Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Sustainability

Pomalu, ale jistě: Jak řemeslná výroba mění módu

Andrea Gregorová19. 7. 2024
V rychlém světě módy, kde trendy přicházejí a odcházejí jako prchavé momenty, se začíná prosazovat hluboká změna. Hnutí pomalé módy, věnující se promyšlené a udržitelné tvorbě, získává na síle. Během své nedávné návštěvy berlínského fashion weeku jsem měla tu čest setkat se na akci pořádané magazínem The Lissome hned s několika průkopnickými designéry, kteří právě tuto filozofii ztělesňují. Představuji vám některé z nich.
Autor: Philipp Köhler
Foto: Philipp Köhler

Kristína Šipulová: Souznění tradice a moderny

Kristína Šipulová mistrovsky kombinuje tradici, řemeslnou výrobu a staré techniky ručního tkaní s tvorbou současných kousků. Designérka uplatňuje také jedinečné využití materiálů, jako je vlna, která má svoji přirozenou vůni, a činí tak parfém zbytečným. Každý z jejích výtvorů je svědectvím o kráse dědictví s moderním nádechem, čímž se z nich stávají nadčasové poklady. Její přístup je připomínkou toho, že móda může být mostem mezi generacemi, který přenáší příběhy a techniky našich předků, ale zároveň zůstává relevantním v dnešním světě.

Bunon: Sloučení kultur

Japonská značka Bunon představuje ručně tkané hedvábné textilie, které spojují japonskou vizi s indickým řemeslem. Tyto techniky, které se předávají více než 1 300 let, jsou všechny vykonávání ručně, což dokazuje oddanost precizní řemeslné výrobě. Nyní je mnohem obtížnější udržovat tuto cennou tradici. Tým z Japonska se setkává s místními řemeslníky, aby pochopili jejich kulturu a okolnosti za výrobou a vyměňovali si názory o krásných produktech. Není možné neustále produkovat stejnou kvalitu, protože přírodní faktory výrazně ovlivňují proces. Jejich textilie nikdy nemohou být stejné.
Kousky od Bunon ale nejsou jen oděvy, ztělesňují kulturní sloučení a historickou úctu. A právě z těchto důvodů se tak vyjímají v přeplněném módním světě.

Hamaji: Ztělesnění ducha nomádství

Hamaji, což v pobřežní svahilštině znamená nomád, dokonale zachycuje podstatu svých východoafrických kořenů. Značka založena designérkou Louise Sommerlatte, pracuje s přírodními vlákny, botanickými barvivy, ruční výrobou, výšivkami a recyklovanými vintage textiliemi. Louisina oddanost udržitelnosti a tradičním technikám je evidentní v každém kousku, čímž z Hamaji vytváří značku, která prostřednictvím nádherných výtvorů vypráví svůj příběh nomádské cesty.

Elena Kayser ze Studio Ena: Hravě inovativní

Elena Kayser ze Studia Ena spojuje kreativitu a řemeslnou výrobu s hravým, a přitom hlubokým způsobem. Zaměřením se na jeden materiál a zkoumání designového potenciálu přináší výjimečné šperky, které jsou inovativní, ale také osobní. Základ návrhů představuje její spolupráce s otcovou slévárnou cínu, která v rámci rodiny existuje již více než 100 let, a znovuobjevení starých a udržitelných materiálů. Elenina práce je oslavou jednoduchosti a dokazuje, že pravé umění spočívá v detailech.
1 / 37
Foto: Philipp Köhler

Komunita vizionářů

Během konání akce Slow Style Chronicle jsem měla potěšení diskutovat o práci a filozofiích těchto neuvěřitelných designérů — a jak Dorte de Jesus, zakladatelka The Lissome, krásně řekla během panelové diskuze, toto hnutí představuje „novou cestu pro módu: cestu, která je zakořeněná v reciprocitě, blahu a hluboké lásce ke kráse a řemeslu“.
V posledním desetiletí hnutí pomalých designérů roste. Převzalo vedení od slow food a přináší nové ocenění pro zdravou půdu, přírodní materiály a zachování tradičního textilního řemesla ohroženého vyhynutím. 
„Mám ráda ten pocit hrdosti, který přichází s nošením tradičních oděvů. Představte si, jak hrdé se cítí ženy, když si oblékají tradiční kroj ve svůj svatební den. Tento pocit mě inspiroval k vytvoření něčeho podobného v dnešním světě. Spolupracuji s posledními zbývajícími řemeslníky na světě a je mi líto, že by jejich umění mohlo zmizet. Těmto řemeslníkům je ale potřeba zajistit stabilní práci, potřebujeme větší podporu, například od módních domů, a představit jim naše řemeslníky ze Slovenska a České republiky. Tím bychom mohli zajistit, že řemeslo bude pokračovat a starší generace ho bude moci učit mladší, kteří v něm budou vidět potenciál,” představila svou vizi v panelové diskuzi designérka Kristína Šipulová.

Nová éra módy

Tito designéři nevytvářejí jen oblečení, ale tkají příběhy kulturního dědictví, udržitelnosti a uměleckého projevu. Jejich závazek k pomalé módě je svědectvím o síle promyšlené, pečlivé práce v odvětví, které je často poháněno rychlostí a masovou produkcí.
„Stejně jako v módě a designu, jsme zvyklí na neustálé zrychlování. Říká se nám, že móda je o změně, o neustálé připravenosti přejít z jedné věci na druhou. S tímto vůbec nesouhlasím. Navíc, prostřednictvím mého dlouhodobého výzkumu emocionální trvanlivosti v šatnících lidí a jejich vztahu k jednotlivým kusům oblečení, mám množství důkazů z první ruky, že lidé často více oceňují kontinuitu než změnu,” říká pro The Lissome dortorka Mila Burčiková z Center of Sustainable Fashion při London College of Fashion.
Jak přijímáme tuto pomalou revoluci, připomínáme si hluboké spojení mezi sebou a věcmi, které tvoříme a nosíme. Tato změna v myšlení nemění jen módu; redefinuje náš vztah se světem kolem nás a zasévá semínka pro lepší módní systém a pro lepší, více propojený život.
Poděkování autorky
Chtěla bych poděkovat Slovak Fashion Council a Slovenskému institutu v Berlíně za podporu, která umožnila realizaci tohoto článku.