Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Vogue Daily

Koňské pólo je nový golf

tým VOGUE27. 7. 2022
Koňské pólo je nový golf, tvrdí Jan Průcha, zakladatel a viceprezident České asociace hráčů koňského póla,  který již dvanáctým rokem tento exkluzivní sport v Česku rozvíjí. Na mysli má především unikátní příležitost pro byznys networking a prezentaci produktů či značky. Přesvědčit se o tom mohou diváci i zájemci už v srpnu, kdy v pražské Chuchli proběhne PRAGUE BEACH POLO CUP 2022.
Autor: Courtesy of Prague Beach Polo Masters
Foto: Courtesy of Prague Beach Polo Masters

Pořádáte první turnaj koňského póla na písku v Praze s názvem PRAGUE BEACH POLO CUP 2022. Proč zrovna na písku, nehraje se pólo na trávě?

Tradiční koňské pólo se hraje samozřejmě na trávě. Hřiště je velké 274 x 146 metrů, což je plocha více než 180 tenisových kurtů. Hrát na takovém hřišti je pro nás, hráče, ten nejlepší sportovní zážitek. Bohužel, pro diváky už to tak atraktivní není. Pro ten správný divácký zážitek musí být kolem hřiště tribuny, a takové hřiště v Česku zatím není, proto mají diváci většinou dalekohledy. Přirovnání k tenisovému kurtu jsem zvolil záměrně, protože se pólo hraje míčkem, který je podobně veliký jako tenisák. Pro mne jsou ale na prvním místě diváci a jejich zážitek, a tak všechny turnaje TAXIS POLO nebo PRAGUE POLO pořádáme v takzvaných arénách. Jedná se o regulérní formu hry koňského póla, která má lehce odlišná pravidla od varianty na velkém hřišti, ale diváci si odnášejí fantastický zážitek. Při sledování si připadáte, jako byste byli součástí dění. Hraje se s výrazným nafukovacím míčem, koně tryskají kolem vás, cítíte dusot kopyt při útoku... Je to opravdu dechberoucí. Navíc kontrast bílého písku, koní a barevných hráčských dresů je unikátní, protože většina jezdeckých sportů se jezdí v tmavých sakách. V Praze ovšem dlouho nebyla dostatečně velká písečná plocha, kde by se beach polo dalo hrát. Až paní Marie Vítková vybudovala na dostihovém závodišti profesionální arénu na parkury. Pólo se ale kromě trávy a písku hraje i na sněhu (ale fakticky je to led, tomu se říká snow polo).
Autor: Courtesy of Prague Beach Polo Masters
Foto: Courtesy of Prague Beach Polo Masters
Autor: Courtesy of Prague Beach Polo Masters
Foto: Courtesy of Prague Beach Polo Masters

Jak bude turnaj probíhat? A kdo se v něm utká?

Turnaj se koná v nejprestižnějším jezdeckém areálu v Česku – Chuchle Arena Praha, a to od pátku 12. srpna do neděle 14. srpna 2022. Vstupenky pro veřejnost je možné zakoupit na www.TickeLIVE.cz, stojí 250 Kč. Děti do 15 let mají vstup zdarma a bude pro ně připraven bohatý doprovodný program, je to tedy ideální akce pro celé rodiny. Finálovým dnem je sobota 13. srpna. Na tu je možné zakoupit exkluzivní vstupenky do Polo VIP Lounge za 1800 Kč. Velký zájem je o firemní stoly, které stojí 12 000 Kč pro šest osob. VIP Lounge je k dispozici od 11 do 22 hodin a na hosty kromě finálových zápasů póla čeká špičkový catering, argentinská vína, jihoamerické rumy, módní přehlídka, after party a spousta dalšího. Hráči k nám dorazí z mnoha evropských zemí — Německa, Anglie, Polska, Maďarska a Slovenska. Český tým, ve kterém sám již dvanáctým rokem hraji, postaví klub Aviator Polo Club. A vzhledem k tomu, že pólo, jako jeden z mála sportů na světě, je smíšeným sportem, kde se nerozlišuje mezi hráčkami a hráči, budeme mít i čistě dámský tým, ten bude reprezentovat slovenský klub Danube Polo Club.

V povědomí veřejnosti je, že vrcholem koňských sportů jsou dostihy nebo parkury. Jak je to s pólem?

To je naprostá pravda. Dostihy mají u nás obrovskou tradici — Velká pardubická je nejstarším dostihem v kontinentální Evropě. I parkury se u nás jezdí desítky let, ale proti pólu, které se hraje více než dva tisíce let, jde o mladý sport, který se veřejnosti představil teprve v roce 1865 v Dublinu. Parkur obecně získal v posledních letech v Česku velkou popularitu především díky Global Champions Prague Playoffs, největšímu světovému šampionátu, který se letos již počtvrté koná v O2 Areně. Ve světě koňských sportů ale jednoznačně kraluje pólo. Snad jeden příměr za všechny — parkurový jezdec má na turnaj jednoho, maximálně dva koně. Profesionální hráč koňského póla má na jeden vrcholný turnaj 20 a více koní. Bohužel na pólo se v Česku neváže historická tradice, proto se ho snažím dostat do podvědomí nejen milovníkům jezdeckých sportů, ale i firmám. Jedná se totiž o naprosto unikátní příležitost pro setkávání a prezentaci společnosti, značky nebo výrobků.
Autor: Courtesy of Prague Beach Polo Masters
Foto: Courtesy of Prague Beach Polo Masters

Propojení golfu a byznysu začalo v 90. letech. Myslíte si, že teď je na řadě pólo?

