FilmyŽena jako spása i zkáza. Lily-Rose Depp exceluje v hororu Nosferatu
Kateřina Špičáková19. 12. 2024
Robert Eggers natočil klasický gotický horor, který místy zakopává o žánrová klišé, ale jako celek je démonicky podmanivý. Film nabitý odkazy na četná filmová zpracování drákulovské legendy sází na jeden z jejích dosud přehlížených motivů, posílený hereckým výkonem Lily-Rose Depp.
Foto: Focus Features LLC
Lily-Rose Depp v hlavní roli filmu Nosferatu
Viděli jsme ho jako svůdné monstrum s hypnotickým pohledem i děsivou reprezentaci folklorního východu, tvořícího kontrast k rigidní západní vzdělanosti. Byl romantickým hrdinou, který hledá svou osudovou lásku napříč staletími nebo komediální figurkou s tváří Leslieho Nielsena a nedávno také Nicolase Cage. Drákula Brama Stokera je esencí hororové literatury a jeho nejrůznější filmové a seriálové adaptace a reimaginace tvoří v rámci kinematografie páteř strašidelného žánru. A na přelomu let 2024 a 2025 do kin přichází další snímek inspirovaný legendárním výtvorem britského spisovatele.
Nosferatu režiséra Roberta Eggerse, jednoho z nejosobitějších a nejoceňovanějších hororových tvůrců současnosti, je oficiálně titulován jako remake slavného stejnojmenného díla německého expresionismu, který v roce 1922 natočil F. W. Murnau. Murnau oproti předloze pozměnil jména, prostředí a mírně i příběh, protože se mu od Stokerových dědiců nepodařilo koupit práva na originál. Proto se jeho film odehrává v Německu, místo Drákuly v něm figuruje hrabě Orlok a místo Jonathana Harkera a jeho ženy Miny jsou tu Thomas a Ellen Hutterovi.
Foto: Focus Features LLC
Nicholas Hoult a Aaron Taylor-Johnson ve filmu Nosferatu
Toho se drží také Eggers, který do role Orloka obsadil
Billa Skarsgårda, zatímco Thomase a Ellen ztvárnili
Nicholas Hoult a
Lily-Rose Depp. Murnaueův snímek ale není zdaleka jedinou jeho inspirací. Eggers, který na projektu pracoval dlouhé roky, si byl dobře vědom, že točit další v dlouhé řadě drákulovských adaptací je ošemetný úkol, který vyžaduje chytré pokývnutí směrem k předchůdcům, zároveň ovšem i dostatek vlastní invence.
První jeho část režisér splnil maximálně, protože kromě jasný odkazů na němou filmovou klasiku si i méně pozorný divák všimne detailů připomínajících další drákulovské filmy v čele se snímky Nosferatu – Fantom noci režiséra Wernera Herzoga z roku 1979 (který se stejně jako Eggersův Nosferatu natáčel v Česku, respektive Československu, a filmy sdílí několik konkrétních natáčecích lokací) a samozřejmě slavným Drákulou Francise Forda Coppoly. Již pozornější oko nicméně najde podobnosti také s popcornovou jednohubkou Van Helsing z roku 2004 a není mimo domnívat se, že Eggers se v rámci rešerší seznámil rovněž s kultovním Tajemstvím hradu v Karpatech Oldřicha Lipského.
Foto: Focus Features LLC
Nicholas Hoult a Lily-Rose Depp jako dvojice pronásledovaná nelidským monstrem
Režisér nejnovějšího zpracování drákulovské legendy pracoval s původním scénářem k Murnauovu filmu, který napsal Henrik Galeen, zároveň ale chtěl uctít původní literární dílo Brama Stokera. Zaměřil se proto na jeden, respektive dva, z jeho hlavních motivů – gender a sexualitu. Stokerova kniha je sexem nabitá a nejde jen o to, že samotná podstata vampírů vychází z nejbazálnějších fyzických tužeb završených doslovnou penetrací hrdla. Podle akademického zkoumání byl Stoker pravděpodobně homosexuál a
Drákulu začal psát měsíc poté, co byl jeho blízký přítel
Oscar Wilde kvůli homosexualitě uvězněn. I proto ve svém díle zevrubně zkoumá přístup k sexu v kontextu genderových pravidel viktoriánské éry, kdy se předpokládalo, že sexuálně agresivní jsou muži, zatímco jejich ženy se jim musí v intimní oblasti zcela podvolit. V postavách Drákulových nevěst autor tento stereotyp převrací: jsou to upírky, kdo aktivně lační po obcování s Jonathanem, přičemž ten se jim v jedné za zásadních scén první části knihy odevzdává. Postavy Miny Murray a Lucy Westenry pak v příběhu reprezentují dvě části takzvané
New Woman: termínu spojeného s první vlnou
feminismu a fenoménu konce 19. století, představujícího ženu moderní, sexuálně emancipovanou, vzdělanou a orientovanou na vlastní osobní i kariérní rozvoj.
