Vogue DailyVogue Global Conversations #1: Kreativita se nikdy nezastaví
Steff Yotka15. 4. 2020
To nejdůležitější z prvního bloku Vogue Global Conversations o budoucnosti kreativity s Marcem Jacobsem a Kennethem Izem.
První blok Vogue Global Conversations moderoval šéfredaktor britské Vogue Edward Enninful. Mezi hosty nechyběli návrháři Marc Jacobs a Kenneth Ize. Každý z nich je přitom na jiné úrovni své kariéry. Jacobs působí coby návrhář již od 90. let, zatímco Ize měl svůj debut na pařížském fashion weeku. Oba představili různé pohledy na kreativitu v době pandemie koronaviru a nastínili, jak by se módní průmysl mohl vyvíjet po ní.
Auto: Condé Nast International
„Pracuji se svým týmem a právě naše každodenní interakce a spolupráce je hnacím motorem pro to, co společně vytvoříme každou sezonu. Neřekl bych tedy, že současná situace přispívá ke zvýšené kreativitě,“ řekl Jacobs. „Kreativní proces nevzniká ve vakuu nebo bublině. Možná vzniká v naší módní bublině, ale je to právě světové dění, co nám dává sílu, energii a vášeň k tvorbě.“
Jacobs dále vysvětloval, jakým výzvám musí během pandemie čelit. „Dokud nenajdeme nový způsob, jak pracovat, nebo si nestanovíme cíl, nemá cenu něco vytvářet.“ Zdůraznil význam nalezení nových způsobů navrhování a produkování kolekcí. Zároveň dodal, že spolu se svým týmem přehodnocují zažité rámce, ve kterých pracovali v minulosti. „Musíme se oprostit od minulosti, abychom mohli jít do budoucnosti. Způsob, jakým jsme dělali kolekce a přehlídky, už nebude možný.“
Kenneth nedávno navrhnul nový tkalcovský stav, který poslal svým spolupracovníkům do osad v Nigérii. „Byla to šance k tomu, abychom zjistili, co všechno se s ním dá vyrobit, aby mohli pracovat z domova. Bylo to nesmírně vzrušující a náročné zároveň.“
Vzhledem ke vzdálenosti a odlehlým místům komunikuje s tkalci přes WhatsApp. „Je to zajímavá zkušenost. Přemýšlíme také o tom, jak podpořit místní komunitu a předávat informace pomocí sociálních sítí. Je pro mě důležité zajistit, abychom všechny potřebné informace naší komunitě předali.“
Designéři nepochybují, že jakmile se situace vrátí do normálu, musí přehlídky pokračovat. Jejich forma by však měla být zcela odlišná od toho, co bylo doposud. „Módní přehlídky jsou velice důležité. Potřebujeme je. Díky nim stouply naše tržby. Když pořádáte přehlídku, dáváte nákupčím a klientům jasně najevo, že váš produkt za to stojí,“ vysvětloval Iza.
„Měly by být dvě přehlídky ročně. Množství, které produkujeme a kolikrát ho prezentujeme, je prostě nadměrné,“ dodal Jacobs.
Nakonec se oba návrháři shodli na tom, že i v těžkých časech může být tvořivost a kreativita záchranným majákem. Ize přehodnocuje svou strategii na sociálních sítích. „Všichni pořád zdůrazňují, jak důležité je vytvářet obsah. Příběh na pozadí všeho je nesmírně důležitý. Kreativita se nikdy nezastaví. Musíte najít způsob, jak ji udržet v pohybu. Věřím, že budoucnost bude o vytváření obsahu a využívání různých platforem ke sdílení příběhů.“
Jacobs jeho sentiment sdílel. „Kreativita se nikdy nezastaví, protože je naprosto nezbytná. Co bychom všichni v karanténě dělali bez knih a filmů? Nevím, kde bych byl, kdybych každý den neměl důvod pěkně se obléknout. Je to pro mě životně důležité, stejně jako cokoli jiného. Být kreativní a tvořit je naprosto nezbytné.“