Vogue Daily

Vizionář Pierre Cardin

Muž, který ovlivnil několik generací návrhářů včetně Jeana-Paula Gaultiera a Rafa Simonse, se proslavil nejen futuristickou módou, ale i chytrým marketingem a vizionářskými obchodními vizemi. 
Foto: Pierre Vauthey/Sygma/Sygma via Getty Images
Pierre Cardin
Nehledal inspiraci v historických knihách a v galeriích, sám vytvořil styl definující 60. a 70. léta. Svými futuristickými vizemi předběhl svou dobu, o čemž svědčí generace jeho následovníků i nejnovější kolekce. Doslova z ničeho vybudoval impérium s milionovými obraty, které generovalo zisk i dávno poté, co ho na módním Olympu nahradili mladší návrháři. Mnozí z nich ho právem označují za génia. Pierre Cardin toho pro módní svět i byznys udělal více než stovky jiných.
Bez nadsázky lze o Cardinovi říct, že stvořil sám sebe. Přestože se narodil v Itálii, jeho zemí se stala Francie, kam s rodinou utekl před fašistickým režimem. Jak sám vzpomínal, Francie se pro něj stala doslova světlem na konci tunelu. Miloval futurismus a ten ho také proslavil. V 60. letech uvedl na módní scénu styl Space Age, jednoduché linie a materiály, které do té doby nikdo na šatech nepoužil. Lesklý vinyl, spoustu stříbrných ploch, výrazné kulaté průstřihy.
Narodil jsem se umělcem, ale jsem obchodníkem. ~ Pierre Cardin
Jako poslední ze zlaté éry haute couture neúnavně pracoval i ve vysokém věku. Po druhé světové válce začal svou kariéru v módním domě Paquin, poté přešel do ateliérů Elsy Schiaparelli na Place Vendôme, kde si ho vyhlédl Christian Dior. Ten ho rovnou jmenoval vedoucím ateliérů. Byl to právě Cardin, který pomohl Diorovi k vytvoření New Look. Jeho znalosti architektury, konstrukce a krejčovství byly fenomenální. Kromě Cristobala Balenciagy byl jediným, kdo dokázal nejen navrhovat, ale také oděv nastříhat a vystavět
Návrháři jako Pierre Cardin jsou budoucností haute couture. ~ Christian Dior
Foto: Bill Ray/Life Magazine/The LIFE Picture Collection via Getty Images
Modelky v oblečení od Pierra Cardina, 1968
Jistě vás napadá otázka, proč se o tak geniálním návrháři nemluví tolik jako o Diorovi nebo o Givenchym. Jeho záběr byl natolik široký a komplikovaný, že se v něm lze snadno ztratit. Jeho hlavním odkazem zůstává demokratizace módy. Celá jeho kariéra a historie obchodního impéria zůstávají ukázkovým příkladem, pozitivním i negativním, jak pracovat s vlastním jménem. 
Za svůj přístup byl dokonce v roce 1959 vyloučen ze syndikátu Chambre Syndicale de la Haute Couture, protože vedle couture kolekce uvedl také řadu konfekce. Ve své době nemyslitelná věc, když si vezmete fakt, že např. Coco Chanel nikdy konfekci nedělala, až do konce svých dnů svým klientkám nabízela pouze haute couture. 

Originální logománie

Revoluci způsobil nejen v dámské módě, ale i pánské a následně i dětské. Slavné obleky pro skupinu Beatles navrhl právě on. Jeho vize byla jasná, chtěl módu plně demokratizovat a dostat ji z noblesních francouzských salonů. Což se mu povedlo i díky revoluční myšlence licencí. Své jméno propůjčil jiným obchodníkům, a tak značku Cardin nesly cigarety, značkové ovoce, brýle, pera, kravaty. S jeho podpisem jste si mohli koupit telefon, plastové krabičky na jídlo, vyšívané ubrousky, čokoládu, mýdlo, budík, pánvičku nebo sardinky. Do poloviny 80. let prodal více než 800 licencí, díky němu mělo práci přes 160 000 lidí v 580 továrnách po celém světě. Začátkem 80. let koupil slavnou restauraci Maxim's a také její jméno proměnil ve vysoce výnosný byznys v podobě licencovaných oděvů a vůní.

Filmy a múzy

Foto: Hulton Archive/Getty Images
Jeanne Moreau ve filmu Mata Hari, Agent H21 v kostýmu od Cardina, září 1964
Cardin se podílej také na řadě ikonických filmových kostýmů. Spolu s Jeanem Cocteauem vytvořil šaty pro slavnou adaptaci pohádky Kráska a zvíře, pro Jeanne Moreau navrhl mj. kostýmy pro roli ve filmu Mata Hari. Mezi jeho múzy patřila i Betty Catroux, pozdější múza Yvese Saint-Laurenta. Cesty těchto dvou se ostatně často prolínaly, jak by kariéra toho druhého vypadala, kdyby nástupcem Monsieur Diora byl jmenován ten první? 
Pro spoustu návrhářů Cardin objevil také Asii a její kulturu a estetiku. V roce 1961 se stal profesorem na tokijské Bunka Fashion College, během jedné ze svých návštěv objevil japonskou modelku Hiroko Matsumoto. Přivezl ji do Paříže, stala se jeho múzou a také historicky první asijskou modelkou, která kdy pracovala pro haute couture značku. Její exotická tvář způsobila ve francouzské metropoli poprask, tisk se předháněl, kdo přinese lepší fotky a z Matsumoto se přes noc stala superstar. 

Vesmírné závody

Když v 60. letech lidstvo začalo objevovat svět mimo Zemi, nastala nejvýznamnější éra pro Cardina, kterého vesmírné objevy fascinovaly. Vedle neobvyklých materiálů, jako např. karton na vajíčka, zapojil technologie. V roce 1967 uvedl šaty s výšivkou z LED světel, které se na potemnělém přehlídkovém mole rozsvítily. Fotograf Cecile Beaton o Cardinovi jednou prohlásil, že je členem marťanské školy. Jeho modely ostatně v sobě vždy měly výrazný nádech sci-fi a často je doplňovaly nejrůznější helmy a ochranné masky. Střihy evokovaly vesmírné rakety a části skafandrů. Když je řec o nich, Pierre Cardin byl jediným civilistou, který si kdy oblékl skafandr NASA. Jelikož v Paříži neexistovala hudební a kulturní scéna jako v Londýně, stal se Cardin ambasadorem mládí, optimismu a zářivé budoucnosti díky své módě. 
I když v roce 2020 stojí jeho impérium mimo hlavní módní scénu, Monsieur Cardin a jeho odkaz ztělesňují významnou kulturní kapitolu. Ostatně celá jeho kariéra stála mimo hlavní proud, šel si svou vlastní cestou a ukázal směr, jakým se moderní módní dům může ubírat a uspět i finančně, aniž by jeho modely nosily celebrity na červeném koberci. Bez Cardina a jeho vizí bychom neměli designerské spolupráce, licencované projekty včetně většiny značkovým brýlí, které se vyrábějí právě díky nim. Bez Cardina by nebyl Jean-Paul Gaultier, Thierry Mugler, Gareth Pugh, Simon Porte Jacquemus, Iris van Herpen ani Karl Lagerfeld nebo Raf Simons. Přinejmenším by jejich tvorba vypadala dost jinak.