Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Krása

Anja Rubik a Daniela Kociánová o udržitelnosti a pozitivních změnách

Daniela Kociánová20. 5. 2019
„Když mi napsali z Vogue o možnosti rozhovoru s Anjou Rubik během prezentace nové kolekce H&M Concious, málem jsem radostí vyletěla skrz strop,“ píše modelka Daniela Kociánová, která si se svou slavnou kolegyní povídala o ekologických problémech, udržitelnosti a pozitivních změnách nejen v módním průmyslu.
Autor: Archiv H&M
Foto: Archiv H&M
Anjo, kdy jste se stala aktivistkou?
Nerada si tak říkám. Přijde mi, že někteří (netvrdím, že všichni) aktivisté pouze křičí hesla, ale pro změnu nic moc nedělají. Já se o problematiku začala aktivně zajímat zhruba před šesti či sedmi lety. Ráda se potápím v oceánech, dělám to zhruba dvacet let, takže zblízka pozoruji změny, které se v nich dějí. Každým rokem je oceán méně rozmanitý. Vidím odpad a mám tendenci ho vylovit a recyklovat. Stejně to mám s odpadky v lese, doslova na mě křičí. A tak jsem si řekla, že udělám něco hezkého a smysluplného a zkontaktuji pár organizací. 
Začala jste pracovat s Oceano, později s Parley, které chrání právě oceány. 
Společně vymýšlíme různé projekty a přesvědčuji i další subjekty, aby se také zapojily, seznamuji je s možnostmi. Je fantastické, že se lidé stále více inspirují a mění svůj život krůček po krůčku. Skutečně začínají přemýšlet o změně.
Autor: Archiv H&M
Foto: Archiv H&M
Autor: Archiv H&M
Foto: Archiv H&M
Autor: Archiv H&M
Foto: Archiv H&M
Co přesně děláte s Parley?
Mluvím s ambasadory různých organizací, ale také s nimi konzultuji, koho z módního nebo uměleckého průmyslu vybrat pro projekt, který chtějí realizovat. Přivádím k nim různé značky, snažím se posouvat dopředu i časopisy. Například na spolupráci s American Express jsem měla velký podíl. Nyní budou všechny jejich karty z recyklovaného plastu z oceánů.
Autor: Archiv H&M
Foto: Archiv H&M
Vaším cílem je úplně zastavit produkci plastů, že?
Do oceánů se jich každý rok dostane osm milionů tun, tedy dost k recyklaci a vyrobení nových věcí. Snažíme se podporovat značky v tom, aby už další plasty neprodukovaly. Ale recyklovat chceme jen do doby, než vyrobíme dostatek materiálu, který bude moct plast úplně nahradit. 
I oblek z řady Conscious od H&M, který máte na sobě, je rozložitelný.
Kdybych ho vyhodila, což samozřejmě s módou nedělám, tak se rozloží do pár let. Pokud vyhodím polyesterové triko, bude na zemi ležet 200 let. Problém s plastem je ten, že nikdy nezmizí. Rozpadne se na menší kousky, což je ještě víc nebezpečné. Skončí v prachu, který dýcháme, v jídle, které jíme, a smíchá se s planktonem, který jedí vodní živočichové. Uvolňují spoustu toxinů do našich a zvířecích těl. 
Tento rok jsem viděla hodně případů, kdy se velryba vyplavila na hladinu a byla plná plastů.
Víme o jedné či dvou, ale ve skutečnosti jich je kolem 800. Uhynou, protože snědly tolik plastů, že kvůli tomu nemůžou přijmout žádné živiny. Ani nezmiňuji zvířata, která se do plastů nebo i rybářských návnad zamotají. Když se nad tím zamyslíte, je jich kolem stovek tisíců. 
V novinách jsem četla, že našli přes tisíc delfínů zamotaných do návnad. To je šílené.
Problém s oceány je ten, že stále vypadají stejně. Všechno je modré, zdají se být tak velké, že je nic nemůže přemoct. Pravda je, že se drasticky mění. Pokud něco rychle nezměníme, tak v roce 2030 bude v oceánech víc plastů než ryb, kterých navíc ubývá. Méně ryb znamená méně planktonu. A pokud nebude plankton, nebude kyslík. Oceány jsou zodpovědné za více než padesát procent kyslíku na světě. 