Jsem o tom přesvědčen. Pólo vyhledávají špičkové světové značky jako jsou Cartier, Bvlgari, Jaeger-LeCoultre, Hublot, Parmigiani, Audemars Piguet, Veuve Clicquot, La Martina, Abercrombie, Maserati, Jeep, Jaguar Land Rover, Audi nebo Volvo. V současné době se hraje pólo ve více než 80 zemí světa. V letech 1900 až 1939 bylo  olympijským sportem, nyní je Mezinárodním olympijským výborem znovu uznávané. V Česku je pólo na vzestupu. Hlavními sponzory jsou ERSTE Premier, J&T Banka, Česká mincovna, Hästens, Renocar, Insight Home, Advantage Cars, Auto In, VIOX, Aqua Angels, Delor a další. Bohužel, na rozdíl od golfu, je pólo pro většinu Čechů sport, který viděli maximálně ve filmu Pretty Woman. 

Jaké postavení má pólo na Západě z pohledu networkingu, byznysu? Je nějaký známý miliardář fanouškem póla? V Británii to byl tradičně sport aristokracie. Kdo závodí? Kdo na pólo chodí? Jak vypadají podobné turnaje, jako je ten pražský?

Myslím si, že z hlediska byznysu a networkingu je pólo na úrovni Formule 1. Například australský turnaj British Polo Day Champions v průběhu svojí existence hostil 12 královských rodin, 100 nezávislých miliardářů a více než 10 000 světových elit, předních podnikatelů a politiků. Pólo zažívá obrovský vzestup například v Číně, kde za posledních deset let vznikla celá řada klubů včetně největšího Tianjin Goldin Metropolitan Polo Club. Ve Velké Británii je součástí DNA královské rodiny, především rodu Windsor, kde pólo hrají nebo hráli princ Harry, princ William, princ Charles, a dokonce princ Philip nebo král Jiří VI. Velikým fanouškem póla je i samotná královna Alžběta II. Fanouškem póla z oblasti byznysu a šoubyznysu je například Ralph Lauren, který okolo něho vystavěl ikonickou módní značku. Pólo podporují také osobnosti jako Elon Musk a Sir Richard Branson, milují ho Barbara McQueen (vdova po Stevu McQueenovi), Sylvester Stallone, Tommy Lee Jones a mnoho dalších osobností a podnikatelů. V současné době jsou nejlepšími hráči póla Argentinci. Nejznámějšími jmény jsou Adolfo Cambiaso, Facundo Pieres nebo Juan Martin Nero, můj oblíbený hráč. Každý mezinárodní pólo turnaj je v dané zemi jedinečnou událostí, na které se vždy sejdou všichni, co ve světě byznysu, politiky, šoubyznysu a aristokracie něco znamenají.

Může popularitě koňských sportů mezi exkluzivním publikem pomoci například působení Anny Kellnerové v parkuru?

Je to jako v každém sportu. Jakmile nějaká známá osobnost daný sport zaštítí nebo ho aktivně provozuje, sportu to neuvěřitelně pomůže. Toto přesně se stalo, jak zmiňujete, právě díky rodině Kellnerových s parkurovým skákáním. Anna Kellnerová je dnes světově uznávaná parkurová jezdkyně, ale tento jezdecký sport nesmírně zpopularizoval i fakt, že Praha bude letos hostit již čtvrtý světový šampionát Global Champions Prague Playoffs. Pevně proto věřím, že i pro koňské pólo se podaří získat významnou osobnost.
Autor: Courtesy of Prague Beach Polo Masters
Foto: Courtesy of Prague Beach Polo Masters

Pro pražský turnaj nabízíte různá partnerství. Co takové partnerství přináší? Jaké jsou výhody prezentace na turnaji, jako je ten pražský?

PRAGUE BEACH POLO CUP je jediným turnajem, který se koná v Praze. Předpokládáme, že se zařadí mezi letošní nejvýznamnější události jezdeckých turnajů a dostihů. Nejefektivnější prezentací firmy nebo značky je takzvaný statut Týmového partnera. Součástí partnerství je kromě všech PR a marketingových výhod i partnerství s jedním z týmů. To znamená, že logo Týmového partnera je dnes na každém dresu, tedy maximálně viditelné na fotografiích, sociálních sítích a v televizi. Další možností spolupráce jsou partnerství Gold, Silver a Bronze. Cena partnerství se pohybuje od 50 000 Kč, a tak věřím, že každá firma nebo značka si z naší nabídky partnerství vybere.

Máte vlastní školu póla Taxis Polo Academy. Jak je pro vás členská základna důležitá a jak je v současné době velká?

Taxis Polo Academy je pro mě srdeční záležitostí. Zaměřujeme se především na děti, kterým nabízíme zázemí, velmi dobře trénované pólo koně a kompletní vybavení tak, aby pro ně pólo bylo dostupné. Bez mladých hráčů se totiž tento sport rozšiřovat nebude. Proto část výtěžku z každého turnaje věnujeme právě Taxis Polo Academy.