Vogue DailyProč se Bottega Veneta stala nejmedializovanější značkou uplynulého roku
Dan Thawley2. 1. 2020
Od doby, kdy byl na pozici kreativního ředitele dosazen Daniel Lee, se z milánské značky stalo díky kultu „old Céline“ nejžhavějšího zboží. Co za tím stojí?
Je to rok a půl zpátky, co se začalo nahlas mluvit o tom, že je italská značka Bottega Veneta tak trochu staromódní. Pod uměleckým, ale nudným vedením německého návrháře Tomase Maiera začala ukazovat svůj věk víc něž kdy jindy. Chyběl wow faktor, touha, mládí. Maier v červnu 2018 po téměř dvou desetiletích odešel z vedení firmy a nahradil ho třiatřicetiletý britský návrhář Daniel Lee, který předtím působil po boku Phoebe Philo v Céline.
Bottega Veneta Pre-Fall 19
Bottega Veneta 2.0
Lee okamžitě vzbudil zájem módních redaktorů i ostatních návrhářů. Někteří čekali náhradu za původní Céline, jiní byli jen zvědaví, jak bude probíhat další z mnoha rebrandingů velké módní značky. Lee začal s čistým štítem prostřednictvím
nového Instagramu, na kterém odprezentoval modely z debutové pre-fall kolekce. Oblečení bylo klasické a trochu sportovní, doplněné o zlaté řetězy, černou kůži a maxi proplétané kožené doplňky. Byl to ostrý střet s Maierovou bohémskou estetikou a perfektní aperitiv pro nadcházející show AW19.
Daniel Lee a jeho dopad na módní svět
Bylo jasné, že dojde k velkému převratu. Lee si pro svou první přehlídku vybral milánský park Sampione s výhledem na majestátní Arco della Pace a jako stylistku povolal Marii Chaix, známou spoluprací nejen s Phoebe Philo, ale také s Proenzou Schouler a The Row. Nutno podotknout, že to byla trefa do černého. Motorkářské bundy, robustní kozačky s vysokou podrážkou, výrazné prošívané kožené doplňky. Vrátily se také zlaté řetězy. V nové kampani pre-spring/summer 2020 hrají klíčovou roli.
Je nová Bottega stará Céline?
Druhá kolekce byla stejně očekávaná, ne-li ne více. Nesnažil se provokovat, namísto toho posílil a vylepšil předchozí nápady (lesklé večerní šaty, trojúhelníkové přezky, dvojité úplety). Během přehlídky SS20 se modelky po mole procházely za dunění techno hudby kolem sloupů milánského Palazzo del Senato. Jeden by tak na přirovnání k Céline zapomněl. Neoficiální instagramové účty
@newbottega a
@oldceline však rozhodně stojí za pozornost už kvůli tomu, že ukazují dvě různá módní období.
A i když Daniel Lee i Phoebe Philo tvoří módu, která je pevně zakotvená v reálném světě, jejich zákaznice jsou odlišné. Philo měla múzy napříč generacemi (kdo by mohl zapomenout na Joan Didion v kampani SS15), Lee si zase pohrává s nenucenou různorodostí a také tak trochu stojí na odkazu značky Bottega Veneta. Právě díky těmto prvkům zaujal novou generaci, která chce, aby oblečení bylo okamžitě rozpoznatelné, avšak bez nutnosti velkého loga.
Současná móda, současná Bottega
Dalším důležitým faktorem je odlišnost, s jakou Lee přistupuje k ready-to-wear. Zatímco Philo se snažila oblékat moderní pracující ženy, Bottega je sexy, bombastická. Její bílá košile byla z jemného popelínu, Lee volí satén. Její kožená sukně byla sáčkového střihu, jeho je obepnutá a doplněná o řetězy.
Foto: Jonathan Daniel Pryce
Průhledné materiály, zkrácené lemy a chytré střihy odhalující různé části těla. Leeův přístup balancující mezi intelektualismem a sexualitou je zkrátka odrazem současné doby. Jeho budování značky Bottega Veneta není ani street wear ani haute couture, protože oba proudy jsou v současnosti za hranicemi toho, čím donedávna byly. Místo toho jeho ruce a mysl bravurně zacházejí s bohatým odkazem a přidávají špetku sexappealu. A vyplácí se to.