TrendyAdvanced Style aneb jak Ari Cohen změnil tvář módního průmyslu
Oli Egler12. 11. 2019
V roce 2008 začal fotograf Ari Seth Cohen psát blog s názvem Advanced Style zachycující unikátní eleganci mužů a žen po šedesátce. Malý krok pro člověka, obrovský pro celý fashion business.
Foto: Harmony Korine (Gucci)
Za posledních několik dekád se móda dostala do vlastní smyčky oslavující jen mladé, štíhlé a dokonalé krásky bez vrásek, šedivých vlasů a dioptrických brýlí. Od určitého věku se tak ženy vytrácely ze stránek časopisů a stávaly se mediálně neviditelnými.
Ari Cohen však právě v nich spatřoval největší zdroj inspirace a krásy. Hrdinky svého blogu nehledal dlouho, na ulicích New Yorku se to elegantními seniory jen hemží. Ať jsou to umělkyně, exmodelky, designérky nebo jen obyčejné smrtelnice v důchodu, neztratily smysl pro styl, excentricitu a neutuchající chuť do života. Jejich hypnotizující vitalita a nepřehlédnutelné charisma Cohena natolik okouzlily, že byl nucen je oslovit, vyfotit a sepsat jejich úžasné příběhy, které obletěly celý svět.
Mezi nimi byly i bývalé interiérové designérky jako Iris Apfel a Valerie Von Sobel, které jsou nyní nejsledovanějšími ikonami stylu. Také okouzlující devětadevadesátiletá kabaretní umělkyně Ilona Royce Smithkin, která svou láskou k životu inspiruje všechny generace, herečka a operní pěvkyně Joyce Carpati nebo umělkyně Beatrix Ost.
Sbírka jeho foto příběhů (a následně i stejnojmenná kniha vydaná v roce 2012) spustila doslova lavinu zájmu široké veřejnosti i světových médií. (Znovu)objevené modelky byly aktivně obsazovány do reklamních kampaní módních a kosmetických značek i na světový catwalk, jako třeba Lyn Slater, jejíž sláva započala jedinou fotografií z fashion weeku. Tehdy třiašedesátiletou učitelku si novináři spletli s módní influencerkou a legenda Accidental Icon byla na světě.
Osmaosmdesátiletá Carmen Dell’Orefice se po dlouhé odmlce vrátila na molo pro haute couture show Guo Pei a nyní fotí kampaně pro Sephoru a H&M. Modelka Joan Severance natáčí ve svých šedesáti beauty secrets pro YouTube kanál americké Vogue. Jednasedmdesátiletá Linda Rodin je novou tváří The Row a její kosmetická značka Rodin (založená 2007) se stává objektem touhy světových modelek i instagramových mileniálů. Lanvin, Balenciaga, Calvin Klein, Celine, Ralph Lauren a mnozí jiní vybírají na své přehlídky i reklamní kampaně stále častěji zralé modelky a modely. V rámci loňských přehlídek MBPFW se na show Lukáše Lindnera objevila sedmdesátiletá
Michaela Křivánková, která se následně stala tváří českého giganta Pietro Filipi.
Módní svět se znovu otevřel pro ženy moderního balzakovského věku. Jejich vrásky nejsou upravovány Photoshopem ani schovávány pod tlustou vrstvou make-upu, ale naopak oslavovány; jako symbol zralé krásy, moudrosti, nestárnoucí elegance a ženskosti. Jane Fonda spojila své síly s L’Oréal a vydala letos v květnu speciální „Non-Issue issue“ britské Vogue glorifikující ženy po padesátce. Výtisk slavil obrovský úspěch, a ohlásil tak oficiálně konec epochy anti-age.
Tyto nové tváře symbolizují nejen diverzitu, která si již našla své stálé místo v módě, ale i její realistický aspekt, který tu už dlouho scházel. Bourají stará klišé a předsudky o stáří a naopak dokazují, že kreativita, styl a láska k módě neznají věkové hranice.