PřehlídkyHighlighty z týdnů módy podle redakce Vogue CS
tým VOGUE9. 7. 2021
Přehlídkový maraton končí, redakce československé Vogue vstřebává zážitky, bilancuje a vybírá top prêt-à-porter a haute couture momenty. Proč má Fashion Features Editor Martin Váša crush na práci Daniela Roseberryho, která kolekce nejvíc pobavila Fashion & Beauty Editorku Cindy Kerberovou a koho teď miluje víc než Bellu Hadid Contributor Ema Muller, která byla přímo v centru dění?
Martin Váša, Fashion Features Editor
Marc Jacobs, prêt-à-porter, podzim-zima 2021/2022
Foto: Courtesy of Marc Jacobs
Marc Jacobs, prêt-à-porter, podzim/zima 2021
Fascinující, jak se jakoby stírají rozdíly mezi haute couture a prêt-à-porter, nemyslíte? Marka Jacobse by asi nikdo neoznačil za couturiéra, přesto jeho podzimní kolekce nesla určité prvky výjimečnosti vlastní couture. Extravagantní siluety toho byly dobrým důkazem. Je to péřová bunda? Jsou to večerní šaty? Záleží na tom? Jak píše Nicole Phelps ve své recenzi na
Vogue.com, designér znovu posunuje laťku módy o něco výš. A záleží-li na tom, já se kolekcí cítím být povznesený.
Jacquemus, prêt-à-porter, podzim-zima 2021/2022
Foto: Courtesy of Jacquemus
Jacquemus, prêt-à-porter, podzim-zima 2021/2022
„Sex is back,“ okomentovala přehlídku nadšená šéfredaktorka Andrea a nazítří už dávala do košíku boty z kolekce, lehce rozhořčená zjištěním, že je v rámci předobjednávek možné zakoupit pouze dva páry. Já byl nadšený už jen z toho, že jsem se dočkal další show od Jacquemuse. (Po více než roční pauze – rok se přece ve světě módy rovná desetiletí!) A jsou to právě boty, kterými se Andrea potěšila, co považuju za nejsilnější moment kolekce: Oslovuje mě vtip, že jedna podrážka je oblá, druhá hranatá (Kam se podělá má kompulzivně obsedantní porucha!?) a nakonec i barevné kombinace, které křičí: „Žiju jenom jednou!“
Schiaparelli, haute couture, podzim-zima 2021/2022
Foto: Courtesy of Schiaparelli
Schiaparelli, haute couture, podzim/zima 2021
Na práci Daniela Roseberryho mám crush od první kolekce, kterou pro Schiaparelli představil. Surrealismus, lehkost bytí… a nakonec i jeho múza Maggie Maurer jsou jen některé z mnoha důvodů, proč tomu tak je. Vždy mě fascinoval šperk ve funkci oděvu a vždy mě fascinovaly růže, takže byla Danielova
nejnovější kolekce haute couture pochopitelně další Amorovou střelou do mého srdce, notabene zlatavý objekt, který kromě šperku a objektu jasně slouží také jako brnění chránící svou nositelku proti ošklivosti. No co? Interpretaci se meze nekladou.
Cindy Kerberová, Fashion & Beauty Editor
Iris van Herpen, haute couture, podzim-zima 2021/2022
Foto: archiv značky
Iris van Herpen, haute couture, podzim-zima 2021/2022
Vedle přehlídek Marka Jacobse a Jacquemuse, které jsem hltala od první do poslední vteřiny, a dokonalé couture kolekce Daniela Roseberryho pro Schiaparelli musím jmenovat v první řadě
Iris van Herpen a její
Earthrise. Tuto výraznou návrhářku sleduji od její první show v Londýně, kde byl velmi patrný vliv její stáže u McQueena. Od té doby dospěla, našla svou vlastní estetiku a nové techniky zpracování. Volný pád Domitille Kiger v modrých šatech se pro mnohé může jevit jako čistý kalkul, ale podívejte se znova. Šaty ve vzduchu drží tvar, přestože by podle všech přírodních zákonů neměly. Kouzlo? Ne, haute couture.