Autor: Archiv H&M
Foto: Archiv H&M
Autor: Archiv H&M
Foto: Archiv H&M
A také se mění pH vody, že?
Ano, postupně se z vody v oceánech stává kyselina. 
To je děsivé.
Momentálně jsme v situaci, kdy je nutné na to upozorňovat. Pokud teď něco neuděláme, za pár let už ani nebude možné změnu provést. Nebudeme se moct vrátit zpátky.
Slyšela jste o mladé aktivistce ze Švédska Gretě Thunberg? Myslím, že dělá neskutečnou práci. Líbilo se mi, jak vystoupila na klimatické konferenci před lidmi, kteří mají tuto změnu v rukou.
Samozřejmě, je to velmi jasné. Greta prakticky říká, že celá generace těch, kteří jsou teď ve vedení, za to mohou. Zabíjejí nás. 
Autor: Archiv H&M
Foto: Archiv H&M
Za tu dobu, co se aktivně zajímáte o životní prostředí, proběhly ve vašem životě nějaké změny?
Ano! A přeji si, aby se změnilo ještě více věcí. Dřív jsem přemýšlela, jaký dopad na planetu asi bude mít jedno plastové brčko. A určitě si to říkala i spousta dalších lidí. Pak jim došlo, že plastové kelímky jsou stejný problém. Poté voda v plastových lahvích. Pokud uděláte malou změnu, otevře vám to dveře a začnete měnit více věcí. V každodenním životě se aspoň snažím vyhnout všem jednorázovým plastům. Netvrdím, že jsem bezchybná, ne vždycky totiž máte na výběr. Pokud si vybírám oblečení, koukám na materiál. Vyhýbám se čemukoliv, co je z plastu, polyesteru, polyamidu… Je přece tolik skvělých materiálů, které jsou rozložitelné. Nemusíte si volat Uber na každou schůzku, není to přece tak daleko pěšky. Já musím kvůli své práci hodně létat letadlem, tak se to snažím vyvážit někde jinde. Mám i aplikaci, která mi to vypočítá.
Mně kamarádka doporučila českou stránku Offsetujeme CO2, kde si také můžete spočítat uhlíkovou stopu a poté finančně podpořit vybrané projekty... A co stravování, je dobré nejíst maso?
Nemusíte se nutně z minuty na minutu stát veganem. Ale zkuste množství masa omezit. Je to nezdravé a lidé ho dříve ani tolik nejedli, bylo něčím exkluzivním, museli si zvíře ulovit. Nikdo neměl ke snídani slaninu, k obědu kuře a k večeři hovězí. Prakticky se tím zabíjíme. Já třeba nepotřebuji maso, ale mám ráda ryby. Tak jsem je prostě omezila, co nejvíc to jde. Pokud změníte své návyky, vaši přátele si všimnou a začnou se inspirovat. A šíří to dál. Jakmile se začnete více zajímat o tuto problematiku, začnete i přemýšlet o tom, koho třeba volit. Politici totiž skutečně mohou něco změnit. Mají moc nad firmami a korporacemi. I vaše činy tak mohou mít velký dosah podle toho, co děláte a koho volíte.
Malé kroky přece dělají velké změny.
Samozřejmě, přesně tak. A velká moc je i v rukou žurnalistů. Lidé chtějí být Vogue. A pokud vy uděláte zájem o naši planetu cool záležitostí, novým trendem, bude to směr, kterým se lidé vydají. Jsme to, co nosíme. Pokud budete propagovat udržitelnou módu, lidé ji budou nosit. Chcete být součástí generace, která neubližuje planetě. Například v H&M dělají hodně malých kroků, jak to všechno zlepšit. V roce 2040 chtějí být stoprocentně udržitelní. Koukají na detaily. Elektřina v jejich továrnách a kancelářích musí být na solární pohon. Prošlapávají cestičku všem ostatním ve fast fashion. Samozřejmě vždycky můžete dělat víc, ale je skvělé, že systematicky postupují vpřed. Díky nim si mnoho dalších značek uvědomí, že to lze dělat jinak. 
A jak to máte s koženým oblečením?
Vlastním nějaké kožené kousky a vždy mám dilema. Samozřejmě je pravá kůže lepší než plastová, ale pokud by byla možnost kůži „vypěstovat“ v laboratořích, bylo by to nejlepší. Pár firem už ji využívá a vypadá to skvěle.
1 / 11
Foto: Archiv H&M