FilmyHerečka a mistryně ve slampoetry: To je Karin Bílíková
Jana Patočková13. 2. 2025
Film Mord Adama Martince staví na osvědčené kombinaci neherců s herci. Právě mezi hereckým castem najdeme Karin Bílíkovou, která si za svůj výkon vysloužila nominaci na Českého lva v kategorii nejlepší herečka ve vedlejší roli. A ačkoli je Mord jejím celovečerním debutem, není to rozhodně jediný zářez, kterým se pyšní. Sama totiž také píše a věnovala se mimo jiné slampoetry.
Foto: Profimedia
Karin Bílíková Vápeníčková
Pojďme se v naší sérii věnované českým herečkám podívat na Karin Bílíkovou, která za svůj celovečerní debut na stříbrném plátně získala
nominaci na Českého lva. Je to ostravská rodačka, bohemistka, germanistka a absolventka katedry alternativního a loutkového divadla pražské DAMU. Právě tam objevila vášeň pro loutky, již přetavila do loutkového konceptu
Medvídek a úchyl. Ráda čte, zajímá se o literaturu a sama také píše: za sebou má debutovou knihu
Do puntíku s podtitulem
pro malé i velké Benjamíny, hravý ilustrovaný manuál pro všechny, kdo se rádi ptají. Cit pro jazyk a herecké nadání se u Karin Bílíkové míchá i v dalším oboru, totiž ve slampoetry. Už se mu aktivně nevěnuje, ale v roce 2019 byla finalistkou mistrovství ČR a dvojnásobnou vítězkou mistrovství žen (tzv. femislamu) v roce 2018 a 2019.
Zabít člověka & Tesla
A teď se přesuneme do divadla: na prknech, která znamenají svět, totiž máte šanci Karin potkat hned ve dvou autorských kusech. Ve Studiu Hrdinů zaměřeném na silné autorské projekty ji můžete vidět ve hře Zabít člověka od režiséra Jana Horáka a scénáristy Michala Hvoreckého na motivy Isaaca Babela a v divadle Komedie pak ve hře Tesla na motivy života jednoho z největších vynálezců všech dob.
Barevný sen
Bílíková propůjčila také hlas jedné z postav v dobrodružném příběhu uznávaného režiséra loutkových snímků Jana Baleje Barevný sen. Dětský film, který si užijí i dospělí, pojednává o věčných tématech, jako je konflikt absolutní moci s touhou po svobodě, statečnosti a lásce.
Mord
Snímek Adama Martince, který se poprvé představil na
Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary loni v létě, si od začátku získal kritické i laické publikum a na festivalové premiéře si jej nenechal ujít ani prezident České republiky Petr Pavel. Příběh jedné rodinné zabijačky, která ovšem rozhodně neprobíhá podle představ zúčastněných, staví na silných hereckých výkonech představitelů rolí v čele s Karlem Martincem, otcem režiséra Adama. Kombinace herců s neherci, která byla typická pro tvorbu české nové vlny, a motivy rodinných a sousedských vztahů a křivd Adamcovi vynesly příměr právě k režisérům tohoto žánru, jako byl Jaroslav Papoušek. V Mordu se během jednoho odpoledne přesvědčíme, jak pevné či křehké dokážou být vztahy propletené s tradicemi, malými i velkými bolístkami, ale také s láskou.