Balenciaga, haute cuture, podzim-zima 2021/2022
Foto: archiv značky
Balenciaga, haute cuture, podzim-zima 2021/2022
Suzi de Givenchy v haute couture obleku
Balenciaga! Přiznám se, že jsem na tuto kolekci čekala s jistou nervozitou, přece jen se styl Cristóbala Balenciagy a současného kreativního ředitele Demny Gvasalii od sebe liší jako den a noc. Zatímco jsem s obavami čekala tak trochu noční můru, přišel dokonalý sen. O šatech s chybějící zadní částí a kalhotami. O kloboucích od Philipa Treacyho a zrcadlových brýlích ani nemluvím. Ty střihy! Detaily! Onyxové knoflíky, funkční materiály vedle jemňoučké vlny, pláště do opery a koupelny zároveň. Ovšem černé kalhotové kostýmy, které tichou přehlídku otevíraly, to je balzám na moji duši hypersenzitivního perfekcionisty.
Vikor & Rolf, haute couture, podzim-zima 2021/2022
Foto: Marijke Aerden
Vikor & Rolf, haute couture, podzim-zima 2021/2022
Černá kolekce Alexandra Vauthiera se všemi těmi třásněmi a sexy oblečky? Hladké svatební šaty
Chanel na rozesmáté Margaret Qualley?
The Mind Vaccine, plně upcyklovaná kolekce
Ronalda van der Kempa, který svým přístupem skutečně řeší ekologický problém módního průmyslu? Multikulturní koncept Imana Ayissiho, v němž s pomocí látek a vzorů dokazuje, jak odlišní a zároveň stejní jsme? Vybrat jen jeden moment a odsunout do pozadí všechny ostatní je nadlidský úkol. Vezmu to proto podle jiného klíče. Co mě nejvíc pobavilo a zvedlo náladu i energii, kterou jsem při sledování 33 přehlídek a módních filmů v rámci haute couture málem ztratila?
Viktor & Rolf a jejich
New Royals! Odkazují na seriál Koruna? Nebo na ono diskutované interview u Oprah? Nebo na svoji kolekci z roku 1999 Russian Dolls? Řekla bych od všeho trochu a výsledek je... velmi Viktor & Rolf. Křehký a silný zároveň, stejně jako vážný a ironický současně. Přemýšlím, že bych se mohla odmlčet a vyjadřovat své nálady jen těmi šerpami...
Alexander Bel, Digital Visual Editor
The Row, prêt-à-porter, jaro-léto 2022
Foto: Courtesy of The Row
The Row, prêt-à-porter, jaro-léto 2022
Od sezony k sezoně sestry Olsenovy posouvají svou značku o krok dál a přehlídka na jaro a léto je další ukázkou, jak zůstat věrný brandu a zároveň začlenit nové stylistické řešení. Tentokrát se barevná paleta rozrostla o modrou, červenou a pískovou. Košile těsně přiléhají k pasu, šaty zůstaly s neupraveným límcem a dámská část kolekce jakoby odkazovala na moderní verzi Mirandy Hobbes. Má The Row s jarní kolekcí šanci přilákat nové zákazníky a udržet si staré? Odpověď vám dá už jen letmý pohled na sociální sítě s nekonečnými komentáři „Love it“.
Ami, prêt-à-porter, jaro-léto 2022
Foto: Cpurtesy of Ami
Ami, prêt-à-porter, jaro-léto 2022
Chceme zažít svou nejlepší letní party stejně jako Alexandre Mattiussi, pařížský kreativní ředitel značky Ami, který se už dokonce připravuje na léto 2022. Jak? Do opuštěného lunaparku vyslal modelky a modely ve volných šatech, sakách a šortkách. Co zvolíte vy na svůj vysněný party trip po lockdownu? Já rozhodně vsadím na volný černý kostým a snad se ještě stihnu připravit na průhledné triko.
Jacquemus, prêt-à-porter, podzim-zima 2021/2022
Foto: Courtesy of Jacquemus
Jacquemus, prêt-à-porter, podzim-zima 2021/2022
Jestli vám unikla přehlídka na sezonu podzim-zima 2021/2022 od Jacquemuse, evidentně nemáte připojení k internetu a asi ani nevíte, že nějaký svět módy existuje. Skoro po roce ticha se miláček francouzské scény vrací s novou kolekcí La Montagne. Milujete stejně jako Simon Porte procházky po horách a potřebujete okamžitý update šatníku? Vaše přání je vyslyšeno.
