Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Design

Chceme, aby sluchátka byla něco, co opravdu zbožňujete, ne jen kus plastu

Emma Kotian18. 7. 2024
Dyson představil nová sluchátka OnTrac a Vogue CS byl u toho. Ve studiích Dyson jsme měli možnost nahlédnout do výroby, mluvit s inženýry a zúčastnit se večírku, kde sluchátka uvedl syn zakladatele a hlavní inženýr Jake Dyson. Jak vidí budoucnost značky?
OnTrac
Foto: Dyson
OnTrac
Dyson OnTrac jsou sluchátka, která potlačí hluk okolí a umožní vám vychutnat si zážitek z poslechu hudby. Baterie ukryté v čelence zaručí 55 hodin poslechu na jedno nabití. Polštářky z mikrovlákna a pěny zajistí pohodlí pro uši. Z hlediska designu se nabízejí čtyři varianty čelenek s možností výměny krytů a polštářků ve velké škále barev a materiálů. Od každá barvy se při vývoji zkoušely dva tisíce odstínů a ta finální se vždy váže na specifickou vlastnost nebo událost z historie značky Dyson. Například Oyster Pink je barvou použitou na prvním vysavači z dílny Jamese Dysona. V MyDyson App se v aktuálním čase dozvíte, jak velkému hluku jste v tu chvíli vystavováni a sluchátky chráněni. OnTrac je vyvinut tak, aby sedl každému od teenagerů až po seniory a do každého počasí – zabudované kanálky odvádějí vodu a vlhkost. Co dalšího Dyson OnTrac nabízí? Přečtěte si níže v exkluzivním rozhovoru s Jakem Dysonem pro Vogue CS.
Jake Dyson představuje Dyson OnTrac
Foto: Emma Kotian
Jake Dyson představuje Dyson OnTrac

Jedny sluchátka Dyson už na trhu jsou. V čem jsou tyhle jiné? 

Dyson Zone měl filtrační nástavec, snažili jsme se je udělat co nejkompaktnější. Kvůli systému byla i tak sluchátka větší v porovnání s jinými značkami na trhu. Myslím, že ten nástavec byla věc, kvůli které se nositele lidé ptali: „Co to máš na hlavě?" Někteří jsou odvážní a chtějí být jiní, a někteří ne. Nová produkt Dyson OnTrac má obojí, můžete s ním být nenápadní a zapadnout, nebo můžete být kreativní a vynikat. Čištění vzduchu je potřebná funkce, ale není tak globální jako sluchátka. Sluchátka jsou něco, co nosíte, i když neposloucháte hudbu. Třeba jako módní doplněk. A zde přicházejí ke slovu barvy, jejichž spektrum plánujeme ještě rozšiřovat.

Zůstalo něco z původních sluchátek?

Ponechali jsme senzor pro zjišťování kvality vzduchu. V aplikaci vidíte hluk, před kterým vás sluchátka chrání, ale také hodnotu znečištění vzduchu, které jste byli vystaveni při procházce po městě. Záměrem je vzdělávat lidi, aby si všímali znečištění vzduchu.

Na co jste v designu sluchátek nejvíce hrdý? 

Na zpracování krytu. Je výjimečné a vlastně velmi náročné. Dosáhnout tak tenké konzistentní povrchové úpravy kovu je téměř nemožné, protože kov se při zpracování ohýbá. V procesu výroby jsme se naučili spoustu nového, co nám pomůže i v dalších projektech.
Ukázka povrchové úpravy, Juliet's Spraybooth, Institut Dyson
1 / 10
Ukázka povrchové úpravy, Juliet's Spraybooth, Institut Dyson
Foto: Emma Kotian

Neuvažovali jste spojit se ohledně módního aspektu Dyson OnTrac s designéry či návrháři? 

Spolupráce s umělci nás rozhodně zajímá, aktuálně s několika komunikujeme, takže se v tomto směru určitě máte na co těšit. Velice nás baví myšlenka vytváření různých kombinací. Jelikož se příslušenství dá koupit samostatně, můžete míchat barvy a experimentovat s nimi. 

A co technické aspekty? 

