Umění

Daniel Arsham: Venice 3024

Daniel Arsham se pokusil ztvárnit, jak by asi tak vypadaly Benátky očima archeologů v roce 3024.
Foto: Sabrina Karasová
Newyorský umělec Daniel Arsham má světové jméno. Spolupracoval s Tiffany na návrhu šperků i ikonických tyrkysových krabiček, jeho bronzová socha Eroded Venus zdobí vstup na schodiště ve vlajkovém butiku Tiffany Landmark. Pro Dior Homme udělal kabinky butiku v Los Angeles, basketbalový míč i erodované quartzové hodiny, které vtipně doplnil krystaly. Spolupracoval se značkami Rimowa, Porsche i Byredo. Prostě je slavný. Takže když se ocitnete v Benátkách před bazilikou Santa Caterina a uvidíte, že tam má výstavu, určitě vstoupíte.
Instalace exponátů ve vás má navodit takové pocity, jaké by měl archeolog, kdyby za tisíc let objevil Benátky, které mezitím propadly zkáze. Atraktivní téma zkázy města nepoužívá Arsham samoúčelně. Ve dvanácti letech sám zažil, jak hurikán Andrew zničil jeho domov, a od té doby téma zmaru, ale i obnovy pozůstatků po katastrofě zpracovává tak, že se stalo podstatou jeho stylu. 
Foto: Sabrina Karasová
Archeolog v Benátkách za tisíc let v podání Arshama objeví erodované bronzové plastiky v antickém stylu, které si příroda přivlastnila tak, že už se staly součástí geologického vývoje země a v prasklinách jejich přileb nebo hlav vznikají osvěžující krystaly růženínů nebo horského křišťálu. Narazí na zrezavělé italské sportovní auto se zvedacími dveřmi nebo na pouliční graffiti, v nichž tehdejší streetoví umělci dokreslovali antickým freskám popartové motivy. Návštěvník v roli archeologa ale objeví i erodované sochy všemožných robotů z Hvězdných válek včetně C-3PO nebo stromtrooperů, které dávají tušit, že se v minulosti přihodilo cosi obludného. Fajn. Tak jste to viděli.
Výstava má ale jednu potíž: Moc s vámi nehne. Nevezme vás za srdce. Samotný prostor otřískané trojlodní baziliky Santa Caterina s dřevěným trámovým stropem totiž vypráví příběh mnohem uvěřitelnější a dojemnější. Bývalý kostel z roku 1247, který byl později proměněn v klášterní školu, zažil ve svých útrobách obrazy od Tintoretta nebo Veroneseho, modlitby a osudy statisíců příchozích Benátčanů, kupců i námořníků. Je mnohem větší zážitek luštit historii tohoto místa ze samotné stavby nežli přemýšlet, proč Arshamova instalace, která nepřináší nic nového ani silného, vůbec vznikla. Vlastně pozor: Výtěžek z pronájmu prostoru pro výstavu přispěje ke stavební údržbě bývalého kostela. Tímto činem může být Arshamův osobní úděl přispívat k obnově něčeho, co prochází zkázou, dobře naplněn.
Výstava Daniel Arsham: Venice 3024 trvá do 15.9. 2024.