Miro Sabo, Jewellery and Accessories Editor
Marc Jacobs, prêt-à-porter, podzim-zima 2021/2022
Foto: Courtesy of Marc Jacobs
Marc Jacobs, prêt-à-porter, podzim-zima 2021/2022
Proporce, objemy, nové tvary. Témata, kterým by se přirozeně měla věnovat každá kvalitní designérská kolekce, jsou u Marca Jacobse alfou a omegou. Oversize, slovo, které slyšíme prakticky všude, zde najednou nabírá nového významu. Redefinice přichází v momentě, kdy si módní svět už ani nepřipouští, že redefinovat lze. Marc i z banálního looku dokáže vykřesat maximum a vytvořit „the look“ sezony. Kolekce pracuje i se spoustou Marcových oblíbených klišé jako color blocking, black & white, vzory, pruhy, předimenzované flitry, pleteniny a jednoduchost.
Jacquemus, prêt-à-porter, podzim-zima 2021/20221
Foto: Courtesy of Jacquemus
Jacquemus, prêt-à-porter, podzim-zima 2021/2022
Simon Porte nehazarduje. V kolekci na podzim a zimu 2021 s názvem La Montagne, resp. Pohoří, se opět věnuje dalšímu z oblíbených témat spojených s přírodou. Spousta detailů propůjčených ze sportswear nám sice připomíná letní stanování v lese, ale v lese hned za městem nebo možná spíš v parku. Kolekce je pořád velice módní, městská a určená pro velmi mladého zákazníka. Jacquemus hraje na jistotu, jen těžko se ubráníte pocitu, že spoustu detailů, barevných kombinací a proporcí jsme u něj už viděli, ale vadí to? Kolekce baví, je svěží a pořád relevantní. Jen tak mimochodem, barevnost přelomu tisíciletí je zpátky. Jste připraveni na neonovou zelenou a fuchsiovou?
Alaïa, prêt-à-porter, jaro-léto 2022
Foto: Courtesy of Alaia
Alaïa, prêt-à-porter, jaro-léto 2022
Pieter Mulier, muž, o kterém mimo módní svět doteď věděl spíš málokdo, předvedl jako nový umělecký ředitel značky Azzedine Alaïa první kolekci ready-to-wear. Začínal jako asistent u Rafa Simonse, následovaly značky Jil Sander, Dior, Calvin Klein, ovšem jeho kolekce pro tolik milovaný francouzský dům je první s vlastním rukopisem. Sám Alaïa byl původem z Tunisu a inspirace jeho domovinou byla více či méně patrná snad v každém modelu. To samé se teď povedlo novému uměleckému řediteli, Pieter šikovně zpracoval tolik typickou siluetu a klíčové detaily tak, aby duch domu žil dál spolu se vzpomínkami na severní Afriku.
Rick Owens, prêt-à-porter, jaro-léto 2022
Foto: Courtesy of Rick Owens
Rick Owens, jaro-léto 2022
Milovaný i nenáviděný, obdivovaný i zatracovaný a bezesporu cíleně kontroverzní Rick Owens předvedl opět kolekci v Lido di Venezia, ostrově kousek od Benátek. Bezesporu se tak stalo z praktického hlediska v návaznosti na pandemii koronaviru, ale u Ricka máte často pocit, že problém, znevýhodnění nebo jakékoliv omezení dokáže rychle otočit ve svůj prospěch a kreativně s tím pracovat. Jeho silueta je jednoznačně originální a rozpoznatelná, což samo o sobě stojí za zmínku. Vytvořit v dnešní době autentický look, který není zaměnitelný s jiným designérem, je vlastností génia, alespoň toho módního. I když se u něj ve skutečnosti jedná tak trochu o jednu nekonečnou kolekci, kdy rozvíjí a přepracovává všechny předešlé a neustále studuje svoji vlastní tvorbu, nelze říct, že by stagnoval. Právě naopak, pracuje velice kreativně se střihem, objemem a tvarem oděvu, trhá ho, ničí a dekonstruuje rebelským způsobem sobě vlastním.
