DoplňkyJe tady nová éra zlaté horečky: Sběratelé jdou po vintage špercích
Kristen Bateman28. 3. 2025
Najednou se zdá, že se ve světě sběratelů módy vše leskne zlatem. Na wishlisty módních zasvěcenců se dostávají viktoriánské medailonky i masivní náramky z poloviny 20. století. Není divu. Jen za poslední rok vzrostla cena jedné trojské unce zlata na 3 000 dolarů, což je o 1 000 USD více než vloni a dvojnásobek oproti ceně před čtyřmi lety.
Foto: Instagram / @talesfromthejunkpile
S těmito rekordními čísly přichází nová vlna zájmu o mohutné, těžké vintage a starožitné šperky, stejně jako o vzácné, archivní kousky, které se na trhu objevují od starších generací prodávajících zlato. Na Instagramu se objevují noví prodejci vintage zlatých šperků s poklady, které se vyprodají téměř okamžitě. Kim Limle z
EstateJewelryMama nabízí cenově dostupné kousky i šperky z viktoriánské éry až po 80. léta, které její sledující vykupují během živých přenosů dříve, než se vůbec dostanou na její web.
TalesFromTheJunkPile, projekt Elisy Casas a její dcery Ruby Sinclair, přináší fanouškům přes Instagram za přijatelné ceny vzácné zlaté kousky, které by jinak skončily v tavicích pecích.
Za poslední rok se na sociálních sítích vytvořila silná komunita prodejců vintage zlata. Účty jako
Oldgoldganster,
Bhunicorn,
Julzgoldx,
Gildedlane,
Thegoldbuglondon a mnoho dalších se staly novými stálicemi na trhu, přičemž klasická klenotnictví najednou jako by ustupovala do pozadí. Pro mnohé milovníky vintage šperků se investice do masivního zlata stává ještě atraktivnější než do kdysi tolik oblíbených značkových kabelek.
„Vzhledem k popularitě vintage a starožitných šperků si zákazníci stále více cení kousků z masivního zlata, které jsou zároveň levnější než nové srovnatelné šperky,“ říká Elisa Casas, která s dcerou Ruby provozuje účet
ChelseaGirl. NYC. Dvojice zachraňuje od obchodníků se zlatem v newyorském Diamond Districtu šperky od současných přívěsků až po historické klenoty z 19. století, které by jinak skončily roztavené. „Máma a já jsme při hledání pokladů dokonalá dvojka. Ona má oko na starožitnosti, já zase okamžitě poznám trendy kousek, po kterém šílí moje generace. Když druhá něco objeví, nemusíme ani mluvit, stačí pohled a víme, že to bereme,“ říká Ruby.
Elisa a Ruby také kurátorují šperky od evropských dealerů a ceny stanovují v závislosti na aktuální hodnotě zlata. „Jedním z nejlepších aspektů mojí práce je prodávat věci, kterým věřím, které mají skutečnou hodnotu a jsou chytrou finanční investicí pro naše zákazníky,“ dodává Ruby. „Zlato minulý týden dosáhlo historického maxima. A to nejlepší? Na rozdíl od jiných investic ho můžete nosit.“
Maximalismus na vzestupu
V poslední době se prudce zvýšil zájem o sytě žluté zlato a vrstvení mohutných řetězů a přívěsků. Požadavky na masivní šperky převažují nad jemnými kousky na denní nošení. Nejžádanější jsou třásně, mince, zvířecí motivy, nebeské symboly, geometrické tvary a asymetrické designy.
„Téměř všechno, co dáme na Instagram, se prodá okamžitě. A když říkám okamžitě, myslím během vteřin,“ říká Elisa. „Nákupy se proměnily v závod mezi našimi sledujícími,“ doplňuje Ruby.
Podobně je na tom
NoahNoahNoah.Shop, který provozuje bývalá módní redaktorka Noah Lehava. Nedávno prodala dokonce hodinky Piaget Polo Mini samotné
Hailey Bieber. „Existuje tolikero nádherných a jedinečných vintage hodinek, které zachycují mistrovské řemeslo minulých generací,“ říká Lehava. „Hodinky s číselníky vykládanými drahokamy nebo se zlatými náramky, které jsou spíše šperkem než užitkovým předmětem. A říkám to tady a teď: koktejlové hodinky, dokonalá kombinace tenisového náramku a miniaturního číselníku, se vracejí ve velkém stylu.“
Podle Lehavy mnozí vidí, jak zlato, které si koupili před rokem, má nyní v přepočtu na surovou hodnotu vyšší cenu, než za jakou jej pořídili, což znamená rychlý a výrazný nárůst investice.
Nová generace prodejců vintage zlata
Je zajímavé, že co se týče prodeje, v této komunitě vedou ženy. Například EstateJewelryMama, kterou provozuje Kim Limle se svou matkou, nabízí 18karátové masivní řetězy a náramky, starožitné brilianty, kousky Cartier a Boucheron z 20. až 70. let i unikátní vintage brože a přívěsky. A ano, ty se také často se vyprodají během pár minut.
„Obchodníci se zlatem říkají, že je teď na trhu více materiálu, protože lidé prodávají své staré zlato kvůli jeho vysoké ceně,“ říká Limle. Na jejím webu můžete narazit na
vzácné viktoriánské náušnice s diamanty v brusu old mine cut nebo na ten nejmasivnější
náhrdelník typu tubogas, jaký jste kdy viděli, pravý sběratelský klenot. Ceny nejsou nízké, ale v porovnání s dnešní cenou zlata a běžnými náklady na nové designérské šperky jsou stále výhodné.
Kim vyrůstala ve světě velkoobchodních šperků po boku svého otce, studovala na Gemological Institute of America a prošla různými pracovními pozicemi v oboru, než se rozhodla podnikat na Instagramu. „Miluju živé vysílání, protože mám pocit, jako bych trávila čas s přáteli, kteří sdílí mou vášeň pro šperky,“ říká. „Na Instagramu jsem potkala neuvěřitelné lidi a vytvořila si hluboká přátelství.“
Součástí kouzla této komunity je právě její osobní povaha. Limle často sdílí své názory na důležitá témata, jako je duševní zdraví, závislosti a prevence sebevražd. A jedním z nejoblíbenějších aspektů instagramového prodeje je pro Lehavu přímá interakce s komunitou. „Je důležité budovat důvěru se zákazníky. Posílám jim hlasové zprávy, odpovídám na otázky během live streamů a sleduji vtipné komentáře, které dělají celý zážitek z nakupování mnohem zábavnější,“ říká.
Nákup ikonických vintage zlatých kousků není nic nového, ale právě teď je historický okamžik, kdy se snoubí investiční potenciál s neomezenou silou sociálních sítí. A co lépe vystihuje tuto éru než pořádně mohutný kus zlata?