Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Hudba

Říjen v rytmu písně Corleone od latino divy Nathy Peluso

Timon Láska16. 9. 2024
Nathy Peluso je zpěvačka latino hudby a její popularita rychle roste. Debutovou deskou Calambre získala nominaci na prestižní cenu Grammy za nejlepší album latinského rocku nebo alternativní hudby. Pochází z Argentiny, od devíti let žije ve Španělsku. Nejdůležitější věcí v jejím životě je láska. V rozhovoru otevřeně mluví i o svých křehkých emocích. Exkluzivně pro Vogue CS navíc vznikl videoklip k písni Corleone z jejího nejnovějšího alba Grasa.
Nathy Peluso for Vogue CS
Foto: Kapturing for Vogue CS
Nathy Peluso for Vogue CS

Vražedná upřímnost latino zpěvačky Nathy Peluso

Při poslechu úvodních tónů druhého alba ar­gentinské zpěvačky Nathy Peluso si říkám, zda jsem si náhodou místo oceňovaného latino­ ­popového alba omylem nepřehrál soundtrack ke Kmotrovi nebo jinému gangsterskému velkofilmu. Mafiánka Grasa, jak ji Peluso následně popisuje, ale není drsná a nekompromisní; pod hrubým zevnějš­kem skrývá zmatenost, bolest a zoufalství. I v samot­né hudbě se skrývá mnoho pečlivě poskládaných vrstev. Lehce mě proto překvapí, že držitelka prestižní ceny Grammy vnímá upřímnost jako svoji nejsilnější zbraň. „Je pro mě snadné mluvit upřímně. Vždycky jsem to tak cítila. Jsou dvě cesty: Být falešní, nebo pravdiví. Můžete si vybrat jen jednu,“ říká mi při rozhovoru devěta­dvacetiletá zpěvačka. Mafiánská estetika v kombinaci s nečekanou otevřeností dělají z desky Grasa ojedinělý projekt, ve kterém jsou patrné také vlivy hip­hopu a tra­pu, R&B a především soulu, jehož přední ženské tvůrkyně považuje Peluso za své důležité vzory.
Nathy Peluso svým osobitým latino popem proniká do celého světa."

Před deseti lety jste pro hotelové hosty ve Španělsku, kam vaše rodina emigrovala z Argentiny, zpívala cover verze písní Franka Sinatry a Elly Fitzgerald. Nyní tu sedíte s Grammy v jedné ruce a dvěma uznávanými alby v druhé. Jak se cítíte, když se za tou cestou ohlédnete?

Skutečně dobře. Vždycky jsem chtěla být upřímná a v hudbě prezentovat, co cítím. Teď se cítím poctěna, že mohu reprezentovat svou hudbu po celém světě a každý den se učit něco nového o tomto objektu své vášně.

Cítíte se někdy jako tenkrát?

Něco se nikdy nezmění. U mě je to pocit, že se stále mám co učit. O hudbě, o publiku, o vztahu k tomu, že světu něco doopravdy předávám. Takže ano, možná vím víc o hudeb­ním průmyslu, produkci, nebo dokonce o sobě. Ale pořád se snažím cítit jako dítě.

Dítě? Proč?

V umění je důležité udržet si přirozenou čistotu. Jako dítě v sobě nesete nevinnost a intuici v té nejčistší podobě. Snažím se být v kontaktu se svým vnitřním dítětem, s časy, kdy jsem se cítila takto čistá. Proto mám velmi blízko k osobě, která byla mým já, když jsem s hudbou začínala. A stále se často cítím stejně jako ona, jen jsem z některých věcí více unavená. Nebo když jdu do studia nebo jsem na pódiu, ten pocit se nikdy nemění.

Máte pocit, že se vám podařilo tuto esenci čistoty do hudby implementovat?

Určitě. Když dělám tanec, produkci, skládám texty nebo jen mluvím s vámi, snažím se spojit s tím nejpodstatnějším. Pro mě je to improvizace. Nic neplánujete, prostě to cítíte a prezentujete to nejčistší, co ve vás je. V mé umělecké vizi hraje nejdůležitější roli.
Nathy Peluso for Vogue CS
Foto: Kapturing for Vogue CS
Nathy Peluso for Vogue CS

To přináší určitý vnitřní střet, že? Slyšel jsem, že máte ráda v životě řád a jste velmi disciplinovaná, motivovaná a pracovitá. Improvizace ale evokuje volnost a nespoutanost. 

Myslím, že to je rovnováha života. Člověk si musí dát věci dohromady a být disciplinovaný, ale také vždy dbát na to, aby byl dobrý umělec, člověk, dobrá žena. Zároveň trénu­jete svou čistotu, protože právě ta vás dokáže spojit s va­ším talentem, s vaším darem. Ten se nedá znovu získat, takže musíte věnovat pozornost oběma těmto věcem.

Nebylo to zároveň trochu těžké období? Před chvílí jste mi řekla, že jste smazala celou hotovou desku.

Myslím, že je to normální, když je člověku pětadvacet až osmadvacet let. Je to trochu nebezpečná část života, protože se všechno děje strašně rychle, můj život je taky hodně intenzivní. Jde o odraz tohoto období.

Trochu chaotického.

Ano, chaotického. Je normální, že člověk v tomto čase prožívá krize. Pro mě bylo důležité být v tu chvíli upřímná. Ptala jsem se sama sebe: Opravdu chci budovat kariéru hudbou, kterou bych nechtěla otevřeně sdílet se svým posluchačstvem? Ne. Raději počkám a vy­ tvořím něco nového s čerstvými záměry a velmi aktuálními, skutečnými pocity.

Upřímnost celou deskou prostupuje. Úvodní píseň Corleone udává osobní tón zbytku alba, i když je od ostatních skladeb hudebně mírně odlišná. Graduje slovy „Mám impérium / zářivý palác / a hluboký žal“. Naznačuje, že štěstí vám nepřinášejí hmotné věci, a to ani v současných chvílích slávy. Je pro vás upřímnost na tomto albu zásadním tématem?

Ano. Když píšu, vyprávím o svých myšlenkách a je pro mě snadné mluvit upřímně. Vždycky jsem to tak cítila. Možná je v tom i další aspekt, protože o sobě mluvím intimním způsobem. Dávám tomu však přednost, pro­tože ve finále bylo vždy snadné být upřímná v povídání o svých prožitcích. Vždycky jsem si vybrala pravdivost.

Celý rozhovor si můžete přečíst na stranách 207 – 208 v nejnovějším říjnovém vydání Vogue CS, které je v prodeji od 18. září.