Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Daily

Konec značky Loewe, jak ji známe. Jonathan Anderson po 11 letech odchází

Laure Guilbault17. 3. 2025
Nový týden, nový odchod. Výměna návrhářů v čele slavných módních domů zdaleka není u konce. Tentokrát přišla zpráva z Loewe, že ji opouští dosavadní kreativní ředitel Jonathan Anderson. Co se stalo a co bude dál? 
Jonathan Anderson na přehlídce Loewe
Foto: Victor VIRGILE/Gamma-Rapho via Getty Images
Jonathan Anderson na přehlídce Loewe

Jonathan Anderson odchází po 11 letech ve vedení značky Loewe 

Módní dům Loewe v pondělí oznámil, že pod jeho vedením zažil „mimořádný růst“ a podle výkonné ředitelky Pascale Lepoivre „dosáhl nových výšin s mezinárodním uznáním“.
„Když se ohlížím za posledními 11 lety, měl jsem to štěstí být obklopen lidmi s fantazií, dovednostmi, houževnatostí a vynalézavostí, kteří dokázali najít cestu, jak říct ‚ano‘ všem mým divoce ambiciózním nápadům,“ uvedl Anderson ve svém prohlášení. „I když se moje kapitola uzavírá, příběh Loewe bude pokračovat ještě mnoho let a já budu s hrdostí sledovat, jak tento úžasný španělský brand, který jsem měl tu čest nazývat domovským, roste.“
Sidney Toledano, poradce předsedy a generálního ředitele LVMH Bernarda Arnaulta, považuje Andersona za „jednoho z nejlepších“. „To, co Anderson přinesl Loewe, přesahuje pouhou kreativitu. Vybudoval bohatý a eklektický svět s pevnými základy v řemeslné výrobě, které značce umožní prosperovat i dlouho po jeho odchodu,“ uvedl Toledano.
Toto oznámení přišlo krátce poté, co značka Loewe 10. března představila na pařížském týdnu módy svou unisexovou kolekci formou prezentace. „Letos v Paříži Loewe sice chybělo na přehlídkovém mole, ale výstava působila dojmem, jak moc si Anderson svou práci užíval,“ napsala Sarah Mower z Vogue. Již den před přehlídkou sdílel Anderson na svém osobním Instagramu sérii retrospektivních příspěvků, které mnozí vnímali jako rozloučení s Loewe.
Jonathan Anderson
Foto: Scott Trindle
Jonathan Anderson
Na zářijové přehlídce během pařížského fashion weeku se Anderson dočkal ovací vestoje od mnoha svých kolegů, mezi nimiž byli Sarah Burton, Pieter Mulier, Adrian Appiolaza, Nicolas Di Felice a Kris Van Assche, ale i od Delphine Arnault a herců Daniela Craiga, Joshe O’Connora, Grety Lee, Ayo Edebiri a Roba Lowea. Scéna přehlídky byla ozdobena sochou Tracey Emin v podobě sloupu s ptákem na vrcholu. Podle tiskové zprávy pták „zachycený v momentu zastavení vybízí k představě blížícího se vzletu a nakonec svobody“.
Severoirský designér byl jmenován kreativním ředitelem španělského luxusního domu Loewe, který patří pod LVMH, v září 2013. Anderson založil svou vlastní značku JW Anderson v roce 2008 a upoutal pozornost Sophie Brocart, tehdejší senior viceprezidentky LVMH Fashion Ventures, především svou pánskou kolekcí podzim–zima 2013. Tato kolekce položila základy jeho konceptu „sdíleného šatníku“, který umožňuje mužům vybírat si z dámských kousků, stejně jako ženy už dlouho čerpají inspiraci v pánské módě.
Kolekce jaro - léto 2025, LOEWE
1 / 18
Kolekce jaro - léto 2025, LOEWE
Foto: Launchmetrics
LVMH v roce 2013 získalo menšinový podíl ve značce JW Anderson. Ve stejné době Loewe  po odchodu Stuarta Veverse hledalo nového kreativního ředitele. Tehdejší generální ředitel LVMH Fashion Group Pierre-Yves Roussel se rozhodl zariskovat a svěřil kreativní vedení Loewe teprve 29letému Andersonovi. S jeho jmenováním přišly i organizační změny – návrhářské studio se přesunulo z Madridu do Paříže, zatímco značka JW Anderson zůstala v Londýně.
Loewe, značka koženého zboží založená v roce 1846 a odkoupená LVMH v roce 1996, prošla pod Andersonovým vedením výraznou proměnou, která se vyplatila. Podle odhadů Morgan Stanley vzrostly tržby značky z 230 milionů eur v roce 2014 na 1,07 miliardy eur v roce 2024. Konfekční móda (ready-to-wear) se stala klíčovou součástí Loewe, přičemž Andersonovy kolekce byly sice experimentální, minimalistické, ale zároveň nositelné v každodenním životě. Kožené doplňky rovněž posílily svou pozici na trhu, přičemž Anderson v roce 2015 vytvořil ikonickou kabelku Puzzle, která se stala stálicí značky. Řemeslné zpracování vždy stálo v centru jeho zájmu. V roce 2016 dokonce založil Loewe Foundation Craft Prize, cenu na podporu a zviditelnění tradičních řemesel, která jsou na pokraji zániku.
Tento charismatický a nesmírně pracovitý návrhář nikdy nepřestal inovovat a překvapovat. Mezi jeho spolupráce patří například kolekce vytvořená s japonským animačním studiem Studio Ghibli, ikonickým obchodem Paula’s Ibiza nebo švýcarskou běžeckou značkou On.
Anderson je komplexní návrhář s precizní vizí budování značky. Kampaně Loewe s Maggie Smith, Jamiem Dornanem a Danielem Craigem vždy vzbudily rozruch. „Mají v sobě zvláštní hravost a zároveň obdivuhodnou konzistenci,“ říká Serge Carreira, odborný asistent na pařížské Sciences Po. Anderson také spolupracoval s režisérem Lucou Guadagninem a navrhoval kostýmy pro jeho filmy Challengers a Queer. „Kódy značky, které vytvořil a které jsou zakořeněné v řemeslné tradici, zůstanou jeho odkazem,“ uvedla Pascale Lepoivre.
Kolekce podzim - zima 2025/2026, LOEWE
1 / 36
Kolekce podzim - zima 2025/2026, LOEWE
Foto: Launchmetrics
Článek vyšel v originále na vogue.co.uk.