FilmyCo si nesmíte nechat ujít na festivalu Serial Killer v Brně
Jana Patočková24. 9. 2024
Podzimní Brno má už sedm let jeden výrazný kulturní tahák. Je jím festival aktuální seriálové tvorby Serial Killer, který i letos v několika sekcích nabídne pestrou přehlídku především evropské televizní a online tvorby.
Foto: Filmový festival Serial Killer/ Dcera národa
Mezinárodní festival seriálů Serial Killer se letos v
Brně koná už posedmé. Začíná 24., končí 29. září a během šesti dnů publiku naservíruje to nejlepší z české a evropské produkce. Nebudou chybět mezinárodní premiéry, soutěžní televizní i webové snímky a další lahůdky. Jako velká přidaná hodnota jsou tu diskuze, ať už jde o tvůrce a tvůrkyně, nebo protagonisty a protagonistky.
Seriály se zde prezentují jako ochutnávka, většinou se promítají dva díly, ale najdou se i výjimky. Tou letošní je britské kriminální retro
Zlato (2023) v sekci
Zvláštní uvedení. Seriál byl natočený podle skutečné události a je považovaný za jeden z nejlepších loňských počinů. Právě
Zlato bude mít návštěvnictvo festivalu možnost zhlédnout celé. Velké Británii je také věnovaná sekce
Britská nostalgie, kde bude připomenuto pět komediálních perel z nultých let, například kultovní
Ajťáci (2006) nebo
Kancl (2001).
Níže vám nabízíme čtyři festivalové tipy, které byste si rozhodně neměli nechat ujít.
Primetime Killer: Dcera národa
Foto: Filmový festival Serial Killer/ Dcera národa Tato sekce, tzv. hlavní soutěž, představuje to nejlepší ze seriálové střední a východní Evropy. Vrcholný počin vybírá a následně ocení mezinárodní porota. Za Českou republiku se představí novinková
Dcera národa s Antonií Formanovou v hlavní roli pod taktovkou režisérů Matěje Chlupáčka a Cristiny Grosan s castingem
Maji Hamplové: „Často říkám, že za těch sedm let existence festivalu se výrazně zvedla kvalita a zpestřil se výběr seriálů ze střední a východní Evropy. Je vidět, že se reaguje na velké světové seriálové trendy. Vznikají tu tak naše verze těchto trendů nebo se proti nim tvůrčí týmy vymezují, což bývá zajímavé."
Dcera národa je první původní tuzemské dílo, které vzniklo pod hlavičkou Canal+ v koprodukci s Českou televizí. „Ten nápad je super: udělat komedii o tom, co si tak asi mladá Zdeňka Havlíčková ve své pozdní pubertě myslela o záměru českých obrozenců udělat z ní kult dokonalé české ženy. Docela vtipně se strefuje do rozporu, že obrozenci jsou sice prezentováni jako progresivní, ale v něčem jsou úplně na facku – třeba, když říkají ženám, že jim není k ničemu dějepis, zeměpis a podobně, když jsou stejně v kuchyni. Jde o roztomile ironickou dobovou satiru, která docela připomíná některé zahraniční seriály, v nichž se dobové postavy vyjadřují a chovají hodně současně,“ popisuje publicistka a dramaturgyně Táňa Zabloudilová, která se Serial Killeru stará o dramaturgii.
Primetime Killer: Studna
Foto: Filmový festival Serial Killer/ Studna Další český zástupce v hlavní soutěži je seriál Studna v režii Terezy Kopáčové pod hlavičkou Voyo. Jde o prequel k asi nejznámější stejnojmenné epizodě normalizačního propagandistického seriálu Třicet případů majora Zemana. Podle Táni Zabloudilové máme Studnu v kolektivní paměti jako „příšerný horor“. Podle dramaturgyně jde v tomto případě o interesantní příklad českého true crime: „Studna mi jako český true crime přijde zajímavá tím, že stopuje historii: úplné začátky rodiny, která skončila tak smutně. Dost vypovídá o tom, že lidé, které pak známe jen jako oběti nebo pachatele zločinů a víme o nich třeba jen pár údajů, jsou často komplexní osobnosti s bohatým životem. Zajímavé je, že seriál působí jako obyčejný český film o české venkovské rodině.“
Láska, sex a přátelství: Prizma
Foto: Filmový festival Serial Killer/ Prisma Sekce Láska, sex a přátelství ohledává novinky a zajímavé počiny na poli seriálové feel good komedie. Jde o seriály o vztazích, dospívání, sexu, přátelství – teoreticky „lehčí“ žánrové pole, ovšem dramaturgie festivalu naplňuje seriály tematicky novými, často objevnými, a především pro nečernobílou současnost výstižnými. Vztahy jsou důležité, stejně tak i tato sekce, která může klamat názvem. Nečekejte jen romantiku a legraci, ale svébytný ponor do nejrůznějších vztahových vzorců v celé jejich komplexnosti. Právě to vystihuje italský seriál Prizma (2022) Ludovica Bessegata, scénaristy SKAM Italia, odehrávající se v průměrném italském městečku, kde se na tamní střední škole potkáváme s hlavními protagonisty, dvojčaty Markem a Andreou. Zdánlivě obyčejný seriál o mladých lidech je překvapivě objevnou studií charakterů i genderové fluidity. Jde o seriál, kde se povedlo snad téměř všechno, a podle dramaturgie festivalu má skutečně kultovní potenciál.
Doprovodný program: Gastro je téma!
V pátek 27. 9. vás v prostoru Provázek.dvůr od 19.00 čeká skutečně zajímavá debata Gastro je téma! Pokud vás vzrušuje gastronomie nebo její současná audiovizuální reprezentace, tohle by vám nemělo ujít. Představí se zde producentka oceňovaného seriálu z prostředí luxusní restaurace Medvěd Carrie Holt de Lama a panel doplní tvůrce projektu Gastromapa Lukáš Hejlík a Peter Szamuhel z legendárního brněnského foodtrucku Bucheck. Debata pro všechny, kdo milují Medvěda a dobré jídlo, proběhne v angličtině.