Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Sustainability

O pandemii, udržitelnosti i body positivity se zakladatelkou značky Circlle

Nicolette Ftáčková27. 2. 2021
Sustainability je stále více skloňované slovo a důvod je zcela zřejmý. Čelíme obrovské ekologické krizi a být co nejvíce šetrný k přírodě, chránit ji a používat ekologické materiály je jediným východiskem, jak ještě zachránit současnou situaci. Mnoho značek tak staví na udržitelnosti a jednou z nich je i Circlle.
Za mladým českým brandem se sportovním oblečením, který před dvěma měsíci oslavil první narozeniny, stojí 28letá Natália Krätsmar-Šmogrovičová. „Nápad založit vlastní značku vznikl už během mé práce pro jeden velký módní dům. Díky znalosti zákulisí jsem se začala více zajímat o udržitelnost a sledovat i jiné aspekty módy. Udělala jsem si kurz Sustainable fashion na London College of Fashion a odtud byl už jen krůček k založení vlastní značky. Zásadní rozhodnutí přišlo na Bali, kam jsem na měsíc odletěla srovnat si myšlenky. Během kurzu jógy jsem totiž zjistila, že si vlastně nemám co na sebe koupit.“
Foto: Circlle

Foto: Circlle

Inspirace jógou stále trvá a přináší jemnost, estetičnost, ale zároveň univerzální funkčnost. „V legínách často naše zákaznice, ale i já, chodíme do města. Activewear se dnes stalo součástí našeho života, a proto chceme, aby naše oblečení bylo vhodné na každý den.“
A ihned dodává, že samozřejmě i pro všechny typy postavy. „Nefotíme jen na mladých, štíhlých dívkách, cvičení není jen pro ty nejhubenější, pohyb je pro každého. Naše kolekce si hrají se siluetou těla, ale zároveň podporují jakékoliv křivky. Od toho se odvíjejí i barvy. U nás nenajdete nic křiklavého, žádné bláznivé potisky, které se rychle okoukají. Naše kousky i díky tomu vydrží déle než jednu sezonu.“
Natália momentálně spolupracuje s dodavateli v Itálii a Portugalsku, kde se specializují na recyklované materiály. „Šlo nám ale o to, aby oblečení nebylo jen recyklovatelné, ale aby si zachovalo i funkční vlastnosti jako savost či kompresi.“
Jen materiály však nestačí k tomu, aby byla značka udržitelná a etická, na to je třeba více atributů. Ve vzduchu už nějaký čas poletuje výraz greenwashing. „Spousta velkých značek má eko kolekce, ale udržitelné na tom není nic. Musíte řešit i faktory, kde se oblečení vyrábí, v jakých podmínkách. Neříkám, že výroba v Asii je vždy špatná. Ale je špatná tehdy, když o ní nic nevíme.“
Foto: Circlle

Foto: Circlle

Foto: Circlle

Současná pandemie zásadně ovlivnila svět módy a značky včetně Circlle musely v kolekcích rychle reagovat na nové požadavky zákazníků. Na co se tedy můžeme aktuálně těšit? „Chystáme šortky s novou podprsenkou a také unisex loungewear, i když kvůli pandemii bojujeme s dodávkami materiálů i výrobou. Na podzim pak plánujeme čistě pánskou kolekci,“ dodává Natália a na závěr přidává i pár rad pro začínající designéry. „Nenechte se strhnout tím, kolik kolekcí vyrábí konkurence, důležitější je posouvat se dál, hledat nové materiály, způsoby a ukázat stále většímu počtu zákazníků i dalším značkám, že udržitelné oblečení stojí za to.“
1 / 13

Foto: Circlle