VůněNejlepší pánské vůně roku 2024: Módní značky, niche brandy i lokální parfémy pro všechny příležitosti
Cindy Kerberová28. 11. 2024
Rok 2024 přinesl na trh nespočet nových, vzrušujících pánských a unisex vůní, které překračují hranice tradičních kategorií, od svěžích citrusových akordů až po hluboké, dřevité tóny. Ať už hledáte nový parfém, či originální dárek, průvodce Vogue trendy parfémy, které se objevily v průběhu letošního roku, vám udělá jasno.
Foto: Arseny Jabiev for Vogue CS / collage Emma Kotian
Pánské vůně roku 2024 voní po pačuli, bergamot, cedru a levanduli
Rozdělovat
parfémy na dámské a pánské je velmi zastaralý způsob, jak tu či onu vůní zařadit do škatulky, shodují se jednohlasně všichni parfémáři, nadšenci i sběratelé parfémů. Výmysl marketingových oddělení velkých koncernů tak jistě bere zasvé. Nasvědčují tomu i data. Zatímco tzv. pánských vůní se letos na trhu objevilo něco málo přes 500, dámských bylo necelých 1200, avšak unisexová kategorie se rozšířila o více než 4000 novinek. Pro jednodušší přehled a výběr se pojďme držet první a poslední kategorie a podívejme se na to nejlepší z nejlepšího, co pro nás letos velké i
niche značky připravily.
Jak si vybrat ten správný parfém? „Věřte svému instinktu, může vás zlákat značka nebo tvar flakonu, ale určitě si vůni vyzkoušejte na své kůži. Víte, vlastně nemůžete udělat chybu. Pokud se s danou vůní cítíte dobře, je to ono. Na tom ve výsledku nejvíce záleží,“ doporučuje parfémářka Nathalie Lorson, autorka globálních bestsellerů jako
Le Labo Another 13, Givenchy Gentleman, Bentley For Men Intense nebo
K by Dolce & Gabanna. A pokud vybíráte
vůně pro někoho druhého, dobrým vodítkem může být oblíbená značka nebo barva.
Žluté
vůně bývají energické, citrusové. V zemitějších se zlatavými odstíny dominuje ambra a vzácná dřeva. Modré zase odkazují na vodu a přinášejí zcela jinou, i když neméně silnou energii jako ty žluté. Jsou chladnější, sportovnější a čím více tmavnou a přibližují se k černé, tím temnější, výraznější a originálnější ve výsledku jsou. Nemusí to nutně být pravidlem, ale prakticky jde o dobré prvotní vodítko.
V letošním roce se v pánských parfémech objevuje hned několik dominantních ingrediencí, které dodávají vůním hloubku a komplexnost. Mezi nejoblíbenější patří:
- Pačuli: Dřevitá, zemitá vůně s orientálními tóny
- Levandule: Svěží, bylinná vůně s uklidňujícími účinky
- Ambra: Teplá, smyslná vůně s jantarovými tóny
- Cedrové dřevo: Dřevitá, kořenitá vůně s teplými podtóny
- Bergamot: Citrusová, osvěžující vůně s povzbudivými účinky
Energie, povzbuzení, tajemno: Módní a niche parfémy plné emocí
Nejlepší pánské a unisex
vůně roku 2024 snadno rozdělíte do dvou kategorií. Ta první ve zlatavých tónech přinesla spoustu překvapení.
Pharrell Williams v roli kreativního ředitele pro pánské kolekce
Louis Vuitton ve spolupráci s mistrem parfémářem Jacquesem Cavallier-Belletrudem představil
první vůni Lvers, velmi zářivou, svěží a zároveň elegantně dřevitou. Sezonu citrusů odstartovala
Néroli Plein Sud od Guerlain, inspirovaná deníky letce a spisovatele Antoina de Saint-Exupéryho. Na podzim přišla značka
Versace s novým, výrazně citrusovým flankerem
Eros Energy. Energií překypuje také
Big Sur Eucalyptus od D.S. & Durga vycházející z jejich nejprodávanější svíčky.
Francis Kurkdjian se vrátil ke své vlastní vůni z roku 2009 a letos představil
APOM jako jednu unisexovou ambrovo-fougère kompozici. Tím se dostáváme k výraznějším kreacím, které od citrusů přecházejí k ambře a vůni vzácných dřev. Z výčtu těch nejlepších kreací pak ale nelze vynechat dvě české
vůně a intenzivní parfémové extrakty od Kintsugi a nového brandu parfémáře J. F. Hiermanna. Své čestné místo si zaslouží také
Old Fashioned od Kilian, kořeněná fougère kompozice inspirovaná slavným koktejlem, ale i dřevité novinky
Virére od Aesop a
Boise Corse z nové řady parfémových vod Diptyque.
Parfém LV Lvers, LOUIS VUITTON, 290 €
Foto: Louis VuittonZ extrému do extrému a zase zpátky: Nejlepší vůně budí emoce
Tichá elegance versus okázalá extravagance. Druhou skupinu vůní, která výrazně definovala rok 2024 a jeho styl, tvoří ty, které se na první pohled tváří nenápadně, ale za jejich minimalistickým designem se skrývá spousta výrazných emocí, snů a představ o sobě samých. I do této skupiny se probojovala jedna česká značka —
Alexmonhart a její
The Minimalist. V nenápadném flakonu se nachází nálož sametových tónů, zdůrazněných elegantními bílými květy a pižmem.
Na trend čistých, minimalistických vůní letos navázal také současný in-house parfémář domu
Dior Francis Kurkdjian a v
New Look ukázal to nejlepší ze svého umění. V lehkosti a na vlně svěží energie pokračoval i v novém flankeru
Dior Sauvage Eau Forte. Do temných vod zabrousil také
Armani v rámci řady
Acqua di Giò, přičemž
Tom Ford představil „odlehčenou“ verzi
Ombré Leather. Tím se dostáváme na temnou stranu intenzivních, nepřehlédnutelných a provokativních parfémů, které nenechají nikoho klidným.
Armani v řadě
Privé ukázal kouzlo kůže, tabáku a šafránu. Guillaume Flavigny pro značku
Tom Ford experimentoval s akordy inkoustu, vinylu, rumu, elemi, ebenového dřeva a meruněk.
Black Lacquer, oficiální vůně kolekce
jaro – léto 2025, se řadí mezi ty, na které jen tak nezapomenete. S inkoustem si pohrál i Jordi Fernández pro Montblanc a zároveň se podepsal pod intenzivnější verzi již tak výrazné vůně Ex Nihilo
The Hedonist, kde už se opravdu noříme do nejtemnějších hloubek lidské duše. Nejlepší dvacítku vůní roku uzavírá mistr parfémář Dominique Ropion a jeho naděje: parfém
Hope pro značku Frederic Malle. Kouřovo-bylinkovo-dřevitý masterpiece s výraznými tóny oudu, kůže, vetiveru a ambry.
Parfémová voda The Minimalist,
ALEXMONHART, prodává
Alexmonhart, 4 490 Kč
Foto: Alexmonhart