Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

Munch, Pollock, Popova i Ringgold do každého šatníku

Martin Váša19. 10. 2020
Spolupráce značky Vans s newyorským Muzeem moderního umění pokračuje. A tak třebaže podle předpovědi 11. listopadu Martin na bílém koni nepřijede, stále se máme na co těšit.
MoMA mele masám, mohli jste se dočíst v říjnové Vogue. Salvador Dalí, Vasilij Kandinskij a Claude Monet – umělci, jejichž díla byla přenesena na kolekci oblečení i doplňků. Nyní přichází druhý drop. V něm najdete Edvarda Muncha, Jacksona Pollocka, Ljubov Popovu či Faith Ringgold. Více o kolekci v rozhovoru prozrazuje Robin Sayetta, Associate Director of Business Development v MoMA.
Jak spojení s Vans vůbec vzniklo?
Původně jsme si pohrávali s myšlenkou, že vyrobíme kolekci bot, a protože jsme věděli, že značka Vans má za sebou dlouhou historii plnou spoluprací, při nichž vždy respektovala umělcův záměr, oslovili jsme právě ji.
Tenisky inspirované uměním Edvarda Munche, Vans, info o ceně v obchodě
Foto: Archiv Vans
Tenisky inspirované uměním Edvarda Munche, Vans, info o ceně v obchodě
Jaký byl klíč k selekci děl použitých v kolekci?
Klíčem byla různorodost umělců. Chtěli jsme, aby pocházeli z různých dob a různých prostředí, to mělo odrážet nový kurátorský přístup muzea. Nová MoMA například umisťuje dílo Pabla Picassa vedle Faith Ringgold. A tak každý z umělců, od Salvadora Dalího po Ljubov Popovu, představuje rozlišný úhel pohledu.
Čepice inspirovaná uměním Jacksona Pollocka, Vans, info o ceně v obchodě
Foto: Archiv Vans
Čepice inspirovaná uměním Jacksona Pollocka, Vans, info o ceně v obchodě
MoMA je svým skvělým merchem proslulá. Jaká je jeho hlavní mise?
Podporovat a demokratizovat dobrý design. Každý z předmětů, který prodáváme v MoMA Design Storu anebo vyrábíme ve spolupráci s licenčními a velkoobchodními partnery, je schválený kurátorem. Proces výběru je přísný a jako žádný jiný. Produkty jsou pečlivě vetovány na základě řady požadavků, které spočívají na pilířích vzdělání, integrity designu a inovace, ale také souvisí se sbírkou muzea a probíhajícími výstavami. Když do svého života zahrnete výrobek z MoMA, měl by vám prozářit každý den. Díky spolupráci s Vans jsme měli možnost dostat umění „off the wall“.
Triko inspirované uměním Ljubov Popovy, Vans, info o ceně v obchodě
Foto: Archiv Vans
Triko inspirované uměním Ljubov Popovy, Vans, info o ceně v obchodě
Máte v kolekci svého favorita?
Je opravdu těžké vybrat jednoho, protože jsme u každého produktu měli jistý záměr a Vans se báječně podařilo ho splnit. Kdybych si ale měla vybrat, mám slabost pro boty a doplňky s uměním Faith Ringgold. Měli jsme to štěstí spolupracovat přímo s umělkyní, a to bylo vzrušující.
Čepice inspirovaná uměním Faith Ringgold, Vans, info o ceně v obchodě
Foto: Archiv Vans
Čepice inspirovaná uměním Faith Ringgold, Vans, info o ceně v obchodě
Nemohu si pomoct, ale připomíná mi to trochu rčení „když Mohamed nepřijde k hoře, musí hora k Mohamedovi“. Mají podobné spolupráce skutečně moc oslovit nové publikum?
Jeden z hlavních důvodů, proč má MoMA zájem o podobné projekty, je právě zaujmout širší obecenstvo. Muzeum je už tak velice známé po celém světě díky svým digitálním kanálům, putovním výstavám i díky MoMA Design Storům ležícím mimo USA, ale ano, rozhodně, spolupráce s globálním dosahem dovedou sbírku muzea zviditelnit a přilákat nové návštěvníky.