FilmyVlny, Amerikánka i Jarcovjáková: Nejlepší české filmy roku 2024
Kateřina Špičáková14. 11. 2024
Formálně podmanivá Amerikánka, emotivní i intimní dokument Ještě nejsem, kým chci být nebo divácký hit Jiřího Mádla tvoří jen špičku ledovce nejlepších českých filmů roku 2024. Podívejte se, co z tuzemské tvorby se nám letos v kinech nejvíc líbilo.
Vlny
Nejnavštěvovanější český film roku a vítěz divácké ceny deníku Právo na
festivalu v Karlových Varech. Snímek
Vlny od režiséra
Jiřího Mádla asi netřeba blíže představovat, v našem seznamu ale má zasloužené místo. Ne vždy je totiž popularita zárukou kvality, u dobového snímku sledujícího příběhy novinářů Československého rozhlasu na konci 60. let minulého století ovšem platí, že v rámci žánru se jedná o solidní podívanou. Mádl využil současných technologií, aby vytvořil formálně moderní snímek, který nezapomíná oslovovat i mladé publikum. Nominace a pravděpodobně i několik úspěchů v nadcházející soutěži Český lev prakticky zaručeny.
Amerikánka
Naopak na Cenách české filmové kritiky bude zřejmě rezonovat
Amerikánka Viktora Tauše. Film, jehož příprava trvala řadu let a zahrnovala i několikero divadelních inscenací, mezi letošními tuzemskými tituly výrazně vyčnívá silnou stylizací, nepřehlédnutelnou scénografií Jana Kadlece a divokou kamerou Martina Douby. Příběh Emy, která vyrůstá v dětském domově, je barevnou mozaikou scén ze života plného útrap, kterou kupředu táhne naděje a herecké výkony. Zároveň otevírá důležité společenské téma – životní zkušenost dětí svěřených do ústavní péče.
Ještě nejsem, kým chci být
Česká filmová produkce letos nešetřila dokumentárními tituly a tím nejlepším je formálně jedinečný počin Kláry Tasovské.
Ještě nejsem, kým chci být je emotivní i intimní vhled do nespoutaného života a nekonvenční duše fotografky
Libuše Jarcovjákové. Vznikl z tisíců analogových fotografií, jež doprovází nahlas předčítané úryvky z fotografčiných deníků a skvělá hudba, za níž stojí Oliver Torr, Prokop Korb a Adam Matej.
Rok vdovy
Herečky
Pavla Beretová a Julie Šoucová se letos sešly nejen ve výše zmíněné
Amerikánce. V lyrickém dramatu
Rok vdovy od Veroniky Liškové hrají matku a dceru, jimž nečekaně zemře manžel a otec. Snímek funguje jako niterná studie zármutku ženy, které se hroutí celý svět, a není nikdo, kdo by jí pomohl. Musí tak bojovat nejen s necitlivými úřady a manipulativními příbuznými, ale i s tím, že neví, jak naložit se nezměrným zármutkem, co jí svírá. Zároveň ale nabízí pohled na smrt jako na transformativní zážitek, ze kterého může vzejít i něco dobrého.
Hello, Welcome
Třetí celovečerní
film režiséra Šimona Holého je zábavnou jednohubkou pro každého, kdo někdy pobýval na festivalu ve Varech. I proto může na laika působit až příliš interně: tři herečky na KVIFFu bloumají mezi projekcemi a večírky, přičemž jejich představy o světě, kariéře i přátelství procházejí tvrdým střetem s realitou. I pro diváky mimo obor ale může mít pichlavá komedie zajímavý přesah, a to nejen díky skvělému výkonu Elišky Soukupové. Nabízí totiž současný pohled na věčné hledání autenticity včetně polemiky, zda se jí v dnešním světě vůbec dá dosáhnout.
Život k sežrání
Produkční společnost Barletta režiséra
Matěje Chlupáčka letos do světa vypustila několik titulů. Nejpovedenějším z nich je loutkový animák
Život k sežrání od Kristiny Dufkové natočený podle knižního bestselleru Mikaëla Olliviera. Na příběhu dvanáctiletého Bena ukazuje první strasti, lásky a i nástrahy
dospívání, dělá to s humorem, skvělým soundtrackem a tak, že to baví nejen děti a puberťáky.
Mord
Režisér Adam Martinec před několika lety zaujal odbornou českou filmovou obec krátkým studentským snímkem
Anatomie českého odpoledne. Letos se do kin dostal jeho první hraný celovečerní počin
Mord, který připomíná, jak náročná mohou být velká rodinná setkání. Konverzační tragikomedie odehrávající se během zabijačky, jediného dne v roce, kdy se sejde celá famílie, nese určité rysy československé nové vlny, především ale nabízí pohled na muže a
mužství bez masky, v celé jeho opravdovosti, křehkosti i všech jeho rozporech.
After Party
Působivý celovečerní debut letos do českých kin dostal také režisér Vojtěch Strakatý.
After Party sleduje úmorné putování studentky Jindřišky, která se jednoho prázdninového léta probudí s
obří kocovinou v domě plném exekutorů. V oparu předchozí noci zjišťuje, že její otec nadělal obří dluhy a zmizel. S nejlepší kamarádkou po boku se tak Jindřiška musí rychle rozhodnout, jestli tátovi pomůže, nebo se pokusí zachránit samu sebe. Další v Česku aktuální téma natočené s opravdovostí a na základě reálných zkušeností.
Velký finále PSO
Když poznáte jejich příběh, první, co vás napadne je, že by z něj byl skvělý film. A taky že ano.
Police Symphony Orchestra je amatérské hudební těleso, které před lety založila dvojice sourozenců-nadšenců v touze sdružovat lidi, které baví hudba a mají chuť pomáhat. Za dobu jejich existence se jim podařilo vyprodat Lucernu nebo odehrát prestižní závěrečný koncert Smetanovy Litomyšle. Časosběrný dokument Dominika Kalivody dává nahlédnout do toho, jak PSO funguje, jak se v průběhu let proměnilo, rozrostlo, posunulo, a zároveň bez obalu ukazuje, co mu různí jeho členové museli obětovat.
Architektura ČSSR 58-89
Vzhledem k tomu, že na webu Vogue CS pravidelně vychází průvodce po
brutalistních stavbách nejen v Česku, pravděpodobně nepřekvapí, že jsme do výběru zařadili i nový celovečerní dokument Jana Zajíčka. Ten stojí také za stejnojmenným seriálem, který před rokem běžel na České televizi. Filmový formát Zajíčkovi umožnil nejít po jednotlivých architektech, ale po časových obdobích definovaných dominujícím architektonickým směrem. Díky tomu nabízí o něco komplexnější pohled na
architekturu druhé poloviny 20. století, který její fanoušky potěší a laiky rozhodně vědomostně obohatí. A doprovodné záběry jednotlivých staveb jsou jednoduše dechberoucí.