PřehlídkyMaria Grazia Chiuri o květinové inspiraci pro kolekci Dior SS20
Liam Freeman2. 10. 2019
„Zahrada je něco, co vytváříme pro budoucnost, doslova přináší do našich životů kyslík.“ Maria Grazia Chiuri v exkluzivní rozhovoru pro Vogue prozrazuje, proč je kolekce Dior SS20 především o přírodě.
Není žádným tajemstvím, že Christian Dior miloval zahrady. Promítly se jak v podobě obráceného květu do siluety New Look v roce 1947, tak v toile de Jouy, vzoru s prvky flóry a fauny, který zdobil zdi jeho původního obchodu na 30 Avenue Montaigne v Paříži. Pro svou kolekci SS20 čerpala umělecká ředitelka Maria Grazia Chiuri inspiraci v odkazu francouzského módního domu a zahrady, přesto poněkud překvapivým způsobem. Namísto toho, aby přemýšlela o ornamentech a dekorativních prvcích, inspiroval se mladší sestrou návrháře Catherine, členkou hnutí francouzského odporu Résistance, která byla během druhé světové války uvězněna v německém koncentračním táboře a později se stala zahradnicí.
O zahradnicích, od Catherine Dior po Vitu Sackville-West, pokud zmíníme jen dvě jména, je známo, že měly v oblibě klobouky. A ty hrají v této sezoně u Diora důležitou roli. „Zahradníci potřebují klobouky, protože je chrání před sluncem,“ vysvětluje britský modista Stephen Jones. „Proto i ty z nové kolekce jsou vyrobeny z travin ze Švýcarska, Itálie, Filipín a Francie, je to tak trochu OSN v podobě slaměného klobouku.“
Ještě před přehlídkou kolekce Dior SS20 Maria Grazia Chiuri popsala Vogue svou inspiraci.
Proč jste si jako svou múzu vybrala pro tuto sezonu Catherine Dior?
Po válce, ještě než se za otcem přestěhovala na jih Francie, Catherine pracovala jako zahradnice a prodávala květiny na trhu v Les Halles v Paříži. Když Christian koupil Château de la Colle Noire poblíž Grasse (které je považováno za hlavní město parfémů), jeho sestra tam zasadila voňavé květinové záhony růží, jasmínu a levandule. Být tak aktivním členem hnutí odporu a poté pracovat v zahradnictví a založit si vlastní firmu, to tehdy rozhodně nebylo běžné. Každý zná parfém Miss Dior, ale ne každý zná ženu, která jej inspirovala. Rozhodla jsem se touto kolekcí oslavit Catherine, protože jsem přesvědčena, že byla skutečně moderní žena.
Proč myslíte, že Christian a Catherine měli takové zalíbení v zahradách?
Matka Christiana a Catherine, Madeleine, v jejich rodinném domě v Granville udržovala krásnou zahradu, přestože tam počasí ani poloha s výhledem na moře neumožňují pěstování květin. (Christian později ve své autobiografii Dior by Dior napsal, že téměř za vše v životě i stylu vděčí tomu domu a zahradě.) Myslím si, že po hrůzách druhé světové války oba hledali krásu. Christian ji našel v couture a Catherine v květinách.
Často používáte módu jako statement. Co vyjadřuje kolekce SS20?
Poselstvím této kolekce je myšlenka péče o každého, o svět, ve kterém žijeme, stejně jako se Catherine Dior a další ženy v historii staraly o své zahrady. Všechny moderní představy o feminismu hovoří o lidech a přírodě a znovu přibližují tyto dva světy.
Hodně jste pracovali s tanečníky, od Sharon Eyal, která vystoupila na přehlídce kolekce SS19, až po kostýmy, které jste navrhli pro balet Nuit Blanche Sébastiena Bertauda v Teatro dell'Opera di Roma. Podepsalo se to také na nové kolekci?
Sébastien a já jsme letos v létě spolupracovali na dalším baletu s názvem Utopia, který byl představen na festivalu Origen ve Švýcarsku. Kostýmy byly inspirovány horou Monte Verità, což je velmi zvláštní místo s výhledem na jezero Maggiore, blízko italských hranic. Na začátku 20. století se tu usídlila skupina umělců a myslitelů, kupříkladu psychoanalytik Carl Jung, tanečnice Isadora Duncan, malíř Paul Klee a spisovatel Hermann Hesse a další, aby tu tvořili nová díla a také byli více v kontaktu s přírodou.
V minulosti byla móda způsobem, jak se vyjádřit. Ale nyní si myslím, že jde spíše o to, jak vám může pomoci cítit se lépe a sebevědoměji. Proto ráda pracuji s tanečníky, kteří vědí, jak se vyjadřovat prostřednictvím svých těl, a učím se, jak tento pocit může oblečení ještě podpořit.
Jak se inspirace přírodou a zahradami projevila ve scénografii přehlídky?
Záměrem nebylo jen myslet na zahradu jako na inspiraci pro hezké potisky látek. To není vhodné pro dobu, ve které žijeme. Znám historii módního domu Dior velmi dobře, takže to bylo o navázání dialogu s přítomností. Právě teď si všichni dobře uvědomujeme důležitost udržitelnosti a stavu naší planety.
V loňském roce jsem navštívila umělecké bienále Manifesta na Sicílii a narazila jsem na dílo pařížské skupiny
Coloco, skupiny krajinářů, zahradníků a umělců, kteří vracejí přírodu zpět do komunit. Pro tuto sezonu jsme vytvořili arboretum. Po přehlídce poputují všechny rostliny do Coloca, kde pomohou s vytvářením městských hájů v centru Paříže a dalších projektů. Zahrada je něco, co se tvoří pro budoucnost, doslova přináší kyslík do našich životů. Kreativita by s sebou měla nést odpovědnost – životní prostředí ovlivňuje každého.
A jak toto holistické pojetí zahrad přispělo k podobě kolekce SS20?
Potisky, výšivky i šperky v této kolekci odkazují na přírodní druhy jako bodláky a pampelišky. Barvy čerpají inspiraci od teosofa Charlese Webstera Leadbeatera a obrazů zobrazujících aury, barvy představující různé emoce, kterými byli umělci od Monte Verità posedlí. Důležitým zdrojem inspirace bylo také Národní přírodovědné muzeum, v němž se nachází jeden z největších a nejstarších herbářů světa.
Většina kabelek i bot je vyrobena technikou prošívání plátna, kterou jsme vyvinuli, a boty jsou ploché, založené na stylu espadrille nebo zahrádkářských bot. Funkčnost je pro moji práci nezbytná a jako návrhářka považuji za svou zodpovědnost vyrábět krásné, ale také pohodlné oblečení.