Vogue DailyKonec značky Loewe, jak ji známe. Jonathan Anderson po 11 letech odchází
Laure Guilbault17. 3. 2025
Nový týden, nový odchod. Výměna návrhářů v čele slavných módních domů zdaleka není u konce. Tentokrát přišla zpráva z Loewe, že ji opouští dosavadní kreativní ředitel Jonathan Anderson. Co se stalo a co bude dál?
Foto: Victor VIRGILE/Gamma-Rapho via Getty Images
Jonathan Anderson na přehlídce Loewe
Jonathan Anderson odchází po 11 letech ve vedení značky Loewe
Módní dům
Loewe v pondělí oznámil, že pod jeho vedením zažil „mimořádný růst“ a podle výkonné ředitelky Pascale Lepoivre „dosáhl nových výšin s mezinárodním uznáním“.
„Když se ohlížím za posledními 11 lety, měl jsem to štěstí být obklopen lidmi s fantazií, dovednostmi, houževnatostí a vynalézavostí, kteří dokázali najít cestu, jak říct ‚ano‘ všem mým divoce ambiciózním nápadům,“ uvedl Anderson ve svém prohlášení. „I když se moje kapitola uzavírá, příběh
Loewe bude pokračovat ještě mnoho let a já budu s hrdostí sledovat, jak tento úžasný španělský brand, který jsem měl tu čest nazývat domovským, roste.“
Sidney Toledano, poradce předsedy a generálního ředitele LVMH Bernarda Arnaulta, považuje Andersona za „jednoho z nejlepších“. „To, co Anderson přinesl
Loewe, přesahuje pouhou kreativitu. Vybudoval bohatý a eklektický svět s pevnými základy v řemeslné výrobě, které značce umožní prosperovat i dlouho po jeho odchodu,“ uvedl Toledano.
Toto oznámení přišlo krátce poté, co značka
Loewe 10. března představila na pařížském týdnu módy svou unisexovou kolekci formou prezentace. „Letos v Paříži
Loewe sice chybělo na přehlídkovém mole, ale výstava působila dojmem, jak moc si Anderson svou práci užíval,“ napsala Sarah Mower z Vogue. Již den před přehlídkou sdílel Anderson na svém osobním Instagramu sérii retrospektivních příspěvků, které mnozí vnímali jako rozloučení s
Loewe.
Na zářijové přehlídce během pařížského fashion weeku se Anderson dočkal ovací vestoje od mnoha svých kolegů, mezi nimiž byli Sarah Burton, Pieter Mulier, Adrian Appiolaza, Nicolas Di Felice a Kris Van Assche, ale i od Delphine Arnault a herců Daniela Craiga, Joshe O’Connora, Grety Lee,
Ayo Edebiri a Roba Lowea. Scéna přehlídky byla ozdobena sochou Tracey Emin v podobě sloupu s ptákem na vrcholu. Podle tiskové zprávy pták „zachycený v momentu zastavení vybízí k představě blížícího se vzletu a nakonec svobody“.
Severoirský designér byl jmenován kreativním ředitelem španělského luxusního domu
Loewe, který patří pod LVMH, v září 2013. Anderson založil svou vlastní značku
JW Anderson v roce 2008 a upoutal pozornost Sophie Brocart, tehdejší senior viceprezidentky LVMH Fashion Ventures, především svou pánskou kolekcí podzim–zima 2013. Tato kolekce položila základy jeho konceptu „sdíleného šatníku“, který umožňuje mužům vybírat si z dámských kousků, stejně jako ženy už dlouho čerpají inspiraci v pánské módě.
Kolekce jaro - léto 2025, LOEWE
Foto: LaunchmetricsLVMH v roce 2013 získalo menšinový podíl ve značce JW Anderson. Ve stejné době Loewe po odchodu Stuarta Veverse hledalo nového kreativního ředitele. Tehdejší generální ředitel LVMH Fashion Group Pierre-Yves Roussel se rozhodl zariskovat a svěřil kreativní vedení
Loewe teprve 29letému Andersonovi. S jeho jmenováním přišly i organizační změny – návrhářské studio se přesunulo z Madridu do Paříže, zatímco značka JW Anderson zůstala v Londýně.
Loewe, značka koženého zboží založená v roce 1846 a odkoupená LVMH v roce 1996, prošla pod Andersonovým vedením výraznou proměnou, která se vyplatila. Podle odhadů Morgan Stanley vzrostly tržby značky z 230 milionů eur v roce 2014 na 1,07 miliardy eur v roce 2024. Konfekční móda (ready-to-wear) se stala klíčovou součástí Loewe, přičemž Andersonovy kolekce byly sice experimentální, minimalistické, ale zároveň nositelné v každodenním životě. Kožené doplňky rovněž posílily svou pozici na trhu, přičemž Anderson v roce 2015 vytvořil ikonickou kabelku Puzzle, která se stala stálicí značky. Řemeslné zpracování vždy stálo v centru jeho zájmu. V roce 2016 dokonce založil
Loewe Foundation Craft Prize, cenu na podporu a zviditelnění tradičních řemesel, která jsou na pokraji zániku.
Tento charismatický a nesmírně pracovitý návrhář nikdy nepřestal inovovat a překvapovat. Mezi jeho spolupráce patří například kolekce vytvořená s japonským animačním studiem Studio Ghibli, ikonickým obchodem Paula’s Ibiza nebo švýcarskou běžeckou značkou On.
Anderson je komplexní návrhář s precizní vizí budování značky. Kampaně
Loewe s Maggie Smith, Jamiem Dornanem a Danielem Craigem vždy vzbudily rozruch. „Mají v sobě zvláštní hravost a zároveň obdivuhodnou konzistenci,“ říká Serge Carreira, odborný asistent na pařížské Sciences Po. Anderson také spolupracoval s režisérem Lucou Guadagninem a navrhoval kostýmy pro jeho filmy
Challengers a
Queer. „Kódy značky, které vytvořil a které jsou zakořeněné v řemeslné tradici, zůstanou jeho odkazem,“ uvedla Pascale Lepoivre.
Kolekce podzim - zima 2025/2026, LOEWE
Foto: Launchmetrics