MódaCo nám rok plný módních spoluprací dal (a vzal)?
Steff Yotka31. 12. 2021
Není to tak dávno, co módní svět pendloval výhradně mezi dvěma body: kolaboracemi a archivními kolekcemi. Každý den naše e-mailové schránky a sociální sítě plnily informace o nových spojeních či reedicích. A ty vždy vyšuměly tak rychle, jako se objevily. Nebo ne?
Přístup módy ke kreativní spolupráci se vinou dvouleté zuřící pandemie dramaticky změnil. Zatímco na archivní reedice se v souvislosti s rozmachem vintage a resale trhu (na portálech TheRealReal, Rebag, Depop a eBay) tak trochu zapomnělo, spojení značek čím dál víc nabíraly podoby rovnocenných manželství.
Důvody společných počinů
Za nekonečné měsíce izolace jsme se možná naučili, jakou hodnotu má pospolitost. Hromadně tak oceňujeme sdílení nápadů Jeana Paula Gaultiera a Chitose Abeho ze Sacai nebo Alessandra Micheleho u Gucci a Demny u Balenciagy. Nebo že by starý model „něco x někdo jiný“ už prostě nepůsobil dobře? Jedna věc je přitom jistá — spolupráce módních značek budou pokračovat i příští rok. Společně jsme přece silnější.
Model značka x značka je passé
Kdysi univerzální symbol partnerství značek, všudypřítomné x, na které jsme byli zvyklí, postupně vyšachovaly kreativnější označení. Například Gucci a Balenciaga odstartovaly rok 2021 projektem „hacking“, v jehož rámci Alessandro Michele „hacknul“ některé z Demnových nejoblíbenějších kousků Balenciaga. K této strategii se pak Demna vrátil ve své virtuální kolekci na jaro 2022. Nebo si jistě vzpomenete na zprávu, že se Kim Jones z Fendi a Donatella Versace, dlouholetí přátelé, rozhodli pro profi spolupráci, aby vznikla zcela nová značka: Fendace. X definitivně odzvonilo!
Spolupráce jako jediná módní konstanta
Bylo tradicí, že Kim Jones každoročně spojil síly s novým umělcem či značkou. Tento model funguje také u značky Moncler, pod jejíž hlavičkou projekt Genius nabízí žhavé sezonní kolekce z dílen nejrůznějších návrhářů. Na podobný mustr najel i Jean Paul Gaultier, u kterého každou couture přehlídku navrhují hostující talentovaní návrháři z celého světa. Tahle myšlenka pulzuje na všech úrovních: Například japonská značka Uniqlo podpořila víceleté partnerství s Jil Sander, Jonathanem Andersonem, Marimekko i Inès de la Fressange, což dokazuje, že dobré vztahy mezi brandy nemusí trvat jen krátkou chvíli.
High-Low Hype přetrvá
Partnerství Gucci s Balenciagou a Versace s Fendi působí tak trochu jako srážka Jupitera se Saturnem, po které dvě mega značky navážou mega partnerství. Některé z dalších kolaborací roku 2021, o kterých se mluvilo nejvíce, dokazují, že nečekané spojení napříč demografickými skupinami je pro zákazníky přitažlivé. Kolekce Supreme s Tiffany & Co. přinesla nejzvučnější tandem roku, podpořený pozdějšími dropy s Emiliem Puccim a Missoni. Kith se zase spojil s Nobu, Frame Denim vytvořil kolekci s Ritz Paris a Rhude vyslal do světa bombery společně s McLarenem. Do kontextu módy se tak dostaly některé z nejluxusnějších značek z oblasti jídla, pohostinství a světa automobilů. Za připomínku ale stojí i spojení Yeezy a Gap, které přebírá vysoké designérské cítění Kanyeho Westa lámané optikou masového trhu. A není to jen tento případ: Telfar spolupracuje s Ugg, zatímco Balenciaga pokračuje v přepracovávání Crocs. Ukazuje se, že přemýšlení mimo rámec — a mimo svět módy — zůstává geniálním trikem, jak vzbudit zájem a zvýšit prodej.
Spolupráce musejí být udržitelnější
Nakládání s přebytečnými materiály a zásobami ale zadělává na zásadní problém, s kterým se musí potýkat každý velký módní dům. Řešení? Alexander McQueen věnuje přebytečné látky studentům uměleckých oborů ve Velké Británii, ale některé značky jdou ještě dál: Společnost TheRealReal dává neprodejné vintage oblečení společnosti Collina Strada, aby jim její návrhářka Hillary Taymou vdechla nový život a vytvořila jedinečné upcyklované modely. Něco podobného, tentokrát s benátskou upcyklační firmou Swampgod, udělal u Rick Owens. V NewYorku si zase v rámci spolupráce Anna Sui a Batsheva Hay vyměnily látky.
Výměnný obchod nekončí
Harris Reed, jehož první kolekce na londýnském týdnu módy vznikla výhradně z upcyklovaných svatebních šatů pocházejících z charitativního obchodu, počátkem roku 2021 oslovil prostřednictvím Instagramu Veroniku Etro — a svět následně spatřil jeden z nejkrásnějších mash-upů: Veronica totiž darovala nepoužívané látky Reedovi a ten z nich ušil desítky nových halenek. Vzhledem k tomu, že do nového roku stále vstupujeme s nadprodukcí a problémy dodavatelského řetězce komplikují mezinárodní přepravu, musejí návrháři čím dál víc přemýšlet o lokálních řešeních, která podpoří nejen planetu, ale i novou generaci tvůrců.
Nejlepší spojení jsou ta, která mají přesah
Letos jsme však přišli o dvě velké módní ikony —Virgila Abloha a Albera Elbaze. Charismatické, velkorysé návrháře, kteří překypovali ochotou sdílet vše (od materiálů, přes inspiraci až po vlastní know-how). Zejména Abloh povýšil myšlenku spolupráce nad rámec marketingového plánu na něco, co by mohlo změnit představy lidí o módě, luxusu a hodnotě. Spolupracoval se všemi, jako je Nike, Serena Williams, Evian nebo Ikea, čímž zcela změnil přístup ke kvalitnímu designu. Kdo teď bude v jeho odkazu pokračovat a přesvědčovat, že skvělá móda je pro každého a že může znamenat víc než jen cool, nové věci?