partnerský život se ženou. A podobně jako první dvě i ona měla nezaměnitelný a na svou dobu nesmlouvavý styl oblékání.
Foto: Russell/Hulton Archive/Getty Images
Marguerite Radclyffe Hall
Foto: Topical Press Agency/Getty Images
Radclyffe Hall a lady Una Trowbridge
Nechodím ke švadleně, ale ke krejčímu
Radclyffe Hall, podobně jako její hrdinka ze Studny osamění Štěpa, upřednostňovala oblékání, kterému bychom dnes říkali genderless. Jenže začátkem dvacátého století vzbuzovala žena v
pánských kalhotách a smokingovém saku pozdvižení a opovržení, kalhoty byly symbolem ženské emancipace a snahy o rovnoprávnost, akt rebelie, boření norem. Ženy v kalhotách byly „divné“ a neslušné – ostatně jakékoli vybočení z norem budí vždy nejprve opovržení a nesouhlas. Ironické je, že Hall, ač fandila právě spíše mužské krejčovině a ve Studně osamění stvořila hrdinku, která „nechodí ke švadleně, ale ke krejčímu“, je na většině dobových fotografií v kostýmu se sukní. Slavná podobizna, na níž Hall stojí v pokoji ve smokingovém saku a kouří po boku své partnerky, sochařky Uny Troubridge, která má dokonalý
flapperský outfit a ostré
mikádo, otiskl dobový britský bulvární plátek
Sunday Express, jenž mimo jiné výrazně podporoval iniciativu za zákaz románu Studna osamění, v ořezu, který neukázal, že na sobě má pouzdrovou sukni (a rozhodně ne kalhoty). Právě takto pomohl ještě více rozdmýchat homofobní kampaň, která se kolem autorky a jejího díla po publikaci románu v roce 1928 strhla. Hall s tím počítala, a protože nešlo o její první dílo, naopak byla už poměrně známou a respektovanou autorkou s jedním bestsellerem za zády, oznámila vydavateli, že veškerou odpovědnost za román nese sama za podmínky, že nezmění ani písmenko. A tak se také stalo.
Kolekce jaro - léto 2025, ERDEM
Foto: LaunchmetricsKvětina ani šat nemají gender
Studna osamění je považována za stěžejní dílo lesbické literatury, bylo přeloženo do jedenácti jazyků a v roce 1931 vyšlo poprvé i v češtině v edici Symposion s ilustracemi příznačně od Toyen, jež patří k nejvýznamnějším osobnostem nejen českého surrealismu a jejíž dílo i život můžeme číst skrze dobovou (i současnou)
queer perspektivou. „Myslím, že Štěpu by z dnešního hlediska šlo číst i optikou nebinarity,“ zamýšlel se Erdem v rozhovoru pro Vogue.com při uvedení kolekce, která překypovala volnými kostýmky, jež vznikly ve spolupráci s krejčím Edwardem Sextonem ze Savile Row. Decentní proužky, smokingová saka někdy s výšivkami s úryvkem přímo ze
Studny osamění a košile morfující do gigantických drapovaných mašlí se mísí s objemnými taftovými šaty inspirovanými dvacátými léty a štrasovými i korálkovými výšivkami. Kolekce působí jako oživlý snový obraz Hall a Troubridge – smoking a hedvábí, pánský styl a feminní zdobnost. Dva světy, které se doplňují jako dvě strany jedné mince. Pro Erdema jsou ženy právě toto – bytosti mnoha tváří v jednotném stylu, který nemůžete rozporovat a jehož třešničkou na dortu jsou kožené brogues, polobotky v pánském stylu. Poetickým jednotícím motivem kromě bot jsou také kabelky s názvem
Bloom Bag. Rukojeti připomínají sošné šperky jim Erdem nechal vytepat z kovu do tvaru jednoduchého lehce pootevřeného tulipánu. Ty připomínají scény z románu, v níž Štěpa obdaruje svou milovanou právě květinou. „Ten obraz mi přišel neskutečně krásný a poetický,“ vysvětloval Erdem, v ruce ohmatanou kopii knihy s oslíma ušima. „Hall a Troubridge se nebály ve dvacátých letech žít otevřeně jako gay pár, žily svoji pravdu všem na očích. I dnes mi jejich pojetí genderu přišlo jako skvělá inspirace pro oděvní kolekci.“