Vogue DailyVOGUE editorial: The Return Of The Supermodel
Andrea Běhounková22. 9. 2021
Ona patří mezi nejslavnější modelky světa. On ostříhal Victorii Beckham, Madonně vytvořil look Marilyn Monroe a pro Karlie Kloss vymyslel ikonické mikádo. Jeho a její cesty se poprvé protnuly v roce 2001 díky Anně Wintour. O dvacet let později, v srpnu 2021, je opět spojila Vogue, tentokrát ta naše – československá.
Než vám ale představím říjnové vydání, pojďme, milé čtenářky a milí čtenáři, ještě chvíli listovat v kalendáři.
Patnáct let před tím, než se v československém Děčíně narodí Karolína Kurková (Ona), vychází v New Yorku první vydání časopisu, jemuž jeho duchovní otec Andy Warhol přezdíval křišťálová koule popu. Garrenovi (On), budoucí superstar mezi kadeřníky, je v té době dvacet, a přestože se do New Yorku bude stěhovat až za šest let, už nyní ví, že jeho osudem budou vlasy. Zatím netuší, že časopis, pro který bude později pracovat, dostal lakonický název Interview a že v učebnicích žurnalistiky bude označován jako vůbec první časopis zabývající se výhradně životním stylem. Měsíčník proslavily kromě konceptu rozhovorů, které mezi sebou bez přítomnosti novinářů vedly celebrity a umělci, také originální obálky a fotografie, na nichž se více než dvacet let podílel Richard Bernstein. Celebrity prezentoval jako umělecká díla, vymalovával jejich fotky pastelovými barvami a hojně využíval i koláže.
V únoru 1984 se na obálce Interview objevuje fotografie zachycující záda plavce Stevea Lundquista a oslavující americký olympijský tým. Na svět přichází holčička, která dostává jméno Karolína. Její záda se o třicet čtyři let později objeví na prvním vydání Vogue CS. Zatímco se Karolína učí chodit, Garren je už velice slavný a žádaný. Češe Diane Vreeland i Lindu Evangelistu. Zná se dobře s Andym Warholem, pro kterého pravidelně pracuje, stejně jako pro americkou a italskou edici Vogue.
The iconic party for Icons Only.
Pokud se měla Karolína po porodu třetího dítěte a první dcery vrátit na obálku Vogue, nešlo vybrat jen jeden jediný charakter. Za schopnost být pokaždé někým jiným si vysloužila přezdívku Chameleon. Proto jsme chtěli, aby setkání s Garrenem doprovázel odkaz Richarda Bernsteina. Použili jsme nejznámější postavy z jeho koláží. Biker Chic. Madonna alias Marilyn. Drama Queen. The Rockstar. The Supermodel. Coquetish. Debbie Harry. Diane Vreeland. Elizabeth Taylor. A protože si velmi zakládáme na CS v našem logu, přidali jsme ještě Adinu Mandlovou. Focení trvalo 2 × 12 hodin a spotřebovalo se víc paruk než na Ru Paulovu show. Výsledek najdete na straně 128. Stejně jako rozhovor Cindy Kerberové s Garrenem (str. 140). A Karolínu o jejím comebacku, nebo jak ona říká coming outu, na str. 134 vyzpovídal Martin Váša. O práci Richarda Bernsteina a Andyho Warhola vypráví synovec prvního z nich Rory, který spravuje strýcovu pozůstalost. Roryho po vzoru Interview nezpovídal novinář, ale Portis Wasp, autor našich koláží. Právě on také vybíral, kterými ikonickými postavami se Karolína tentokrát stane.
Když jsem v roce 2002 nastoupila do dnes již neexistujícího vydavatelství, takzvané lifestylové časopisy zažívaly zlaté časy. Karolíně bylo osmnáct let, na Vogue Fashion Awards byla vyhlášena modelkou roku (za to, že pracovala 23 týdnů v kuse) a na přehlídce Victoria’s Secret oblékla Fantasy Bra, nejdražší podprsenku na světě (6,6 milionu dolarů). Tehdy nás ani ve snu nemohlo napadnout, že jen o pár let později se začne tvrdit, že print je mrtvý. Hromadně se budou nakupovat iPady a na malou chvíli uvěříme, že magazíny lze listovat bez listování.
Časopis Interview ohlásil bankrot hned několikrát, naposledy v roce 2018, tedy více než třicet let po Warholově smrti. Přesto vychází dodnes. Stejně jako mnohé jiné časopisy přežil invazi tabletů a svým unikátním obsahem dokáže úspěšně konkurovat jepičím životům nejrůznějších on-line platforem. Bývalá art directorka Condé Nast Fiona Hayes (která s námi byla u výběru první obálky Vogue CS, na níž jsou holá záda KK) stejně jako já nevěří, že časopisy zaniknou. Ano, některé jsou mrtvé, i když nadále vycházejí, ale pak jsou takové (a věřím, že k nim patří nejenom Interview, ale i Vogue CS), které vznikly nejen jako zdroj zisku, ale které časo-sbírají. Pokoušejí se zachytit něco nového, něco unikátního a dělat z obyčejných věcí a lidí umění. Fionino zamyšlení si přečtěte na straně 52 – hned po něm následuje rozhovor s její bývalou kolegyní Aljonou Doleckou, první šéfredaktorkou ruské Vogue a vydavatelkou ruské a německé edice Interview.
Karolína Kurková dobyla světový modeling v době, kdy neexistovaly televizní talentové soutěže ani Instagram a podobně úspěšných lidí byla jen hrstka. V září 2021 má na kontě více než čtyři desítky obálek Vogue, z toho dvě (respektive čtyři) nafotila pro Vogue CS. A v práci modelky hodlá pokračovat nadále. To dokazuje i fakt, že všechny fotografie pro toto vydání vznikly pouhé tři měsíce po porodu dcery Luny Grace a Karolína na nich prokazuje své chameleonské nadání i sebejistotu, kterou bychom se všichni měli nechat inspirovat.