FilmyTop filmy pod vlajkou LGBTQ+
tým VOGUE, Natálie Debnárová6. 6. 2023
Každý rok se právě červen stává měsícem hrdosti. Rozhodli jsme se tak pro vás vybrat filmy, které se dotýkají LGBTQ+ napříč lety i zeměmi a řeknou vám možná více, než co vám kdy vysvětlili rodiče či učitelé.
Boylesque (2023)
A začneme hned hořkosladkou polsko-českou novinkou. Film Boylesque o hledání lásky na sklonku života je inspirativním portrétem charismatického Andrzeje, který coby nejstarší drag queen v Evropě vystupující pod jménem Lulla La Polaca baví publikum i ve svých 82 letech. Snaží se udržet tempo s třicátníky, kterými se obklopuje. Polská režisérka Bogna Kowalczyk vypráví jeho výjimečný příběh určený publiku všech generací a film představí osobně na slavnostní premiéře otevřené veřejnosti ve středu 7. června od 19 hodin v Edison Film Hubu v Praze. Do českých kin film uvede od 8. června distribuční společnost Queer Kino.
Dětská hodinka (1961)
Další snímek z našeho seznamu nepopisuje jen osud dvou zamilovaných žen, ale nabízí spíš pohled na to, jak na konci padesátých let vnímala spořádaná americká společnost lásku ke stejnému pohlaví. Dějová linie je prostá. Studentka na soukromé dívčí škole označí dvě zaměstnankyně za lesby, a tím rozjede obrovský kolotoč, který končí soudem a několika zmařenými lidskými osudy. Film, v němž excelovaly Audrey Hepburn a Shirley MacLaine, získal dva Oscary (za kameru a Nejlepší herečku ve vedlejší roli).
Dobrodružství Priscilly, královny pouště (1994)
Snímek láká nejen na okázalá vystoupení, perfektně dotažené kostýmy (Lizzy Gardiner a Tim Chappel za ně obdrželi Oscara) i show uprostřed australské pouště, ale také na pohled do nitra dvou transvestitů a jednoho transexuála, kteří si podmanili skomírající autobus na svém turné. Odvrhnutí společností, zmařené předchozí vztahy i nespoutaná touha po životě, který chceme žít podle sebe, ve sto čtyřech minutách jedné road movie.
Kluci nepláčou (1999)
Snímek natočený podle skutečné události zahýbal veřejností natolik, že se k němu vyjádřilo mnoho přímým i nepřímých účastníků. Teena Brandon (Hillary Swank) po krádeži auta změní svoji identitu na mužskou a na útěku před spravedlností se zamiluje do Leny (Chloé Sevigny), ovšem zasáhne policie a skutečnost vyplave na povrch... Film byl výrazným milníkem pro LGBTQ+, Hollywood detailně ukázal život těch, kteří odmítli svoji danou roli ve společnosti, a vzkázal, že tělesná schránka, jež nám byla dána, nemusí být nutně ta, ve které chceme strávit celý život.
Venkovský učitel (2008)
Když pomineme naturální a zvrácenou Mandragoru z devadesátých let, Venkovský učitel je jeden z mála českých filmů, který po miléniu dokázal nezkresleně hovořit o homosexualitě. Režisér snímku Bohdan Sláma obsadil do hlavní role Pavla Lišku, jenž byl prý původně ke scénáři skeptický, a nabídl intimní příběh učitele Petra, který uteče na maloměsto, kde se mu nabídne hned několik možných cest života. Snímek dodnes patří k nejlepším českým dramatům.
Děcka jsou v pohodě (2010)
Setkání dětí dvou homosexuálních maminek (Anette Bening a Juliane Moore) a jejich pravého otce (Mark Ruffalo) je poměrně jednoduše vysvětlujícím příběhem o tom, jak začlenit třetího rodiče do už běžně zaběhlých rodinných pořádků. Režisérka Lisa Cholodenko měla k natočení filmu osobní vztah (věnovala ho své přítelkyni a synovi), a tak je možná právě díky tomu snadno čitelný, plynulý a dokáže odpovědět na otázky těm, kteří dodnes toto téma nikdy neotevřeli.
Dánská dívka (2015)
Snímek se netajil vysokými ambicemi, ovšem až na Oscara za Nejlepší herečku ve vedlejší roli pro Alicii Vikander žádnou z cen nezískal, a to i přes dechberoucí výkon Eddieho Redmayna. Kniha a posléze i film byly inspirovány skutečným příběhem ženy, jež ve dvacátých letech minulého století uvízla v těle muže a v jejím nelehkém rozhodnutí podstoupit operaci ji podporuje její manželka. Důkaz, že láska skutečně může být bezpodmínečná, ať už milujete kohokoliv.
Moonlight (2016)
Dětství, dospívání, dospělost. Život Afroameričana, který hledá svoji sexualitu v nelehké době i prostředí. Oscarový snímek roku 2016 se zaryje právem pod kůži každému už jen pro srozumitelnost vyprávění, citlivou kameru a bezchybné herecké obsazení. Co však stoprocentně zaujme, je právě právě linka samotného hledání se, jež má ambice být jakýmsi nepsaným filmovým pomocníkem pro mladé při hledání identity. Bezpochyby nejlepší počin režiséra Barryho Jenkinse.