Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Fotogalerie

Lekce stylu ve vzduchu

12. 7. 2019
Ve 30. letech 20. století bylo cestování do Indie za obchodem nebo pro potěšení ještě hudbou vzdálené budoucnosti, ale propojení Británie s „klenotem v koruně“ bylo přesto žádoucím cílem. Piloti letecké společnosti Imperial Airways (předchůdkyně British Airways, pozn. red.) oblékali různé druhy uniforem vhodných do podnebí a podmínek na daných leteckých trasách. Toto je původní uniforma pilota ze 30. let 20. století s nášivkami a odznaky společnosti Imperial Airways. Autor: archiv British Airways
1 / 11
V polovině 40. let 20. století, po skončení druhé světové války, přišla doba úsporných opatření. V časech přídělového hospodářství a nedostatku řady základních materiálů byly snahy o obnovu a pozvednutí služeb civilního komerčního letectví během na dlouhou trať. Vzhledem k těmto okolnostem zavedla společnost British Overseas Airways Corporation (známá také jako BOAC) u letušek na letech po celém světě elegantní vypasovaný tmavě modrý stejnokroj z česané příze.  Jeho autorem je britský návrhář Maurice Helman (jemuž radily takové význačné osobnosti jako Norman Hartnell, tehdejší krejčí princezny Alžběty), který dostal za úkol vytvořit uniformu, která vyhoví praktickým požadavkům leteckého personálu. Přestože uniforma stále působí trochu vojensky, Helman ji pojal moderně a elegantně a tak, aby vyjadřovala ducha nové doby strojů, jež byla předzvěstí počátku 50. let a výstavy Festival of Britain. Autor: archiv British Airways
2 / 11
Sesterskou společností BOAC byla společnost British European Airways (BEA), která provozovala lety na území Velké Británie a mezi Británií a evropskými destinacemi. BEA provedla ve 40. až 60. letech 20. století na svých uniformách poměrně hodně změn, reagovala tak na tehdejší proměny módních trendů a zřejmě se také inspirovala u krejčích z Paříže.  Tato velmi stylová šedá uniforma z jemné vlněné látky byla zavedena na konci 40. let a používala se až do roku 1960. Dlouhá skládaná sukně s výrazně vypasovaným sakem, které mělo ohrnutý límec a dlouhou klopu, také silně připomíná tehdejší „New Look” od Diora. Klobouček s kokardou je rovněž velmi elegantní a ani dnes by celá uniforma nepůsobila nemístně.  V roce 1959 manželka předsedy představenstva BEA nařídila, aby byla sukně zkrácena těsně pod kolena, protože se jí v době přicházejících swingujících 60. let zdála moc staromódní. Autor: archiv British Airways
3 / 11
V roce 1960 byli studenti na Royal College of Art v Londýně požádáni, aby předložili návrh nové uniformy pro British European Airways (BEA). V porotě provádějící konečný výběr usedl i John Cavanagh, jeden z nejvýznamnějších představitelů britského módního průmyslu. Autorkou vybraného návrhu byla studentka Sylvia Ayton, která v roce 1964 uzavřela partnerství se Zandrou Rhodes a otevřela si v Londýně butik. Vybraný design byl vyroben z nového materiálu – čisté česané příze s malými modročernými kostkami s černým okrajem. Rovná sukně má vzadu plisování v diorovském stylu, kabátek je také plisovaný. Elegantní klobouček je ze stejného materiálu – byl navržen pro snadné balení. Autor: archiv British Airways
4 / 11
Papírové šaty nosily letušky BOAC v roce 1967 na trasách mezi New Yorkem a Karibikem. Šaty měly vzor z bílých, červených a fialových květů a zelených listů a byly doplněny světle hnědými punčochami, zelenými botami zdobenými kamínky a bílými rukavičkami. Ve vlasech nosily letušky živé květy. Šaty z pojené textilie byly nehořlavé. Letušky si krátily délku šatů tak, aby odpovídala jejich výšce – v souladu s pravidly BOAC týkajícími se uniforem nesměl být dolní lem více než tři palce nad koleny. Tento design byl ideální pro dobu hippies a průlomové módy od roku 1963 do roku 1971, kdy pop design vzkvétal, zpočátku v Londýně, ale nakonec ovlivnil design v celé Evropě i Americe. Autor: archiv British Airways
5 / 11
V roce 1967 představily BEA další novou uniformu vyrobenou z terylénu v královské modři a česané příze, která pro zaměstnankyně aerolinek představovala v době proudových letounů nový módní směr. Styl této uniformy s kratší sukní odráží trendy doby. Červený svrchní kabátek poskytoval brilantní barevné prvky, které ladily s červenými křídly nového barevného provedení letadel a červeným čtvercovým logem BEA. Uniformu navrhl Hardy Amies, který svou kariéru začal jako krejčí. Byl jedním z nejslavnějších britských návrhářů s mezinárodním věhlasem v oblasti dámského i pánského oblečení. Byl krejčím Její královské Výsosti princezny Alžběty, nyní královny Alžběty II. Autor: archiv British Airways
6 / 11
Uniformu, kterou zaměstnankyně BOAC nosily od roku 1970, navrhl Clive Evans. Nosila se v létě, v tropických destinacích celoročně. Šaty byly vyrobeny z růžového terylénu a bavlněného kepru; letušky měly na výběr tuto korálově růžovou nebo tyrkysově modrou variantu.  Šaty doplňovala toka, která byla navržena tak, aby vyhovovala většině účesů. Šála Speedbird byla odrazem současného umění té doby. Autor: archiv British Airways
7 / 11
strana 1 / 2