Jakub Pástor, Social Media Editor
Balenciaga, haute couture, podzim-zima 2021/2022
Foto: Courtesy of Balenciaga
Balenciaga, haute couture, podzim-zima 2021/2022
Představení první haute couture kolekce Demny Gvasalii pro módní dům Balenciaga bylo jedním z nejočekávanějších momentů celé sezony a gruzínský návrhář rozhodně nezklamal. Vysoká krejčovina nám smrtelníkům nebyla nikdy blíž; ne cenou, ale estetikou, která mimo jiné čerpá inspiraci ze street stylu, jehož podobu Gvasalia úspěšně přepisuje už od roku 2014. Možná potrvá několik let a finálních výprodejů, než si na sametový oblek snů, přes který ještě přehodím červenou parku, našetřím, ale rozhodně se bude jednat o outfit, ve kterém mě už nikdo nepřehlédne, a to je investice k nezaplacení.
Alaïa, prêt-à-porter, jaro-léto 2022
Foto: Courtesy of Alaia
Alaïa, prêt-à-porter, jaro-léto 2022
Debutová kolekce Pietera Muliera, neboli pravé ruky Rafa Simonse, pro Alaïa si mě získala hlavně svým přístupem. Návrhář se nesnažil za každou cenu přetvořit značku k nepoznání, jak je to u většiny současných kreativních ředitelů běžné, ale spíše vzdát hold samotnému zakladateli a přiblížit jeho odkaz nové generaci. Přestože se jedná o modely s cenovkami astronomických výšek, zaručeně se vám o nich bude alespoň něco hezkého zdát.
Lemaire, prêt-à-porter, jaro-léto 2022
Foto: Courtesy of Lemaire
Lemaire, prêt-à-porter, jaro-léto 2022
Christophe Lemaire zná své zákazníky moc dobře a mě očividně taky. Jak jinak si mám vysvětlit, že si v jeho outfitech dokážu představit ideálně strávený den? Ráno začnu v all black modelu, který bez jakýchkoliv slov dokonale vystihne moji náladu, po odpoledním kafi se převleču do béžového trenčkotu, který mě ubezpečí, že svět se ještě úplně nezbláznil, a barevná košile s potiskem mi vpodvečer znovu připomene, že urgentně potřebuji na dovolenou.
Ema Muller, Contributor Vogue CS
Dior Men's, jaro-léto 2022
Foto: Courtesy of Dior
Dior Men's, jaro-léto 2022
Keď som taxikárovi povedala, že ideme do hotela National des Invalides, bol si istý, že som si pomýlila adresu. „Madame, tam to nemôže byť,“ pozerá sa na mňa s vážnou tvárou. „Monsieur, slovo nemôže v tomto prípade neexistuje, c’est le Dior,“ odvetím s úsmevom, aký prehliadkové móla doteraz nevideli, a ideme. Pred vchodom dav ľudí, pretláčam sa cez neho s pozvánkou v ruke, namyslená a bez pokory, ako za tínedžerských čias. Set dizajn od Greorgea Conda mi vyrazil dych. Rozkvitnuté biele ruže vo výške Eiffelovky (preháňam) som dovtedy videla len vo vlastných snoch. Svetlá do ružova, hudba hip-hopová, reperi v prvom rade si odpíjajú whisky z pohárov a podávajú zrolovanú cigaretu. A potom som ju zbadala. Bella. Je to ona. A je prekrásna. „Bella, milujem ťa!“ kričím na ňu. Nevšíma si ma. To nič.
„Please, everybody sit down, the show will start now!“ volá produkčný magnát Alexander de Betak. A šou to teda bola riadna. Ružami ťa viedol hlas Travisa Scotta (ktorý túto kolekciu dizajnoval spolu s Kimom), high end elegancia podávala ruku streetstylu a ten lásku okamžite opätoval (nie ako Bella mne), púdrové farby na mužoch nikdy nevyzerali lepšie a tie saddle bags! Tie ma osedlali.
Bella, je t’aime, but now I love Dior (men) more.