Vogue LeadersMarkéta Billová: Češi se o své zdraví bojí, ale prevenci zanedbávají
tým VOGUE30. 12. 2024
Řídí síť prémiových klinik Canadian Medical s miliardovým obratem. Je přesvědčena, že investice do zdraví je jednou z nejlepších, protože nám dává šanci prožít plnohodnotný život.
Markéto, jste generální ředitelkou největšího poskytovatele prémiové péče v České republice a v oboru zdravotnictví působíte přes dvacet let. Co vás k této práci přivedlo?
Po návratu z Kanady v roce 1997 jsem začala pracovat v jedné farmaceutické firmě, kde jsem se seznámila s budoucím ředitelem společnosti Medicover. Nabídl mi řízení malé kliniky v Brně, a tak to celé začalo. Po následných fúzích a akvizicích jsem se dostala až sem. Canadian Medical se pak stala součástí skupiny EUC. Zdravotnictví je obor, ve kterém když začnete dělat, už v něm s největší pravděpodobností zůstanete. Ranní vstávání má najednou hlubší smysl, a to bez nadsázky. A uteklo to. Za tu dobu jsem stačila porodit a vychovat dvě dcery. Jedna dokonce před pár měsíci promovala.
Řídit tak velkou organizaci vyžaduje obrovské nasazení. Jak se vám daří balancovat mezi prací a osobním životem?
Důležitým předpokladem je, že ráda řídím (smích). Pendluju mezi Prahou a Brnem a měsíčně najezdím stovky kilometrů. Na D1 relaxuju, mám tři hodiny jen pro sebe. Hodně telefonuju – vyřídím nutnosti v práci, ale proberu i rodinné věci s maminkou.
Společnost Canadian Medical vznikla z potřeby zajistit cizincům v Česku adekvátní péči, na kterou byli zvyklí v zahraničí. Jak dnes vnímáte její odkaz?
To se vracíme do počátku devadesátých let. Skupina kanadských lékařů tehdy založila malou kliniku určenou především pro expaty, kteří po revoluci přišli pracovat do Prahy. Vyžadovali zdravotní péči na úrovni, na kterou byli zvyklí z Kanady nebo USA. A to pro české zdravotnictví té doby představovalo obrovskou výzvu. Ne v odbornosti, ta byla na relativně vysoké úrovni, ale ve standardu služeb jako celku, včetně moderního vybavení ambulancí a jazykové vybavenosti personálu. Naše společnost je na svoji historii hrdá, vnímá své kořeny, a proto si i po změně vlastníka ponechala původní název.
Jak chápete posun od zahraniční klientely k české z hlediska historie firmy?
Poměr zahraničních a českých klientů se za tu dlouhou dobu výrazně změnil, dnes tvoří mírnou většinu naší klientely Češi. Jsou to lidé, kteří znají hodnotu svého času a vyžadují kvalitu na všech úrovních. Pro cizince ale zůstáváme stále první volbou.
Kdo jsou tedy vaši čeští klienti?
To je hodně pestrá paleta, která se v čase mění. Dřív to byli výhradně lidi z vrcholového managementu firem, právníci nebo bankéři. Dneska jsou to průřezově všechny věkové kategorie od dětí až po seniory. Máme spoustu klientů, kteří s námi začínali jako děti a dnes jsou už dospělí. Některé klientky dokonce odrodily další generaci našich klientů.
Čím si stále větší poptávku po prémiových službách vysvětlujete?
Začnu trochu zeširoka. Nedávno jsem narazila na zajímavý průzkum, lépe řečeno na „index jistoty“, který uvádí, že Češi se nejvíc bojí o své zdraví. Přitom pocit jistoty jim dávají pravidelné preventivní prohlídky, které ale zanedbávají. Logické, ale vlastně nepochopitelné, že? Naši klienti jsou lidé, kteří si uvědomují, že investice do zdraví se vyplatí a mnohonásobně se jim vrátí. Chtějí žít a dožívat ve zdraví. A takových lidí přibývá. V neposlední řadě platí, že zdravý člověk rovná se ekonomicky soběstačný člověk. Jako živitel/živitelka rodiny si nemůžete dovolit být dlouhodobě nemocný.
Síť klinik Canadian Medical se od svého vzniku neustále rozšiřuje. Kolik klinik a na jakých místech aktuálně provozujete?
Máme šest klinik v Praze a jednu v Brně, v plánu je výstavba dalších dvou. Poptávka roste, což nás těší, ale zároveň i zavazuje. Do budoucna chceme stabilizovat počet klinik a péči centralizovat. Prioritou je moderní přístrojové vybavení v nejvyšší kvalitě, odborníci a specialisté. Jsme lídrem a rozsah poskytované péče nám dává velké možnosti.
