UměníVýstava, která propojuje sklo, fotografii na pomezí snu a skutečnosti i užité umění
tým VOGUE20. 11. 2024
Již zítra startuje výstava Objects of Desire by SIN feat. Benedikt Renč. V rámci expozice, za níž stojí řada význačných osobností současného umění včetně Ronyho Plesla coby kurátora, můžete zhlédnout jedinečné kousky užitého umění v interiéru. Až do 20. prosince tohoto roku v karlínské Hauch Gallery. Kromě samotné pozvánky na tuto událost vám přínášíme i exkluzivní rozhovor s fotografem Benediktem Renčem.
Foto: Filip Švácha
Object of Desire, Hauch Gallery, SIN Studio Gallery
Vitrum Vivum. Tak se jmenuje inovativní sklářská technologie značky SIN, která již 21. listopadu 2024, otevře v prostorách karlínské Hauch Gallery výstavu
Objects of Desire. Kurátorem se stal Rony Plesl, jehož díla budou samozřejmě k vidění, a dokonce se zde, jako vůbec poprvé, představí jeho šestiramenný lustr. Výstava je koncipována jako surrealistický pokoj inspirovaný přístupem Jana Švankmajera. V něm má dojít k vrcholnému propojení zdánlivě nesourodých děl, aby dostala nečekané souvislosti. Půjde tak o netradiční pohled na užité
umění v interiéru, jenž posouvá hranice mezi funkcí a uměleckou formou. Vyjímají se tu však i exponáty od nejznámějších jmen současného českého umění, jakými jsou Jiří Černický, Ondrash & Kasparek, Krištof Kintera, Laura Limbourg či Paulina Skavová. A jak už naznačuje samotný název expozice, menší užitné předměty se snoubí s monumentálními plastikami a tvoří intimní krajinu touhy. „Surrealismus je jediná skutečná pravda,“ říkával Jan Švankmajer, jehož životní filozofii Rony Plesl s pomocí Tomáše Kučery, architekta výstavy, přetavil ve zcela novou estetiku uměleckého designu interiérů.
Object of Desire, PASTA ONER Mickey Was Born, Hauch Gallery, SIN Studio Gallery
Foto: Anna PleslováSnové vidění
Významnou část
výstavy tvoří unikátní fotografie Benedikta Renče. Díla, která dosud nikde nebyla k vidění, zobrazují autorské pojetí reality skrze skleněnou čočku fotoaparátu a vytváří cosi na pomezí skutečnosti a snu — o někom, kdo třeba vůbec neexistuje. Právě Benedikta Renče jsme pro vás v krátkosti vyzpovídali:
Foto: Filip Švácha
Object of Desire, Hauch Gallery, SIN Studio Gallery
Čím vás projekt Objects of Desire by SIN oslovil; proč jste do něj šel, a jak byste jej ze svého vlastního pohledu popsal?
Není podle mě umělce, který by do společné výstavy s takovými jmény nešel. Pro mě je to obrovská čest. Z mého pohledu jde o netradiční výstavu o skle a hlavně je to netradiční prezentace. Rony Plesl, který je kurátorem, vytvořil imaginární byt, který zaplnil vším, co byste doma jako sběratelé umění měli mít. Snaží se tak ukázat, jak by se s uměním doma mohlo zacházet.
Jak jste přistupoval v kontextu výstavy k výběru svých fotografií?
Tím, že se celá výstava týká skla a prací se sklem, jsem chtěl do daného tématu "zapadnout“. Miluju módní a portrétní fotografii a ani zde jsem nechtěl odbočovat. Takže jsem připravil sérii portrétů, focenou přes mnoho různých skleněných objektů. Vše je skutečnost, nic nebylo doděláváno v postprodukci.
Jde o ucelený soubor, nebo jste fotografie vybíral na základě dalších vystavených exponátů tak, aby co nejlépe s ostatními díly komunikovaly?
Každý z umělců má odlišný styl, tvar, barvu... Chtěl jsem, aby fotografie ladily ke zbytku výstavy. Vybíral jsem z mnoha variant tak, aby to nerušilo. Od začátku jsme s Ronym měli jasnou vizi, jak má celá výstava vypadat, a tak byl výběr jasný.
Jak byste svůj soubor pro Objects of Desire by SIN popsal, jakým směrem se vydává?
Vše je o snu. Snové vidění dívky. Jsou to mlhavé vize těsně před probuzením. Žena představuje ústřední motiv, ale je to často jen sen, který se rozplyne. Často se mi děje, že něco vidím ve snu — a i když už pak vše zmizí a já se vzbudím, výjev si pamatuju i po několik let.
Foto: Filip Švácha
Object of Desire, Hauch Gallery, SIN Studio Gallery
Liší se váš přístup k volné tvorbě a k módní fotografii? A pokud ano, v čem?
Určitě. Módní fotografii miluju. Věnuju se jí od svých šestnácti let — a vlastně to byl důvod, proč jsem začal fotit. Volná tvorba ale nabízí širší záběr. Nejste limitováni oblečením, značkou, časopisem... Takže moje volná tvorba se často velmi liší od té „komerční“.
Vnímáte rozdíl mezi fotografií jako uměleckým výrazovým prostředkem a mezi módní komerční fotografií, nebo dle vás i ta stojí za pozornost jako svým způsobem umělecké dílo?
Každé dílo je umělecká věc. Módní fotka je často braná jako ne příliš „dostačující“ odnož fotografie. Ale za mě je to skoro naopak. Znám mnoho módních fotografů, jejichž výstavy mě baví daleko víc než cokoliv jiného. Základem je přistupovat k módě jako k umění, potom vše zapadá a dává smysl.
Jaká je podle vás role fotografického média v aktuálním současném umění?
Za mě obrovská. Ale malíř vám řekne, že obrazy jsou víc umění. Stejně tak jako sochař a další. Každý dnes něco fotí, i když třeba jen mobilem. Ale je velký rozdíl mezi „fotkou“ a „fotkou“. Fotografie jako výrazový prostředek je pro mě to, proč jsem vůbec začal fotografova a proč nikdy nepřestanu. Takže kvalitní, dobře zarámovaná fotografie je pro mě TOP.
Jaký kousek z vystavovaných objektů vás osobně nejvíce oslovil?
Tohle je těžká otázka, protože každý z autorů je jiný a jedinečný. To, co se mě právě na této výstavě líbí je, že i když se každý věnuje něčemu jinému, tak celá výstava funguje jako celek a naprosto podtrhuje kvalitu a snahu SIN Studio Gallery.
Object of Desire, Hauch Gallery, SIN Studio Gallery
Foto: Filip ŠváchaProdejní výstavu Objects of Desire by SIN feat. Benedikt Renč můžete navštívit v Hauch Gallery od 21. listopadu do 20. prosince 2024.