V designu sluchátek jsme hodně pracovali s geometrií. Povedlo se nám přesně přizpůsobit čelenku zakřivení tvaru hlavy. Pokračovali jsme s tlačítky, které mají také geometrický tvar. Obecně je design sluchátek celkem retro. To se mi líbí. Hodně jiných sluchátek mi přijde spíš nevkusných a lajdáckých, než aby působila designově.
Designérka barev, Dayan Liu provádí procesem výběru barev, studio vývoje barev, Institut Dyson
Foto: Emma Kotian
Designérka barev, Dayan Liu provádí procesem výběru barev, studio vývoje barev, Institut Dyson

Když jsem viděla nová sluchátka a vyzkoušela je, bylo to jako kouzlo. Jaký myšlenkový proces stojí za vytvořením takového jedinečného pocitu?

Myslím, že je to způsob, jakým uvažujeme. Velmi přemýšlíme o tom, jak vyřešit problémy a věci zlepšovat. Když uvažujeme o zvuku, musíme zlepšit potlačení hluku. Tady se naše znalosti a výzkum v oblasti senzorů rozšiřují díky produktům, které vyvíjíme, a produktům, které již máme, jako jsou senzory pro čištění vzduchu a senzory uvnitř našich přístrojů pro péči o vlasy. Takže nás kombinace softwarů, senzorů a pochopení zvuku vedlo k zajímavým věcem z technického hlediska.

Vaše produkty mají  snadno rozpoznatelný vzhled. Jak dokážete vytvořit správnou rovnováhu mezi technologií a designem?

Co se týče designu, je naší filozofií nedávat tam nic, co by bylo nadbytečné, takže je to přímá cesta od funkčnosti k finálnímu designu. Myslím si, že funkční vzhled je vzrušující a dobře vypadá, rádi bychom udrželi všechny věci velmi geometrické, ne morfické nebo podivně tvarované. Držíme se technických tvarů. Chceme, aby sluchátka byla něco, co máte rádi, něco, čeho si ceníte jako výrobku, který opravdu zbožňujete, ne jako kus plastu, který hodíte do tašky. Snažili jsme se, aby to byl výjimečný předmět.

Každý váš produkt doprovází spousta emocí. Je to záměr? 

Ano, to je přesně to, co chceme dělat. Naše kouzlo se jmenuje technologie. Cítíte, jak funguje. Vidíte, jak funguje. A já doufám, že si toto kouzlo udržíme.
Studio vývoje barev, Institut Dyson
1 / 3
Studio vývoje barev, Institut Dyson
Foto: Emma Kotian

Vaší vášní je také robotika, slovo robot pochází z češtiny. Zajímalo by mě tedy, jaká robotická novinka nás čeká.

V této chvíli máme nejvýkonnější vysavač, který je robotický. Pracujeme na jeho vylepšeních a ta přijdou příští rok.

Jakým směrem plánujete pokračovat?

V robotice zaměřujeme pozornost i mimo podlahu, určitě nás zajímá AI a způsob, jakým lidé mohou v budoucnu používat roboty.
Jake Dyson představuje Dyson OnTrac
1 / 8
Jake Dyson představuje Dyson OnTrac
Foto: Emma Kotian

Velmi mě zaujal robot na sběr jahod. Slyšela jsem že se ho snažíte vylepšit, aby byl rychlejší.

Vymysleli jsme inovaci, abychom zvýšili množství jahod, které můžeme vypěstovat v rámci daného prostoru v porovnání s ostatními pěstovateli, což je unikátní. Děláme také výzkum v oblasti robotiky při sběru, protože je velmi obtížné najít ten správný tlak, který vyvinout na jahodu. Jsou velice delikátní na manipulaci, ale určitě by to vytvořilo obrovskou efektivitu. Za rok vypěstujeme něco kolem 70 000 jahod ve třech cyklech. S jahodami to myslíme docela vážně, mimochodem jsou výborné. 

Poté, co jsem je ochutnala, můžu jenom potvrdit.

Jsou velmi šťavnaté.
OnTrac
1 / 7
OnTrac
Foto: Dyson