Můžete přiblížit, v čem spočívá prémiová lékařská péče na vašich klinikách?
Naší DNA je vysoce odborná úroveň medicíny a široké spektrum odborností. Na tom je postaven sofistikovaný systém managementu času jednak z pohledu klienta, ale současně i lékaře a celého systému naší služby. Využíváme k tomu moderní technologie a AI. Díky nim se naši klienti vyhnou dlouhým čekáním v čekárnách, nenarážejí na složitosti zdravotnického systému, nepotřebují hledat specialisty a nečekají měsíce na vyšetření. Péči efektivně koordinujeme a přizpůsobujeme individuálním potřebám – a to je klíčová hodnota. Základním nástrojem je naše aplikace myCANADIAN, která nabízí široké spektrum funkcí od základní komunikace až po telemedicínu a distanční péči prostřednictvím služby Lékař online 24/7.
Zní to trochu jako sci‑fi, opravdu umíte všechno?
V rámci našich klinik nezajistíme úplně každé vyšetření, které v ČR existuje. Umíme ale doporučit a domluvit péči na jiných pracovištích. Zastávám názor, že prémiová péče je plnohodnotnou součástí českého zdravotnictví a krásně se můžeme vzájemně doplňovat. Umíme být prospěšní a nápomocní. V oblasti prevence a včasného záchytu onemocnění hrajeme klíčovou roli. Rozšířená prevence je součástí všech našich programů.
Jaké lékařské specializace vaše kliniky nabízejí? Který obor je nejžádanější?
Nabízíme více než 40 lékařských specializací. Definovat nejžádanější je hodně subjektivní. Pro někoho to může být pediatrie, pro jiného neurologie nebo kardiologie. Na pražské klinice Waltrovka máme také dva operační sály, na kterých provádíme plánované zákroky v režimu tzv. jednodenní péče hned v několika oborech.
Říkáte, že v Canadian Medical kladete důraz na individualizovanou péči o klienty. Jak se vám daří udržet rovnováhu mezi moderními technologiemi a lidským přístupem?
To jsou spojené nádoby. Za ty roky známe velmi dobře potřeby klientů i našich lékařů. Identifikovali jsme místa, která se dají digitalizovat, snižujeme administrativní zátěž a současně reflektujeme potřeby klientů. Krásným příkladem je zdravotní dokumentace, kterou má klient dostupnou v aplikaci. Kdykoli ji tak má k dispozici, například při návštěvě pohotovosti. Neumíte si představit, jak zásadní a pozitivní změna to pro mnoho klientů je. Stejně jako možnost objednat se přes aplikaci na preventivní prohlídku nebo třeba dentální hygienu kdykoli, když si na to zrovna vzpomenete – klidně v sobotu večer. I to je v našem podání lidský přístup.
Vy osobně aplikaci myCANADIAN využíváte?
Samozřejmě, stejně jako moje dcery. Dává mi to pocit klidu,což je k nezaplacení. Z devadesáti procent, a Murphyho zákony fungují, se začne zdraví vašeho dítěte zhoršovat v pátek kolem čtvrté hodiny odpoledne, kdy ve standardní ambulanci už nikdo není. A vy víte, že před sebou máte celý víkend a nervy jenom jedny. Prostřednictvím služby Lékař online 24/7 se můžete kdykoli spojit s lékařem a zdravotní stav dítěte konzultovat. Důležité je, že všichni naši lékaři mají přístup do zdravotní dokumentace, a mohou tak reflektovat zhoršený zdravotní stav v celkovém kontextu anamnézy. Moje dcera díky aplikaci nepřerušila zdravotní péči během studia v zahraničí. Může se kdykoli spojit s lékařem, přijímat eRecepty a já mám jistotu, že je o ni dobře postaráno.
Pohlédnete‑li na svůj profesní život za uplynulých dvacet let, v čem spočívá váš úspěch?
Půjdu trochu proti vaší otázce. Ve zdravotnictví neexistuje úspěch jednotlivce. Vždy je to úspěch celého týmu. A není to klišé. Každý detail je důležitý: jak se zapíše náš obchodník u klienta, jak s vámi bude mluvit kolegyně na zákaznické lince, zda je lékař vstřícný, sestra se usmívá. Patří k tomu ale i zdánlivé drobnosti jako správně nastavená vizuální identita a image společnosti. Je to řetězec, kde každý hraje důležitou roli a všichni nesou tíhu neúspěchu nebo úspěchu. Celoživotně mám obrovské štěstí na lidi a v Canadian Medical to platí stonásobně. I díky tomu se nám daří být úspěšní a za to patří velké díky celému týmu!