Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Man

Vzhůru na palubu. Jak Gaultierův námořník proměnil pánské vůně jednou provždy

Cindy Kerberová3. 6. 2020
Sladký. Sexy. Opálenou kůží zahalenou do pudru, květin a orientálního koření si podmanil celý svět. Přes noc se z něj stala superstar, kterou můžete potkat v baru, tělocvičně, divadle, taxíku, michelinské restauraci, uprostřed pustých lesů, deset kilometrů nad zemí. Ikonický parfém Le Male od Gaultiera slaví 25 let a pořád má co říct. 
Jean-Paul Gaultier Le Male
Foto: Gorka Postigo
Jean-Paul Gaultier Le Male
Tetování, džíny a pruhovaná trička povýšil na haute couture, s každou přehlídkou potvrdil svůj výsostný status nejzábavnějšího módního návrháře. Před 25 lety už Jean Paul Gaultier patřil mezi nejznámější designéry světa, a to nejen díky pánským sukním a kostýmům pro Madonnu. 
Ve stejném roce, kdy Maurice Roucel vytvořil slavnou 24 Faubourg pro Hermès, Alberto Morrilas pro Estée Lauder Pleasures a Edouard Fléchier Acqua di Giò pro Armaniho, se mezi zlatými a bílými flakony objevilo torzo vypracovaného mužského těla v pruhovaném tričku. Jeho obsah se lišil od všech ostatních stejně jako lahvička a navždy změnil pohled na pánské vůně a mužnost obecně. Intenzivní a přitom jemný. Maskulinní a zároveň něžný. Dnes vám to může připadat jako naprosto běžné, ale nezapomeňte, že se psal rok 1995 a o emocích se v souvislosti s muži prakticky nemluvilo. A když už, tak rozhodně ne nahlas. A taky to je další z mnoha Gaultierových rebelií vůči systému, když z pracující třídy udělal módní symbol. 
Kampaň Jean-Paul Gaultier Le Male 1995-1998
Foto: Jean-Baptiste Mondino
Kampaň Jean-Paul Gaultier Le Male 1995-1998
Kampaň Jean-Paul Gaultier Le Male 2000
Foto: Jean-Baptiste Mondino
Kampaň Jean-Paul Gaultier Le Male 2000
Kampaň Jean-Paul Gaultier Le Male 2007
Foto: Jean-Baptiste Mondino
Kampaň Jean-Paul Gaultier Le Male 2007

Le námořník

Le Male se stal jedním z nejlépe prodávaných pánských parfémů na světě a zároveň udělal z jeho autora globální superstar. Parfémář Francis Kurkdjian za svou hvězdnou kariéru může poděkovat právě Gaultierovi, že si vybral jeho svěže orientální kompozici. Zatímco unisex teprve začínal a pánským vůním vládlo cedrové a santalové dřevo, Kurkdjian přišel s dominantními tóny vanilky, levandule, máty a pačuli. 
To, že image Le Male se točí kolem námořníků, není náhoda. Pruhované tričko v rámci svých kolekcí Gaultier představil v roce 1983 a o rok později první pánské kolekci Boy Toy dominovalo tričko marinière převzaté od bretaňských námořnických uniforem. Bílo-modré proužky se staly DNA celého módního domu. „Marinière jsem vytvořil z mnoha různých materiálů, pštrosího peří, krajky, Swarovski křišťálů, flitrů... Udělal jsem ho všemi možným i nemožnými způsoby,“ říká couturiér.
Na rozdíl od spousty jiných parfémů, Le Male odolává času. Trendy se ho netýkají, je stejně dobrý dnes jako v den svého uvedení. Kombinace vůně klasického holicího mýdla se smyslnou vanilkou funguje na několikátou generaci, pokaždé vás vtáhne do světa dokonalých těl, opálené pleti, chladných mořských vln a příslibu romantické noci bez ohledu na to, cítíte-li originál či jednu z mnoha variant. Kdybyste si z ikonického pánského parfému dělali sbírku, měla by více než padesát exponátů. 

Z modré na černou

Nejnovější verzí je Le Male Le Parfum v černém flakonu a černé plechovce se zlatým písmem. Podle Gaultierových slov se z admirála stává kapitán a kromě sex-appealu má i elegance na rozdávání. Nebydlí společně s ostatními námořníky, ani nespí na palandě. Pluje si ve své pohodlné kajutě na zaoceánské lodi. Tento příběh tentokrát vypráví dvojice parfémářů Nathalie Gracia-Cetto a Quentin Bisch, ti plynuje navazují na originál od Kurkdjiana, jen ho přeskládali po svém. Stále je tu sladká vanilka i uklidňující levandule, do popředí se dostal také hřejivý kardamom na dřevitém základu. Poznáte ho mezi všemi, ale zároveň z vás neudělá chodící reklamu.
Podívejte se, jak se v průběhu 25 let měnila image jednoho z nejprodávanějších pánských parfémů očima fotografů Jean-Baptiste Mondina a Fedeho Delibese.