NovinkyStřídání kreativních ředitelů Bottega Veneta
Kristýna Jandová16. 11. 2021
Nečekaný odchod kreativního ředitele italského módního domu Bottega Veneta zaskočil celý svět. Právě Daniel Lee, britský návrhář, se během svého tříletého působení zasadil o mimořádný úspěch značky. Co za jeho překvapivým odchodem skutečně stojí a kdo talentovaného designéra nahradí, se dočtete v následujícím textu.
Jestli k nečekané změně vedla napjatá atmosféra mezi zaměstnanci, osobní problémy či jen formální dohoda mezi návrhářem a módní značkou, můžeme pouze spekulovat. Ovšem podle amerického módního deníku Women's Wear Daily více zdrojů popsalo Leea coby kreativního, vlivného, avšak nepříliš komunikativního člověka. Jiný zdroj zase označil za důvod jeho odchodu vášeň pracovat v pozdních hodinách a také poměrně nevybíravý způsob jednání. Ať je to tak, či jinak, dle oficiálního prohlášení domu došlo ke „společnému rozhodnutí k ukončení spolupráce.“ A jisté je přitom jedno: Značka pod vedením tohoto návrháře neuvěřitelně nabrala na síle a stala se jednou z nejžádanějších, jejíž kousky milují celebity jako Rihanna, Kylie Jenner nebo Dua Lipa.
Neznámý návrhář s novou vizí
Daniel Lee se narodil 22. ledna 1986 v Brandfordu a ve svém rodném městě s téměř 300 000 obyvateli zůstal až do doby, kdy nastoupil na londýnskou univerzitu Central Saint Martins. (Na stejné škole studovali i návrháři Alexander McQueen, Zac Posen nebo Stella McCartney). Během studií Daniel aktivně působil jako stážista u značek jako Maison Margiela nebo Balenciaga. Po promoci v roce 2012 nastoupil ke značce Donna Karan. Tu však po dvou letech opustil, aby začal pracovat u Celine v Paříži. A pak to přišlo: Polovina června roku 2018, kdy obletěla svět zpráva, že se neznámý 32letý návrhář stává kreativním ředitelem Bottega Veneta. „Bottega byl tak trochu spící obr. Tomas Maier vedl dům s velmi silnou vizí a velmi uctivým způsobem. Nikdy nezakolísal, nikdy se neodchýlil,“ poznamenal Daniel Lee o svém předchůdci v rozhovoru pro americký Vogue pár měsíců po nástupu do funkce.
Leeova strategie: Žádná loga, ale ikonické produkty
Aby si coby kreativní ředitel zajistil přízeň mezi celebritami a mladou generací, odmítl používat loga, jako tomu bylo tehdy zvykem. Místo toho vsadil na originální a kvalitní design, který respektoval eleganci a tradici značky. Právě Daniel Lee dal světu dnes již ikonickou kabelku Cassette, která se stala v mžiku rozpoznatelná pro svůj obdélníkový tvar a proplétanou kůži v monochromatickém provedení.
Navrhl také kabelku Jodie a na svém kreativním kontě má i lodičky s hranatou špičkou a proplétanou kůží. Zkrátka vsadil na techniku tkaní kůže intrecciato, kterou značka vytvořila již na konci 60. let, tedy v době, kdy se v tamějším italském regionu šila výhradně konfekce a bylo téměř nemožné sehnat šicí stroje, které by zpracovaly kůži. Jemná kůže, jež se pod jehlu dostala, se tak rovnou tkala do vzoru intrecciato. Nezaměnitelný vzor se stal rukopisem italského módního domu a přetrval dodnes. Světu sociálních sítí ho ukázal právě Lee, který se jinak tomuto světu paradoxně vyhýbá.
Konec superúspěšné éry
Roku 2019 byl Lee nominován na čtyři hlavní cen The Fashion Awards v Londýně. Bottega Veneta získala nominaci za značku roku, Daniel Lee byl za značku nominován za nejlepšího návrháře doplňků, nejlepšího dámského módního designéra a také nejlepšího návrháře roku. Trofeje posbíral všechny.
Své úspěšné třílété králování nakonec zakončil slovy: „Můj čas v Bottega Veneta byl neuvěřitelnou zkušeností. Jsem vděčný, že jsem mohl pracovat s výjimečným a talentovaným týmem, a děkuji všem, kteří byli součástí realizace naší vize.“ François-Henri Pinault, generální ředitel korporace Kering, pod kterou kromě Bottega Veneta spadají i módní domy Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga či Alexander McQueen, odcházejícímu kreativci poděkoval za vášeň a energii, kterou do značky věnoval. „Jeho jedinečná vize učinila dědictví domu relevantní pro přítomnost a vrátila ho do centra módní scény.“ Od 15.11. 2021 má však značka nového kreativního ředitele…
Kdo je nový kreativní ředitel?
Foto: Courtesy of Willy Vanderperre
Stal se jím Matthieu Blazy, Pařížan, který vystudoval na La Cambre v Bruselu. Svoji kariéru odstartoval u Rafa Simonse a prošel módními domy jako Maison Margiela či Celine. U Bottega Venega však není nováčkem: Působil zde již od roku 2020 jako ředitel ready-to-wear. A oproti Leeovi má ještě jednu výhodu: Používá Instagram, odkud značka na začátku letošního roku zmizela. Proč? „Do toho, co dělám, se vkládá obrovské množství myšlenek, a sociální média je příliš zjednodušují,“ stěžoval si tehdy Daniel Lee.
Zda s tvrzením bude jeho nástupce Blazy souhlasit, nebo ne, se teprve dozvíme. Každopádně tohoto 37letého návrháře již na místě uvítal ředitel Bottega Veneta. „Jsem pyšný a nadšený, že mu mohu svěřit kreativní kormidlo značky,“ poznamenal Leo Rengone. François-Henri Pinault, generální ředitel vedoucí korporace Kering, zase uvedl, že si je jistý, že „bohaté zkušenosti a široké kulturní zázemí umožní Blazymu zasadit tvůrčí impulz k úkolu pokračovat v odkazu Bottega Veneta.“ Návrhářovu první kolekci bychom měli vidět už brzy — na únorovém fashion weeku v italském Miláně. Tak se nechme překvapit, čím nový kreativní ředitel okouzlí.