Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Daily

Nový mainstream podle AI aneb jak umělá inteligence ovlivňuje náš módní vkus

Jan Boublík6. 10. 2023
Umělé inteligence se chytili maloobchodníci, kteří ji využívají v dlouhodobých obchodních strategiích. AI jim napovídá, co se nám líbí. Co jíme, co si oblékáme, co čteme. Při svých analýzách ale dost často generalizuje, a tak dává prostor dominanci vkusu většiny. 
„V internetových obchodech jsou virtuální asistenti a chatboty s podporou umělé inteligence už naprostou samozřejmostí," vysvětluje spolumajitel a CEO internetového obchodu Trenýrkárna.cz Ruslan Skopal. V objemu týdenních objednávek mu takové softwary pomáhají zejména se zlepšením zákaznického servisu. Nejedná se přitom o ojedinělý případ, a to ani na českém internetu. 
Mary Quant s Vogue
Foto: Getty Images
Mary Quant s Vogue
Na chatboty jsme si zvykli. Poskytují nám informace o produktech, o dostupnosti, dopravě a způsobu vrácení zboží. Poskytují rovněž návody na řešení jednoduchých problémů nebo technické poradenství. Pokročilejší z nich dokáží diagnostikovat problémy a navrhují možná řešení. U složitějších otázek umí také přesměrovat zákazníky na fyzického operátora a tím zjednodušovat rozdělení mezi lidskou práci a technologii. „Udělali jsme si také malý průzkum a přišli na to, že nám AI výrazně přispěla k vytváření přesvědčivějších a informativnějších popisků na našich e-shopech, které více přitahují zákazníky a zvyšují prodejnost zboží," doplňuje Skopal informace o angažmá umělé inteligence ve svém on-line podnikání.

Umělou inteligenci ale internetové obchody používají také k analýze chování uživatelů a historie jejich nákupů. AI pak vytváří personalizované doporučení produktů. V takové roli je schopna vyhodnocovat sentiment zákaznických recenzí, hodnocení a komentářů. Ve snaze získat strukturovanou zpětnou vazbu od zákazníků a lépe porozumět jejich potřebám a preferencím však snadno dochází ke generalizaci. 
„Podle průzkumu mezi vybraným vzorkem našich zákazníků nám vyšlo, že obecná interpretace dat může vést k posílení popularity u stávající klientely, dochází ale k poklesu počtu nově příchozích. Přivádí nás to k efektivním řešením, i když může AI často uvádět v omyl v případě, že nezobrazuje potencionální možnosti," říká Sofia Rada, která vede segment on-line nakupování v sítích obchodních domů La Rinascente. Sama ale přiznává, že AI v implementaci obchodní strategie používá při optimalizaci cen a slev a při prognóze poptávky a zásob. 
Umělá inteligence rovněž pracuje s historickými daty, která používá k předpovědím. „Tak široké angažmá může nastavovat kolonky, do kterých se nechceme uzavírat," doplňuje Rada. Nejen podle ní tak může AI nezdravě vyzdvihovat většinový módní vkus. Důležitý proto zůstává lidský faktor a zodpovědnost každého obchodníka. „Přece nebudeme nabízet jen zelené kabáty a úplně každému jen proto, že nám vyjde, že je všichni chtějí," uzavírá odbornice. 
Pozitivní dopady má práce s umělou inteligencí v oblastech e-shopu v otázkách prevence podvodů a kybernetické bezpečnosti. AI je například je schopna identifikovat netransparentní aktivity, například podezřelé transakce nebo falešné účty, a chránit tak e-shop i zákazníky.