Eggers osobně celou látku uchopil jako příběh Miny, respektive Ellen. Titulní ženská postava příběhu samozřejmě výrazně figuruje i v minulých adaptacích, málokterý filmař se jí ale věnoval s takovou pozorností a nikdo se ji neodvážil zkoumat tak hluboce. Coby hybnou sílu boje s Drákulou ji využil Herzog, kdy se, přejmenovaná na Lucy a v podání Isabelle Adjani, rozhodne pro záchranu lidstva obětovat svůj život. Přímo akční hrdinku z ní udělal Coppola, v jeho filmu ale důkladnějšímu ponoru do její psýché brání jak romantické zabarvení Minina propojení s Drákulou, tak i fakt, že právě Drákula zůstává centrální postavou. Až Eggers, snad i pod vlivem současných společenských trendů, na Minu/Ellen pohlíží empatickou optikou a dopřává jí dost prostoru pro to projevit se jako skutečně komplexní charakter.
Foto: Focus Features LLC
Willem Dafoe si roli profesora Von Franze zjevně užíval
O něco podobného se mimochodem pokusili tvůrci seriálu
Penny Dreadful, který je inspirován nejen
Drákulou, ale například i
Obrazem Doriana Graye či
Frankensteinem. Jeho protagonistkou je Vanessa Ives, kterou hraje
Eva Green, a v příběhu představuje ženu, již si ztělesnění prastarého zla vyvolilo jako svou věčnou družku a souputnici. Vanessa je dívka z masa kostí a přitom mytologická bytost, v níž neustále probíhá souboj dvou poloh: jednu představuje její duše, čistá a božská, laskavá, morální. Druhou pak její živočišná přirozenost a dobovými konvencemi potlačovaná sexualita. Přitom je důležité pamatovat – a je to téma i pro zmiňovaný seriál stejně jako pro Eggerse – že jakékoliv projevy odchylující se od standardní ženské role byly v této historické éře léčeny pomocí drastických procedur a nekonvenční ženy, označované za melancholické či hysterické, nezřídka končily svázané v kobkách předpotopních blázinců.
Taková jako Vanessa je i Ellen; v novém
Nosferatu je definovaná jako částečně nadpřirozená entita napojená na jiný než očím viditelný, racionální svět. Je to temná víla, která v osamělosti a neštěstí coby panenské dítě uzavřela neuváženou smlouvu s ďáblem. Ten si ji nyní přichází vybrat a je mu jedno, že zbytek světa zaplaví krví. V Ellen se propojuje křehkost a
zranitelnost s obrovskou silou, která pramení z toho, že zánik nebo spása všeho živého závisí pouze na jejím rozhodnutí. Velmi šťastnou volbou pak bylo obsazení
Lily-Rose Depp. Mladá herečka, která na sebe upozornila už ve filmech
Mroží muž nebo
Král, byla naposledy vidět v nepovedené
minisérii Idol, na mnoha úrovních problematické, fetišistické fantazii režiséra Sama Levinsona. Jako objekt upírovy touhy je ovšem výborná a do Eggersova světa sedí zjevem, stylem pohybů i teatrálním hereckým projevem, který v několika momentech vytahuje do absurdna.
Právě ten může některé diváky dráždit, protože není jediným přepáleným prvkem snímku. Willem Dafoe se v úloze výstředního, okultismem pohlceného profesora Von Franze vyžívá a přináší podobu, na kterou jsem u něj již poměrně zvyklí. Nicholas Hoult střídá bezkrevnou strnulost s přehráváním, čímž ale vzdává hold němému originálu. Simon McBurney je v úloze pomateného Knocka skvělý, ale místy spíš legrační než děsuplný a totéž platí o přízvuku hraběte Orloka, jehož komičnost nicméně vyvažuje hluboký chrapot splývající se skučícím větrem, který se ozve pokaždé, když Orlok promluví.
Foto: Focus Features LLC
Nicholas Hoult ve filmu Nosferatu
Všechno je zcela zjevně součástí tvůrčího záměru. Eggers natočil klasický gotický horor, k němuž silná stylizace a určitá přehnanost patří. Nejen výrazné herectví, ale i možná až příliš hravá kamera nebo třeba zpodobnění vesnického lidu východní Evropy jsou prvky, které mohou v roce 2025 působit neaktuálně. V kontextu motivů, které Nosferatu rozpracovává, ale rozhodně je relevantní. Je to manýristické a vinou toho chvílemi trochu úmorné, zároveň ale nesmírně podmanivé a jako součást drákulovského kánonu bude Eggersův počin minimálně v příštích několika letech jen těžko překonatelný.
Nosferatu do české kinodistribuce vstoupí 2. ledna 2025. Pokud se už ale nemůžete dočkat nebo si z něj chcete udělat svůj nový oblíbený svátečně-silvestrovský film, vyrazte na exkluzivní předpremiéru snímku už 30. prosince do pražského kina Lucerna. Vstupenky a jisté místo v sále si zajistíte již nyní v online předprodeji.