Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

Sarah Burton je novou kreativní ředitelkou značky Givenchy

Laure Guilbault, Hilary Milnes9. 9. 2024
Sarah Burton má za sebou pěkný kus práce v módním domě Alexander McQueen a aktuálně své zkušenosti zúročí coby nová kreativní ředitelka Givenchy.
Sarah Burton
Foto: Givenchy
Sarah Burton
Módní dům Givenchy spadající pod společnost LVMH v pondělí oznámil, že do pozice nové kreativní ředitelky jmenoval designérku Sarah Burton. Ta tak bude s okamžitou platností zodpovědná za kreativní vedení všech pánských a dámských kolekcí. Burton v tiskovém prohlášení označila Givenchy za „klenot“: „Jsem nadšená, že budu moci napsat další kapitolu tohoto ikonického brandu a vnést do Givenchy svou vlastní vizi, cit a přesvědčení,“ dodala.
Od září 2023 byla Burton na volné noze poté, co se na Vogue Business objevila zpráva, že kolekce na jaro – léto 2024 bude její poslední pro značku Alexander McQueen. Ukončila tak šestadvacet let svého působení u této módní legendy, z nichž třináct strávila na pozici kreativní ředitelky. Přehlídka byla emotivním rozloučením plným slz a zakončeným nekonečnými ovacemi. Uzavřela tak jednu dlouhou kapitolu. Roli kreativní ředitelky se ujala po tragickém odchodu jejího zakladatele Lee Alexandera McQueena v roce 2010 a pomohla značce spadající pod společnost Kering zvýšit od roku 2022 obrat na téměř 830 milionů eur, jak uvádí zdroje z módního průmyslu. Celý fashion svět následně netrpělivě čekal, jaké bude její další působiště. „Sarah Burton je výjimečný tvůrčí talent, jejíž práci s nadšením sleduji již mnoho let,“ uvedl v prohlášení Sidney Toledano, předseda správní rady Givenchy. „Její jedinečná vize a přístup k módě budou pro tento kultovní módní dům, známý pro svou odvahu a haute couture, neocenitelné. Jsem přesvědčen, že její kreativní vedení přispěje k budoucím úspěchům a k ještě lepšímu mezinárodnímu postavení značky Givenchy.“
1. prosince 2023 společnost Givenchy oznámila, že bývalý kreativní ředitel Matthew Williams po třech letech ve funkci k 1. lednu 2024 odchází a nemá prozatím nástupce. V mezidobí dům vedly interní návrhářské týmy a Williams se naplno vrátil k práci na své značce 1017 Alyx 9SM.
Společnost Givenchy je součástí luxusního konglomerátu, do nějž patří také značky jako Celine nebo Loewe, a vede ji právě Toledano. Tato společnost v červenci jmenovala nového generálního ředitele Givenchy, Alessandra Valentiho, bývalého řídícího funkcionáře společnosti Louis Vuitton pro region EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika): „Jmenování Sarah Burton na pozici kreativní návrhářky je pro Givenchy velmi vzrušujícím okamžikem,“ řekl Valenti. „Její pozoruhodná kariérní dráha a tvůrčí vize si už stačily získat širokou fanouškovskou základnu a jsme si jisti, že pod jejím vedením bude Givenchy pokračovat v inovacích a zaujme rozsáhlé publikum napříč světovou scénou. Netrpělivě očekávám novou tvůrčí energii, kterou Sarah do našich návrhářských týmů přinese, a společně se pustíme do nové kapitoly historie tohoto brandu.“
Volba Burton je významná nejen tím, že přebírá roli, kterou zastával sám McQueen v letech 1996 – 2001, ale stala se také jednou z pěti žen, jež se pyšní titulem kreativní ředitelky v módním domě pod hlavičkou LVMH spolu s Marií Grazií Chiuri u Diora, Camille Miceli u Pucci, Silvií Fendi u Fendi (ta pozici sdílí s Kimem Jonesem) a Stellou McCartney. Burton je druhou ženou, která u Givenchy obsadila tento post, v letech 2017 – 2020 zde byla kreativní ředitelkou Clare Waight Keller.
Její kolekce pro značku Alexander McQueen byly pravidelně oceňovány pro precizní krejčovské zpracování a ženskost. Poslední přehlídka Sarah Burton pro tento dům byla inspirována ženskou anatomií a návrhářka ji věnovala Lee McQueenovi. Sarah Mower z americké Vogue ji označila za „niterný akt ženského symbolismu – kolekci, ve které je Burton věrná sama sobě a všem hodnotám, dovednostem a kráse, o které se zasazuje už 26 let“.
Její debut pro Givenchy se uskuteční v březnu 2025 na pařížském týdnu módy s kolekcí podzim – zima 2025.
Článek vyšel v originále na vogue.com