Vogue Daily

Finále Plzeň začíná: 3 tipy z bohatého programu

Jana Patočková pro vás připravila výběr toho, co byste si neměli nechat ujít na filmovém festivalu Finále Plzeň. Připravte se na silný ženský ročník, na němž se kromě filmů vyplatí zajít i na debaty.
Foto: Finále Plzeň

Festival Finále Plzeň 2024 začíná o víkendu

Festival Finále Plzeň má dlouholetou tradici a zaměřuje se na všechny odstíny českého filmu. Mezi letním MFF v Karlových Varech a podzimní přehlídkou dokumentární tvorby Ji.hlava tvoří pomyslné překlenutí, během kterého se ke konci září v přátelské atmosféře potkávají filmoví insideři i cinefilové. A díky umělecké ředitelce festivalu Lence Tyrpákové je z Finále v posledních letech cítit také snaha o rozsáhlejší reflexi české filmové tvorby a průmyslu. Soutěžní i nesoutěžní sekce nabízí řadu premiér a předpremiér, a publikum tak má jedinečnou šanci zhlédnout díla, která na běžnou kinodistribuci teprve čekají. Vybrala jsem pro vás z programu vybrala jednu debatu, sekci a očekávanou českou premiéru. A mimochodem, babí léto je v Plzni vážně krásné.

Prezentace výzkumu Ženy v audiovizuálním průmyslu

To, jak jsou na tom ženy v české audiovizi, se konečně začalo řešit, ať už jde o zajímavá čísla z dílny datařů Českého rozhlasu, nebo o proslov filmařky Darii Kashcheevy během Českých lvů, který spustil lavinu. V moři reakcí typu bulvárního balastu se našly i takové texty, které se skutečně soustředily na to, na co tvůrkyně upozorňovala – tedy na dilema ženy, která je tvůrkyní i matkou. V neděli 22. 9. si v Plzni v rámci industry programu festivalu můžete poslechnout závěry a zajímavosti výzkumu na téma žen v českém hraném filmu za posledních třicet let. Odprezentují ho Tereza Czesany Dvořáková a Karel Větrovský. Následovat bude diskuze formou živého podcastu, na níž nebudou chybět současné filmařky a producentky.

Nová sekce Ženy a film

Foto: Finále Plzeň
Ženy a film, umělecká ředitelka Lenka Tyrpakova a Girls in Film Dagmar Sedláčková a Julie Žáčková
Ve spolupráci s platformou Girls in Film Prague (GiF) letos vznikla na Finále Plzeň nová sekce, kde vybrané ženy z filmového prostředí (nejen autorky, ale třeba také producentky) přiblíží svoje inspirace. Jde o čistou radost z filmu, z umění, z tvorby, ale především z práce těch, které tu byly před námi. Každá z oslovených – kameramanka Klára Belicová, režisérka Diana Cam Van Nguyen, herečka Alžběta Malá a producentky Julie Marková Žáčková a Dagmar Sedláčková (zakladatelky platformy GiF) – si vybrala svoji filmovou inspiraci a tu, prostřednictvím vybraného díla, představí publiku. Mě nejvíce zaujala inspirace posledních zmíněných, producentek Markové Žáčkové a Sedláčkové. Ty během rešerší objevily československou režisérku Evu Sadkovou, a na festivalu se tak objeví její film Proměny nože. „Naší prvotní myšlenkou bylo najít neznámou producentku, která působila třeba v 60. – 70. letech. V tomto jsme ale nebyly moc úspěšné (producenti byli opravdu převážně jen muži). Během rešerše jsme ale narazily na režisérku Evu Sadkovou, která působila především jako televizní režisérka a natočila přes 150 televizních inscenací (!). Zarazilo nás, že i přes její aktivitu jsme o ní během našich studií na FAMU nebo na filmové vědě skoro neslyšely, není součástí stálého kurikula, jako jsou její mužští současníci. Vybraly jsme její film Proměny nože (1969) v hlavní roli se skvělou Ivou Janžurovou, protože nám přišel velice aktuální. Vypráví příběh servírky v motorestu, která sní o lepším životě a především o velké lásce. Skrze situace, které v motorestu zažívá (především kvůli otravným mužským návštěvníkům, kteří jí nedají pokoj), film tematizuje postavení žen ve společnosti, které je aktuální i padesát let po jeho vzniku,” popsaly zakladatelky platformy GiF.

Benátská After Party

Foto: Finále Plzeň
Film After Party
Ze sekce Horizonty Extra Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách přímo do Plzně míří debut režiséra Vojtěcha Strakatého After Party, půjde tak o jeho českou premiéru. Civilní snímek prezentuje hlas mladé generace a zrcadlí obavy, se kterými se potýká. Mladá hrdinka filmu, studentka Jindřiška, se po večírku probouzí do drsné kocoviny. Vedlejší účinky alkoholu jsou jedna věc, ale exekutoři v bytě jsou druhá. Tohle nepříjemné probuzení se zjištěním, že její otec má na krku obří dluhy, obrátí její bezstarostný život naruby. Má i dál otci důvěřovat, nebo zachránit sebe samu, dokud je čas? Příběh, který inspirovaly skutečné události ze života režiséra Strakatého, je zajímavým příslibem, kam by se mohla ubírat mladá tuzemská filmařina.