VeganBlue beauty: Co vše musíte vědět o kosmetice a jejím vlivu na moře
Cindy Kerberová8. 6. 2020
Nová vlna #cleanbeauty se cíleně zaměřuje na oceány a jejich čistotu. Kromě promyšleného řešení obalů a šetrného získávání účinných ingrediencí přináší naději, že se díky vašim každodenním rozhodnutím povede zachránit kriticky ohrožené korály a živočišné druhy. Proč by vás to mělo zajímat, když to máme k nejbližšímu moři daleko? Protože všechno se vším souvisí.
Už tu máme green beauty, clean beauty a teď se zvyšuje zájem o tzv.
blue beauty. Jak název napovídá, jde v tomto případě o vodu a její čistotu. S tou to nevypadá nijak růžově, nicméně naděje tu vždycky je. Kosmetický průmysl vygeneruje ročně 142 miliard obalů. Jeden kelímek navíc to nevytrhne, řeknete si. Ale když každý z nás o ten jeden jediný kelímek ušetří přírodu, už to dá zásadní číslo. Nezapomeňte, že většina obalů končí právě v oceánech, z nichž se stala jedna obrovská skládka, a plasty se objevují i tam, kam lidská noha nevkročila, a tudíž by tam teoreticky neměly být. A přesto jsou.
Ještě větším problémem jsou mikroplasty, pevné částice menší než 5 mm. Ty najdete kromě čisticích prostředků také v kosmetice. Nejčastěji jako součást exfoliantů, produktů dodávajících lesk a samozřejmě většina třpytek není nic jiného než malinkaté částečky plastu. Ty se po smytí dostávají do vodovodního systému a odtud do moře. Situace je tak vážná, že se najdou i v našem těle. Potravinový řetězec je prostě kruh, a co do přírody vypustíme, to se nám vrátí. V rámci Evropské unie se plastů ročně vyprodukuje kolem 50 000 tun a více než dvě třetiny se uvolní do životního prostředí.
Loni přišla
European Chemicals Agency s návrhem rozsáhlého omezení mikroplastů ve výrobcích uváděných na evropský trh tak, aby se během následujících dvaceti let snížily emise alespoň o 85 procent a zabránilo se uvolňování 400 000 tun mikroplastů do životního prostředí.
Blue beauty není o modré barvě nebo o mořské soli, co vám na počkání udělá plážové vlny. V rámci hnutí kosmetické značky cíleně řeší, aby jejich produkty byly maximálně šetrné k životnímu prostředí, a to včetně oceánů, minimalizovaly uhlíkové stopy a využívaly obnovitelné zdroje. Navíc přípravky a činnost musí mít pozitivní dopad na přírodu. Jinými slovy to znamená lokální ingredience, kratší cestu z výroby do vaší koupelny a recyklace obalů. Velkou výhodu mají produkty, jejichž balení můžete neustále doplňovat, ať už přímo v obchodě, nebo zakoupením kapslí, které do původního obalu zacvaknete. V rámci
blue beauty jde také o podporu programu vratných obalů.
Modrá je dobrá
Na rozdíl od green beauty je ta modrá více zaměřená na moře, oceány, ale i čistotu řek. Vodní zdroje hrají klíčovou roli v zachování ekosystému. Oceán se navíc může stát zdrojem energie i potravy, pokud mu dáme čas se zregenerovat.
Clean beauty dala vzniknout tzv.
non-toxic kosmetice, tedy produktům bez problematických látek pro naši kůži. Hnutí
blue beauty jde ještě dál a nestará se jen o lidskou kůži, ale i o to, co se děje s krémem, šamponem, mýdlem, deodorantem, make-upem a dalšími produkty poté, co se dostanou do vodovodního řadu.
Co se děje s kosmetikou
Znečistění plasty je jedním z nejviditelnějších dopadů současné ekologické krize. Kromě čištění řek a pláží byste už nikdy neměli sáhnout po jednorázovém plastu. Na trhu existuje za každý produkt ekologičtější varianta a kromě vlád a světových organizací jsme to právě my, kdo má v rukách budoucnost všech vodních zdrojů.
Příroda, jak se několikrát již ukázalo, se dokáže vzpamatovat a zregenerovat, pokud nemusí čelit dalšímu náporu odpadků. Kosmetické značky v rámci své politiky představují tzv. PCR, post-consumer plastics. To znamená, že kvůli novým produktům nevzniká další plast, ale stoprocentně se využije ten stávající, což přestavuje další pomocnou ruku v záchraně životního prostředí. Pokud zrovna váš favorit není ve znovu použitelném obalu, dejte mu
nový smysl.
Program vratných obalů má mj.
Lush, kdy za pět odevzdaných kelímků dostanete zdarma masku. Brněnský beauty concept store
VaVaVoom se jako oficiální distributor značky
Emma Hardie od ledna zapojil do programu, kdy za pět prázdných balení si můžete vybrat jakýkoliv jiný produkt, který lze vyzvednout osobně nebo nechat doručit. Obaly putují do
Centra využití odpadu k odborné likvidaci.
Blue beauty po česku
Pod značkou Věnováno Vám a přírodě představila česká firma
Nafigate Cosmetics zcela rozložitelnou kosmetiku. Mikroplasty nahradil polymer P3HB, který se ve vodě zcela rozloží. Jedná se o český patent, který může v budoucnosti životnímu prostředí i našemu svědomí dost ulevit. Kosmetika využívá to nejlepší z přírody i nejmodernější technologie, což se ukazuje jako správná cesta pro všechny. Polymer P3HB momentálně značka využívá jako peelingové částečky i v rámci opalovacích krémů. Jeho výhodou je, že nezatěžuje pokožku, nevyvolává alergické reakce a zároveň se nepodílí na vybělování korálových útesů.